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NTIS 바로가기한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.21 no.12, 2017년, pp.2312 - 2317
김지성 (Department of Tourism Convergence Software, Jeju National University) , 이동철 (Department of Management Information Systems, Jeju National University)
Museums are converging with digital technology to convey information to viewers in various ways. Augmented reality technology enhances virtual objects seamlessly in the real world, and provides a high sense of immersion and realism because it can use various senses of users in combination with infor...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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위치기반(Location Based)증강현실의 단점은? | 비교적 쉽게 구현이 가능하여 증강현실 초창기에 스마트폰 어플리케이션으로 많이 구현되었다. 하지만 GPS를 기반으로 사용자의 위치를 추적하기 때문에 10~30m 정도의 오차가 발생할 수 있으며, 증강된 가상객체가 실제 위치와는 다른 위치에 정합되는 문제가 발생할 수 있다. | |
위치기반(Location Based)증강현실이란? | 위치기반(Location Based)증강현실은 GPS(Global Positioning System)정보를 기반으로 스마트폰이 가지고 있는 자이로스코프(Gyroscope), 가속도계(Accelerometer) 등의 각종 센서를 이용하여 사용자의 움직임과 방향, 속도를 정밀하게 추적하며 디스플레이에 가상객체를 시각화 하는 기술을 말한다[3]. | |
증강현실의 이점은? | 증강현실(Augmented Reality, AR)은 현실을 바탕으로 가상의 객체를 이질감 없이 보여줘 사용자에게 몰입감과 현실감을 제공해주기 때문에 증강현실기반 전시 콘텐츠는 사용자에게 전시물에 대한 흥미와 이해도를 높일 수 있다. 현재 국내외 박물관에서 증강현실을 도입한 콘텐츠를 전시하며 관람객에게 다양한 경험을 제공하고 있다[2]. |
D. Buhalis, R. Law, "Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years after the Internet-The State of eTourism Research," Tourism Management, vol. 29, no. 4, pp. 609-23, Aug. 2008.
M. A. Park, "A study of applying augmented reality technology to museum experience," M.S. Thesis, Department of Digital Media and Cultural Contents, The Graduate School at Catholic University, KOREA, 2016.
K. M. Yeo, J. H. Ahn, "LBS technology and standardization trend," Electronics and telecommunications trends, vol. 25, no. 6, pp. 11-19, Dec. 2010.
H. H. Park, J. Y. Park, "Augmented Reality Element Technology and Trends," Journal of Korea Multimedia, vol. 20, no. 4, pp. 24-36, Dec. 2016.
Google Developers, (2017. Fab) Tango Developer Overview, [Internet]. Available : Tango, https://developers.google.com/tango/developer-overview.
S. A. Oh, "A Study on the Using Augmented Reality for Transforming Messages in the Museums," Journal of Korea Design Knowledge Society, vol. 23, pp. 167-176, Aug. 2012.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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