$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

현대 패션 산업에 나타난 크라우드소싱 디자인에 관한 연구
Crowdsourcing design in contemporary fashion industry 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.25 no.6, 2017년, pp.893 - 912  

박혜원 (오산대학교 패션디자인계열)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Crowdsourcing models in which organizaions obtain needed product ideas and services from a crowd in a network-based society are rising as a global industry trend. The purpose of this study was to figure out the types and characteristics of crowdsourcing design shown in the domestic fashion brands, a...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
집단지성을 활성화하기 위한 5대 메카니즘은? 집단지성을 활성화하기 위한 5대 메카니즘은 개방, 참여, 공유, 협력, 인정으로 설명되고 있다(You, 2010).
위키피디아에 비해 기존 백과사전은 어떻게 출판되었나? 대중들의 참여에 의한 집단 지성의 대표적 사례는 일반 사용자들이 직접 참여하여 만든 무료 온라인 사전인 위키피디아(Wikipedia)를 들 수 있다. 기존 백과사전은 편집 위원들이 방대한 분량의 데이터를 분류, 가공, 추가한 다음 잘 정리된 책으로 출판했다. 반면 위키피디아는 사용자가 검색하는 키워드를 페이지로 제공하고 누구나 정보를 올릴 수 있도록 하였다.
집단 지성이란? 집단 지성은 다수 사람들이 서로 협력하거나 경쟁하여 지식을 고도화해서 얻는 집단적 지능을 말한다. 다양한 분야에서 추출된 평범한 구성원들의 집단이 특정 분야에서의 월등한 전문가 집단에 비해 문제 해결 성과가 항상 더 우수하였다(Page, 2007).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. Abel, B., Evers, L., Klaassen, R., & Trxler, P. (2015). Open design now (S. H. Bae, & H. A. Kim, Trans, pp. 14-31). Paju: Ahngraphics. (Original work published 2011) 

  2. Agabang & Company. (2008). 제2회 2008 아가방앤컴퍼니 캐릭터 디자인 공모전 [The 2nd AGABANG & COMPANY character design contest 2008]. Design Jungle, Retrieved June 20, 2017, from http://contest.jungle.co.kr/designnews/new_contest/new_contest/contest_view.asp?vLinkcontest_list.asp&iIdx3610 

  3. Ahn, S. H. (2017, June 27). 지이크 디자인 공모전으로 '신선함' 충전 [SIEG refresh with design contest]. Fashion Biz, Retrieved October 3, 2017, from http://www.fashionbiz.co.kr/TN/?cate2&recom2&idx161230 

  4. Baek, S. Y. (2017, June 27). 3D프린터로 만든 차 로컬모터스... "미래차는 크라우드소싱이 살길" [The cars of Local Motors were built by a 3D printer. Crowdsourcing is a means to survive for the future of automobiles] [Naver Post]. Retrieved July 6, 2017, from http://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo8337759&memberNo31245283&vTypeVERTICAL 

  5. Chae, S. B., Ye, J. E., Jin, H., Park, S. M., Kim, J. S., & Kim, B. W. (2010, November 3). 가치창출의 새로운 원천, 집단지성 [New source of value creation, collective intelligence]. CEO Information, 778, 1-22. Retrieved from http://www.seri.org/db/dbReptV.html?g_menu02&s_menu0202&pubkeydb20101103001 

  6. Collective Intelligence. (n.d.). In Doopedia. Retrieved June 3, 2017, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId1285766 

  7. Crowd Sourcing. (n.d.). In Doopedia. Retrieved June 3, 2017, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId3351635 

  8. Cramong. (2017). Vote. Cramong official website, Retrieved September 3, 2017, from http://cramong.com/shop.php?goPageVote&chkVote1370/1012/539/75/203/1077/432/316/1108/1280/1163/1177&offset12 

  9. Hwang, J. S., & Choi, S. Y. (2010). Analysis of participants' features in different collective intelligence models: Comparative analysis between Korea and U.S.A. Journal of Cybercommunication Academic Society, 27(4), 257-301. 

  10. Hwang, S. G., Choi, W., Heo, S. J., Jang, M. G., Lee, M. Y., Park, J. R., Won, H. S., & Kim, D. (2013). Collective intelligence and crowdsourcing. In Big data platform strategy. Retrieved June 1, 2017, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId3331518 

  11. Interbrand. (n.d.). Alessi. In 세계 브랜드 백과 [World brand encyclopedia]. Retrieved June 6, 2017, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId1995865 

  12. Jin, J. H., & Ahn, J. H. (2016). 디자인, 4차 산업혁명을 준비하다: 디자인산업의 2트랙 대응전략을 중심으로 [Design ready for the 4th industrial revolution: Focused on confrontational strategies of 2nd track in the design industry]. KEIT PD Issue Report, 2016(12), 33-45. 

  13. Jung, D. U. (2015, August). 더스토리 서비스 종료 안내 [Shut down sign of THE STOREY service]. THE STOREY official website, Retrieved June 13, 2017, from http://thestorey.co.kr/%eb%8d%94%ec%8a%a4%ed%86%a0%eb%a6%ac-%ec%84%9c%eb%b9%84%ec%8a%a4-%ec%a2%85%eb%a3%8c-%ec%95%88%eb%82%b4 

  14. Jung, J. H. (2010, May 31). 크라우드소싱과 DIY, 제조업을 삼키다 [Crowdsourcing and DIY conquer a manufacturing business]. Digieco Issue & Trend, Retrieved June 3, 2017, from http://www.digieco.co.kr/KTData/Report/FILE/PDF/크라우드%20소싱과%20DIY,%20제조업을%20삼키다_정지훈.pdf 

  15. Kim, C. R. (2016). Characteristics and extensibility of open design for brand commitment. Unpublished master's thesis, Chosun University, Gwangju, Korea. 

  16. Kim, H. J. (2012). Guideline construction through case study for applying crowdsourcing into new product development environment. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  17. Kim, M. H. (2014, June 12). 블랙야크, 대학생 CREATIVE 공모전 개최 [BLACKYAK hold a creative design contest for university student]. The financial news, Retrieved June 20, 2017, http://www.fnnews.com/news/201406120927424518 

  18. Kim, W. K. (2013). A study about interaction applications of social media based on crowdsourcing platforms. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul, Korea. 

  19. Lee, S. (2015, November 30). "내가 디자인한 티셔츠를 팝니다" 티셔츠 디자인 크라우드펀딩 플랫폼 '니크'론칭 [We sell t-shirts designed by yourself, they launched t-shirts design crowdfunding platform "nique"]. The Seoul Economic Daily, Retrieved June 1, 2017, from http://news.naver.com/main/read.nhn?modeLSD&midsec&sid1101&oid011&aid0002768685 

  20. Lim, K. R. (2016, September 19). 세계는 지금 '오픈이노베이션' 열풍 [Open innovation fever has been sweeping throughout the world]. Apparelnews, Retrieved June 3, 2017, from http://www.apparelnews.co.kr/naver/view.php?iid62775 

  21. Malone, T. W., Laubacher, R., & Dellarocas, C. (2010). The collective intelligence genome. MIT Sloan Management Review, 51(3), 21-31. 

  22. M. Holiday. (2012, April 6). 2012년 S/S New Graphic 웹툰.패턴 그래픽 공모전 [2012 S/S New Graphic webtoon pattern graphic contest]. M.Holiday official website, Retrieved September 3, 2017, from https://mholiday.co.kr:6511/on/event_view.asp?idx60 

  23. Open mobile. (2017, May 8). 3D 프린터, 세상을 인쇄하다 [3D printer print the world] [Naver Post]. Retrieved June 3, 2017, from http://m.post.naver.com/viewer/postView.nhn?volumeNo7556723 

  24. Page, S. E. (2007). Making the difference: Applying a logic of diversity. Academy of Management Perspectives, 21(4), 6-20. doi:10.5465/AMP.2007.27895335 

  25. Park, H. W. (2016). A study on DIY in contemporary fashion industry. Fashion & Textile Research Journal, 18(6), 844-857. doi:10.5805/SFTI.2016.18.6.844 

  26. Park, J. D. (2012). The study of creative environment and factor for designer's group genius: The creative stimulus factor and environment for designer. Journal of Korea Design Forum, 34, 449-458. 

  27. Park, Y. S. (2016). Studies on the social media collective intelligence based cloud design. Unpublished master's thesis, Seokyeong University, Seoul, Korea. 

  28. Parklanding. (2012, November 15). ECO.파크랜드 로고 아트 디자인 공모전 개최 [ECO.Parkland logo art design contest] [Blog Post]. Retrieved September 3, 2017, from http://blog.naver.com/parklanding/20171282883 

  29. Pmg Knowledge Engine Institute. (2013, June 4). Crowd Sourcing. In 시사상식사전 [Dictionary of Current Affairs]. Retrieved June 3, 2017, from http://terms.naver.com/entry.nhn?docId1720760 

  30. Rettberg, J. W. (2009, July 23). Case study: Design a coach tote [Blog Post]. Retrieved June 5, 2017, from http://jilltxt.net/?p2404 

  31. Rooy. (2016). ROOY season 3 submission. ROOY official website, Retrieved September 3, 2017, from https://www.rooy.com/challenges/rooy-season3/designs 

  32. Ryu, H. S. (2014, March 11). 크라우드소싱 기반의제품 개발과 시사점 [Crowdsourcing based productdevelopment and implication]. Digieco Issue& Trend, Retrieved June 5, 2017, from http://www.digieco.co.kr/KTData/Board/FILE/PDF/크라우드소싱_기반의_제품_개발과_시사점_류한석201403121394612172278.pdf 

  33. Sawyer, R. K. (2008). Group genius (H. J. Lee, Trans). Seoul: Bookseom. (Original work published 2007) 

  34. Seok, W. M., Pan, Y. H., & Jeong, J. H. (2010). Design information website based upon collective intelligence. Journal of Korean Society of Design Science, 23(5), 273-282. 

  35. Song, Y. J. (2010, August 21). 패션업계에서 크라우드소싱, 제품 생산의 키워드로 떠올라 [Crowdsourcing in fashion industry is being magnified as a keyword of product production]. Kotra, Retrieved June 5, 2017, from http://news.kotra.or.kr/user/globalBbs/kotranews/3/globalBbsDataView.do?setIdx242&dataIdx100233 

  36. SPAO. (2011). SPAO 스파오 티셔츠 그래픽 공모전 [SPAO t-shirts graphic contest]. Jobkorea contest, Retrieved December 16, 2017, from http://contest.jobkorea.co.kr/Contest/Read/22566 

  37. Spoonflower. (n.d.). About Spoonflower. Spoonflower official website, Retrieved June 11, 2017, from https://www.spoonflower.com/about 

  38. Surowiecki, J. (2005). The wisdom of crowds: Why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies, and nations (D. W. Hong, & C. G. Lee, Trans.). Seoul: Randomhouse Korea. (Original work published 2004) 

  39. The International Textile Fashion News. (2015, September 7). 美 스푼플라워 2500만 弗 투자금 유치 [Spoonflower attracted investment of $2,500,000]. The International Textile Fashion News, Retrieved June 3, 2017, from http://www.itnk.co.kr/news/article-View.html?idxno46855 

  40. Threadless. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved June 11, 2017, from https://en.wikipedia.org/wiki/Threadless 

  41. Trugen. (2011, March 8). 트루젠 티셔츠 그래픽 디자인 공모전 [TRUGEN t-shirts graphic design contest]. Campus Jungle, Retrieved September 11, 2017, from http://campus.jungle.co.kr/contest_view_frame.asp?vLinkcontest_list_frame.asp&iIdx8506 

  42. Wang, X. M. (2015). A study on enhancing the reliability of knowledge transaction at online crowdsourcing. Unpublished doctoral dissertation, Inha University, Incheon, Korea. 

  43. Wheeler, W. M. (1913). Ants: Their structure, development and behavior. New York: Columbia University press. Retrieved September 11, 2017, from http://hdl.handle.net/2027/chi.18711583 

  44. You, C. K. (2016). A study on the utilization value of collective intelligence for creative design. The Treatise on the Plastic Media, 19(3), 243-248. 

  45. You, Y. M. (2010). Multidisciplinary convergence through social media-based collective intelligence. IDCC Proceeding, 2010(10), 48-80. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로