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NTIS 바로가기한국마린엔지니어링학회지 = Journal of the Korean Society of Marine Engineering, v.41 no.1, 2017년, pp.15 - 20
박고용 (DNVGL) , 조권회 (Department of Offshore Plant Management, Korea Maritime and Ocean University)
The International Maritime Organization(IMO) has adopted and implemented compulsory regulation for reducing greenhouse gas emission that cause global warming. However, with global warming underway, the IMO plans to enforce voluntary carbon dioxide emissions reduction based on the Ship Energy Efficie...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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연비 보고제도란? | 국제해사기구(IMO)는 운항중인 선박의 이산화탄소 감축을 위한 새로운 강제 규칙 제정을 검토하고 있다[1]. 일정 규모 이상의 선박이 운항 시 연료 소비량 등 항해 자료를 보고하도록 하는 ‘연비 보고제도’를 도입하고 이를 토대로 배출가스를 줄이기 위한 새 규칙 제정에 나서려는 움직임이 있다[2]. IMO는 2013년부터 신조선에 이산화탄소 배출 감축을 위한 강제 규제를 새로 도입하였다. | |
대형 고속 컨테이너 구상선수의 특징은? | 대형 고속 컨테이너의 구상선수(bulbous bow)는 고속 운항 시 조파저항을 감소시켜주지만, 저속으로 운항 시에는 오히려 마찰저항을 증가시켜 연료소비율이 증가한다. 설계 선속 27 노트 컨테이너선을 18 노트 이하로 장기간 저속 운항을 위해 주기관을 정격조정(engine de-rating)하였고, 선수부를 저속 운전에 적합한 구상선수로 변경하였다. | |
IMO가 2013년 도입한 이산화탄소 배출 감축을 위한 강제 규제가 현재까지 진행되지 못한 이유는? | IMO는 2013년부터 신조선에 이산화탄소 배출 감축을 위한 강제 규제를 새로 도입하였다. 하지만 운항 선박에 대한 이산화탄소 배출 규제는 선진국들과 개발도상국들 사이에 기술적인 차이로 현재까지 진행을 하지 못하고 있었다. 선박에너지효율 개선에 관한 기술이전 및 협력증진을 위한 논의는 MEPC 62차부터 꾸준히 제기되어 왔다 [3]. |
IMO MEPC/Circ.681, Interim Guidelines on the method of calculation of the Energy Efficiency Design Index for new ship (EEDI), 2009.
IMO, IMO update NO 7-2016 / April, IMO MARINE ENVIRONMENTAL PROTECTION COMMITTEE, 69th Session, p. 2, 18 to 22 April 2016.
IMO, MEPC 65/4/25, Comments on the draft MEPC resolution on Promotion of Technical Co-operation and Transfer of Technology relating to the improvement of Energy Efficiency of Ships , 24 May 2013.
IMO, MEPC 69th session, MEPC 69/21, Further Technical and operational measures for Enhancing Energy Efficiency of International shipping, p. 27, 13th May 2016.
IMO MEPC/Circ.683, Guidance for the development of a Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP), 2009.
IMO MEPC/Circ.684, Guidelines for voluntary use of the Ship Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI), 2009.
Ships are getting new bulbous bow to save fuels, http://www.green4sea.com/ships-are-getting-new-bulbous-bow-to-save-fuels, Accessed December 29, 2016.
Magazine of ASIASIS(Daily Shipbuilding & Offsore), ICS, CO2 50% reduction until 2050, 2015-09-25 ( in Korean)
IMO, Third IMO Greenhouse Gas Study 2014, Executive Summary and Final Report, International Maritime Organization, London, p. 280, 2014.
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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