$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년 성매개 감염병 교육을 위한 스마트폰 어플리케이션 개발과정
Developing a Customized Sexually Transmitted Infections (STIs) Smartphone Application for Adolescents: An Application of the Instructional System Design Model 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.2, 2017년, pp.651 - 659  

정수경 (인천재능대학교 간호학과) ,  차지영 (이화여자대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

청소년을 위한 성매개 감염병 교육의 필요성이 증가되고 있지만 대부분의 청소년들은 교과과정의 부족한 시간으로 인하여 제대로 된 교육을 받지 못하고 있다. 이 시기의 성매개 감염병 노출은 증상이 없거나 경미하여 청소년들이 성매개질환에 대한 인지를 못하는 경우가 많아 장기적인 생식기계의 문제를 야기할 수 있다. 스마트폰의 보급과 더불어 청소년들이 정보의 대부분을 스마트폰을 통하여 얻고 있어 스마트폰을 활용한 교육이 청소년에서 효과적이다. 청소년의 성 매개 감염병 지식을 향상시키기 위한 교육의 방법으로 딕 앤 케리의 체계적인 교수 설계 모델을 적용하여 성 매개 감염병 교육 스마트폰 어플리케이션 개발을 하였다. 본 연구는 이 스마트폰 어플리케이션 개발 전략 및 개발 과정을 기술하였다. 이 스마폰 어플리케이션은 6명의 전문가들과 함께 개발되었으며 교육 내용은 청소년들이 이해하기 쉬운 용어를 사용하였다. 학습능력 향상을 위한 주요 전략으로는 만화로 된 교육내용, 비밀 문의와 질의응답 기능, 버튼 색 변화 및 반복 학습기능 수록 등이다. 본 연구에서 개발된 스마트폰 어플리케이션은 학교, 청소년 관련 기관 및 병원에서 청소년들의 성매개 감염병 지식, 성매개 감염병 예방 및 성매개 감염병 대처 능력을 향상 시키는데 활용 될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Although the need for education on sexually-transmitted-infections (STIs) for adolescents has been increasing, a limited number of adolescents receive STI education. Importantly, the exposure of youth to an STI during their adolescence period can seriously affect their genital health. Smartphones ar...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The ISD includes 10 steps: identify instructional goals, conduct instructional analysis, identify learner and contexts, write performance objectives, develop assessment instruments, develop instructional strategy, develop instructional materials, design and conduct formative evaluation, design and conduct a summative evaluation, and revise instruction. The scope of this paper is confined to the development process of smartphone applications rather than evaluating the product. Thus, we describe the first seven steps of the process in this paper.
  • Therefore, we introduced a developmental process for a smartphone application as an STI educational tool customized for adolescents to improve STI knowledge and STI-prevention skills as supplemental education material. This paper focuses on the development process of this theory-based and adolescent-customized program. The effect of the developed STI smartphone application which is beyond the scope of this paper was published elsewhere.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. A. Dunne, J. Mclntosh, & D. Mallory, "Adolescents, sexually transmitted infections, and education using social media: A review of the literature" Journal for Nurse Practitioners, vol. 10, pp. 401-408, 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2014.03.020 

  2. Korea Information Society Development Institute "Analysis of Children and adolescents' media holdings and use form: KISDI STAT Report", vol. 15-18 Available from: http://stat.kisdi.re.kr/Library/Library_detail1.aspx?Divisio n1&seq840. (accessed 20 August 2016) 

  3. M. Samaha, N.S. Hawi, "Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life", Computers in Human Behavior, vol. 57, pp.321-325, 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.12.045 

  4. K. Olafsson, L. Blinka, "The effect of smartphone use on trends in European adolescents' excessive Internet use" Behaviour & Information Technology, vol. 35, pp. 68-74, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/0144929X.2015.1114144 

  5. M.J. Cho, J.L. Sim, S.Y. Hwang, "Development of smartphone educational application for patients with coronary artery disease", Healthcare Informatics Research, vol. 20, pp.117-124, 2014. DOI: https://doi.org/10.4258/hir.2014.20.2.117 

  6. C.H. Su, C.H. Cheng, "A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achievements" Journal of Computer Assisted Learning, vol. 31, pp. 268-286, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/jcal.12088 

  7. F. Zotti, D. Dalessandr, S. Salgarello, M. Piancino, S. Bonetti, L. Visconti, C. Paganelli, "Usefulness of an app in improving oral hygiene compliance in adolescent orthodontic patients" The Angle Orthodontist, vol. 86, pp. 101-107, 2016. DOI: https://doi.org/10.2319/010915-19.1 

  8. G.F. Dunton, E. Dzubur, K. Kawabata, B. Yanez, B. Bo, S. Intille, "Development of a smartphone application to measure physical activity using sensor-assisted self-report", Frontiers in Public Health, vol. 2, Article 12, pp. 1-13, 2014. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2014.00012 

  9. L. Hebden, A. Cook, H.P. van der Ploeg, M. Allman-Farinelli, "Development of smartphone applications for nutrition and physical activity behavior change", JMIR Research Protocols, vol. 1, no. 2, e9, 2012. DOI: https://doi.org/10.2196/resprot.2205 

  10. G. O'Malley, M. Clarke, A. Burls, S. Murphy, N. Murphy, I.J. Perry, "A smartphone intervention for adolescent obesity: Study protocol for a randomised controlled non-inferiority trial", Trials, vol. 15, no. 43. 2014. DOI: https://doi.org/10.1186/1745-6215-15-43 

  11. C.Y. Lee, "Development of management strategy for sexually transmitted infection for Korean adolescents (National report)", pp. 71-72, Yeonsei University, Seoul City, South Korea, 2016. 

  12. D.S. Kim, Y.T. Kim, "A gender perspective on adolescent health and policy issues", pp. 139-140, Korean Women's Development Institute, 2012. 

  13. S.D. Young, E. Rice, "Online social networking technologies, HIV knowledge, and sexual risk and testing behaviors among homeless youth", AIDS and behavior, vol. 15, pp. 253-260. 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/s10461-010-9810-0 

  14. K.E. Muessig, E.C. Pike, S. Legrand, L.B. Hightow-Weidman, "Mobile phone applications for the care and prevention of HIV and other sexually transmitted diseases: A review", Journal of Medical Internet Research, vol. 15, no. 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.2196/jmir.2301 

  15. K.A. Phillips, D.H. Epstein, M. Mezghanni, M. Vahabzadeh, D. Reamer, D. Agage, K.L. Preston, "Smartphone delivery of mobile HIV risk reduction education", AIDS Research and Treatment, pp.1-9, 2013. DOI: https://doi.org/10.1155/2013/231956 

  16. C. Kratzke, C. Cox, "Smartphone technology and apps: Rapidly changing health promotion", International Electronic Journal of Health Education, vol. 15, pp. 72 -82, 2012. 

  17. Ministry of Education and Science Technology. "Implementation plan of Smart education" [Press release]. Available from: http://www.moe.go.kr/web/100026/ko/board/view.do?bbsId294&pageSize10tPage375&encode &boardSeq34952&modeview. (accessed 16 August 2015) 

  18. W. Dick, L. Carey, J.O. Carey, J. O, "The systematic design of instruction (7th ed.)". pp. 2-300 Boston, MA: Pearson, 2014. 

  19. I.S. Lee, S.Y. Han, B.N. Lim, "Educational technology & teaching methods", pp. 300-310, Seoul City: Korea: Moonumsa, 2010. 

  20. M.H. Cha, S.E. Kim, K.M. Park, H.R. Lee, H.S. Jeong, J.H. Ju, M.H. Choe, M. H, "Middle school health" pp. 108-113, Seoul, Korea: Donghwasa, 2010. 

  21. M.R. Han, M.J. Kim, E.Y. Kim, M.H. Park, Y.H. Park, J.H. An, C.E. Hyeon, "Middle school health" pp. 98-101, Seoul, Korea: Deulsaem, 2014. 

  22. M.R. Han, E.H. Kwon, G.H. Kim, K.S. Park, J.Y. Lee, "High school health", pp. 127-135, Seoul, Korea: Deulsaem, 2014. 

  23. H.J. Jeong, C.Y. Kim, B.Y. Cho, S.B. Lee, E. Bang, J.Y. Yun, J.H. Lee, "Middle school health", pp. 118-123, Seoul, Korea: ChunJae Education, 2013. 

  24. G.H. Kim, E.Y. Kim, Y.H. Kim, Y.G. Kim, S. Kim, P.H. Noh, E.H. Cho, "Middle school health" pp.69-71, Jellanamdo, Korea: Jellanamdo Office Of Education, 2012. 

  25. Y.N. Lee, S.J. Park, I.S. Kwon, Y.H. Kwon, S.H. Park, E.R. Lee, "High school health" pp. 106-109, Seoul, Korea: ChunJae Education, 2014. 

  26. O.Y. Woo, S.H. Cho, Y.H. Kim, E.H. Kim, S.Y. Hyeon, G.H. Lee, G. H, "Middle school health", pp. 122-123, Seoul, Korea: YBM, 2015. 

  27. O.Y. Woo, M.U. Gu, K.J. Kim, Y.S. Kim, S.G. Sin, H.Y. Ji, J.S. Hwang, "Middle school health" pp. 139-145, Seoul, Korea: Central Education Research Institute, 2012. 

  28. O.Y. Woo, M.K. Kim, J.R. Kim, J.H. Kim, H.J. Kim, S.A. Park, G.Y. Choi, "High school health". pp. 134-141, Seoul, Korea: Central Education Research Institute, 2015. 

  29. Ministry of Education, Standards of sexuality education in school. Seoul, Korea, 2015. 

  30. Federal Center for Health Education, "Standards for sexuality education in Europe" Available from: http://www.oif.ac.at/fileadmin/OEIF/andere_Publikatione n/WHO_BZgA_Standards.pdf. (accessed 13 August 2015). 

  31. Future of Sex Education, "National sexuality education standards: Core content and skills, K-12" Available from: http://www.futureofsexed.org/documents/josh-fose-standa rds-web.pdf. (accessed 09 March 2015) 

  32. Healthy Schools London, "London sex and relationships education (SRE) Primary scheme of work & secondary scheme of work" Available from: http://www.healthyschools.london.gov.uk/sites/default/file s/SRE%20Primary%20Scheme%20of%20work.pdf. (accessed 15 January 2015) 

  33. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, "International guidelines on sexuality education: An evidence-informed approach to effective sex, relationships and HIV/STI education" Available from: http://www.foxnews.com/projects/pdf/082509_ unesco.pdf. (accessed 09 March 2015). 

  34. D.S. Kim, Y.T. Kim, S.E. Choi, "A gender perspective on adolescent health and policy issues" Seoul, Korea: Korean Women's Development Institute, 2012. 

  35. K. Dalacosta, M. Kamariotaki-Paparrigopoulou, J.A. Palyvos, N.Spyrellis, "Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education" Computers & Education, vol. 52, pp. 741- 748, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.11.018 

  36. J.S. Downs, P.J. Murray, W. Bruine de Bruin, J. Penrose, C. Palmgren, B. Fischhoff, B, "Interactive video behavioral intervention to reduce adolescent females' STD risk: A randomized controlled trial" Social Science & Medicine, vol. 59, pp. 1561-1572, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2004.01.032 

  37. E. Maticka-Tyndale, J. Wildish, M. ichuru, "Thirty-month quasi-experimental evaluation follow-up of a national primary school HIV intervention in Kenya", Sex Education, vol. 10, pp. 113-130, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/14681811003666481 

  38. S.O. Yang, S.S. Kim, G.H. Jeong, S.J. Kim, "Report of sexual health management for women and children" Ministry of Health and Welfare. 

  39. J. M. Keller "The systematic process of motivational design" Performance & Instruction, vol. 26, no. 9-10, pp. 1-8. Available from: https://isd-resource-space.wikispaces.com/file/view/Systematic+Motivational+Design.pdf. (accessed 15 September 2016) 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로