$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미래지향적 고등교육을 위한 역량기반 치의학 교육과정의 대안적 방향 탐색: 존재론적 접근을 중심으로
Exploring Alternatives in the Development of Competency-Based Dentistry Curriculum: An Ontological Approach 원문보기

의학교육논단 = Korean medical education review, v.19 no.1, 2017년, pp.25 - 35  

이상은 (한국교육개발원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, there has been active reformation of higher education. This trend has resulted in competency-based education (CBE) in many universities around the world, and dentistry education is no exception. However, it is necessary to keep in mind that CBE is both attractive and has its limitations. I...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
한국에서 역량기반 의학교육에 대한 인식은 언제 시작되었는가? 치의학 교육도 예외가 아니다. 의과대학은 북미에서 90년대 말부터 역량기반 교육과정이 시도되었고, 한국에서 역량기반 의학교육에 대한 인식은 구체적으로 2006년부터 2008년까지 서울대학교 의과대학에서 수행한 의학전문대학원 교과과정 개발연구부터 시작되었다고 볼 수 있다[5]. 다만 연구결과가 실제 교육과정 개편으로 이어지지는 못했으나 이후 가톨릭대학교, 인제대학교 등에서 역량기반 의학교육을 구현하려는 노력을 기울여 왔다[6].
복잡성의 세계란? 그렇다면 초복잡성 사회란 무엇인가? 이는 복잡성(complexity) 개념과의 비교를 통해 살펴볼 수 있다. 복잡성의 세계는 수많은 사실, 데이터, 증거, 논쟁들에 휩싸이지만 우리가 가진 이해의 틀 내에서 쉽게 처리할 수 있는 세계이다. 이 역시 구성요소들 간의 상호작용이 불명확하고 불확실한 특징을 보이지만, 충분한 시간과 자원이 주어진다면 직면한 문제는 어느 정도 해결 가능한 세계이다.
Barnett가 주장하는 미래 사회의 모습은? 미래 사회는 어떤 사회인가? 여러 측면에서 살펴볼 수 있을 것이나, 여기에서는 Ronald Barnett가 제시한 ‘초복잡성’(supercomplexity)의 개념을 중심으로 살펴보고자 한다. Barnett [3]은 대학을 둘러싼 사회가 점차 초복잡성의 성격을 띠게 되면서 대학교육도 도전받는 상황이라고 지적한다. 그렇다면 초복잡성 사회란 무엇인가? 이는 복잡성(complexity) 개념과의 비교를 통해 살펴볼 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Bauman Z. Liquid modernity. Cambridge: Polity Press; 2000. 

  2. Beck N. Risk society. London: Sage; 1992. 

  3. Barnett R. Supercomplexity and the curriculum. Stud High Educ. 2000;25(3):255-65. 

  4. Stehr N. The fragility of modern societies: knowledge and risk in the information age. London: Sage; 2001. 

  5. Shin JS, Lee YS, Park WB, Baik NJ, Hwang YI, Yoo KS, et al. Development of educational curriculum in medical school. Seoul: Seoul National University College of Medicine; 2008. 

  6. Yoon BY, Choi I, Kim S, Park H, Ju H, Rhee BD, et al. Recommendations for the successful design and implementation of competency-based medical education in Korea. Korean Med Educ Rev. 2015;17(3):110-21. 

  7. Barnett R. Learning for an unknown future. High Educ Res Dev. 2012;31(1):65-77. 

  8. Park BY. A study on the concept and the pedagogical meaning of the competency-based dental education: based on the competency profile of ADEA (Amerian Dental Education Association). Res Voc Educ Train. 2008;4:215-35. 

  9. Lee J, Han DH. Exploring directions for implementing competency-based approach into university curricula: a case of redesigning a competencybased undergraduate dentistry curriculum. J Educ Teach. 2015;31(3): 571-602. 

  10. Kang SI. Humanistic reflections on the change and innovation of dental education. Phil Med. 2014;17:37-62. 

  11. Choi YS. Artificial intelligence: will it replace human medical doctors? Korean Med Educ Rev. 2016;18(2):47-50. 

  12. Kim JH. Non-essentialistic thinking through AI: an ontological perspective on medical philosophy. Phil Med. 2016;21:83-112. 

  13. Fadel C, Bialik M, Trilling B. Four-dimensional education: the competencies learners need to succeed. Boston (MA): Center for Curriculum Redesign; 2015. 

  14. Hendricson WD, Cohen PA. Future directions in dental school curriculum, teaching and learning. In: Haden NK, Tedesco LA, editors. Leadership for the future: the dental school in the university. Washington (DC): American Association of Dental Schools; 1999. 

  15. Frank JR, Snell LS, Cate OT, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, et al. Competency-based medical education: theory to practice. Med Teach. 2010;32(8):638-45. 

  16. Harden RM. AMEE guide no. 14: outcome-based education: part 1-an introduction to outcome-based education. Med Teach. 1999;21(1):7-14. 

  17. Lurie SJ. History and practice of competency-based assessment. Med Educ. 2012;46(1):49-57. 

  18. American Dental Education Association. ADEA competencies for the new general dentist. J Dent Educ. 2011;75(7):932-5. 

  19. Korean Institute of Dental Education and Evaluation. The development of standards for dental education accreditation. Seoul: Korean Institute of Dental Education and Evaluation; 2014. 

  20. Barnett R. Being a university. London: Routleledge; 2010. 

  21. Gordon J, Halasz G, Krawczyk M, Leney T, Michel A, Pepper D, et al. Key competencies in Europe: opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education: CASE Network Reports No. 87. Warszawa: Center for Social and Economic Research; 2009. 

  22. Lee YB. The role of the concept of competence in Korean outcome-based medical education. Korean Med Educ Rev. 2013;15(3):144-50. 

  23. Ten Cate O, Billett S. Competency-based medical education: origins, perspectives and potentialities. Med Educ. 2014;48(3):325-32. 

  24. Barnett R. Knowing and becoming in the higher education curriculum. Stud High Educ. 2009;34(4):429-40. 

  25. Barnett R. Engaging the curriculum in higher education. Maidenhead: McGraw-Hill Education; 2007. 

  26. Park CK. Martin Heidegger. Seoul: Sechang Publishing; 2014. 

  27. Dall'Alba G, Barnacle R. An ontological turn for higher education. Stud High Educ. 2007;32(6):679-91. 

  28. Barnacle R. Research education ontologies: exploring doctoral becoming. High Educ Res Dev. 2005;24(2):179-88. 

  29. Joen WT. The future of medical education in Korea. Proceedings of Yonsei University Medical Education 20th Anniversary Symposium: challenges and transformation of medical education during 20 years; 2016 Mar 24; Seoul, Korea. Seoul: Yonsei University; 2016. 

  30. Jeon WT, Yang EB. Medical humanities and social science, and future of medical education. Seoul: Yonsei University Press; 2003. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로