최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기의학교육논단 = Korean medical education review, v.19 no.1, 2017년, pp.25 - 35
이상은 (한국교육개발원)
Recently, there has been active reformation of higher education. This trend has resulted in competency-based education (CBE) in many universities around the world, and dentistry education is no exception. However, it is necessary to keep in mind that CBE is both attractive and has its limitations. I...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
한국에서 역량기반 의학교육에 대한 인식은 언제 시작되었는가? | 치의학 교육도 예외가 아니다. 의과대학은 북미에서 90년대 말부터 역량기반 교육과정이 시도되었고, 한국에서 역량기반 의학교육에 대한 인식은 구체적으로 2006년부터 2008년까지 서울대학교 의과대학에서 수행한 의학전문대학원 교과과정 개발연구부터 시작되었다고 볼 수 있다[5]. 다만 연구결과가 실제 교육과정 개편으로 이어지지는 못했으나 이후 가톨릭대학교, 인제대학교 등에서 역량기반 의학교육을 구현하려는 노력을 기울여 왔다[6]. | |
복잡성의 세계란? | 그렇다면 초복잡성 사회란 무엇인가? 이는 복잡성(complexity) 개념과의 비교를 통해 살펴볼 수 있다. 복잡성의 세계는 수많은 사실, 데이터, 증거, 논쟁들에 휩싸이지만 우리가 가진 이해의 틀 내에서 쉽게 처리할 수 있는 세계이다. 이 역시 구성요소들 간의 상호작용이 불명확하고 불확실한 특징을 보이지만, 충분한 시간과 자원이 주어진다면 직면한 문제는 어느 정도 해결 가능한 세계이다. | |
Barnett가 주장하는 미래 사회의 모습은? | 미래 사회는 어떤 사회인가? 여러 측면에서 살펴볼 수 있을 것이나, 여기에서는 Ronald Barnett가 제시한 ‘초복잡성’(supercomplexity)의 개념을 중심으로 살펴보고자 한다. Barnett [3]은 대학을 둘러싼 사회가 점차 초복잡성의 성격을 띠게 되면서 대학교육도 도전받는 상황이라고 지적한다. 그렇다면 초복잡성 사회란 무엇인가? 이는 복잡성(complexity) 개념과의 비교를 통해 살펴볼 수 있다. |
Bauman Z. Liquid modernity. Cambridge: Polity Press; 2000.
Beck N. Risk society. London: Sage; 1992.
Barnett R. Supercomplexity and the curriculum. Stud High Educ. 2000;25(3):255-65.
Stehr N. The fragility of modern societies: knowledge and risk in the information age. London: Sage; 2001.
Shin JS, Lee YS, Park WB, Baik NJ, Hwang YI, Yoo KS, et al. Development of educational curriculum in medical school. Seoul: Seoul National University College of Medicine; 2008.
Barnett R. Learning for an unknown future. High Educ Res Dev. 2012;31(1):65-77.
Park BY. A study on the concept and the pedagogical meaning of the competency-based dental education: based on the competency profile of ADEA (Amerian Dental Education Association). Res Voc Educ Train. 2008;4:215-35.
Lee J, Han DH. Exploring directions for implementing competency-based approach into university curricula: a case of redesigning a competencybased undergraduate dentistry curriculum. J Educ Teach. 2015;31(3): 571-602.
Kang SI. Humanistic reflections on the change and innovation of dental education. Phil Med. 2014;17:37-62.
Kim JH. Non-essentialistic thinking through AI: an ontological perspective on medical philosophy. Phil Med. 2016;21:83-112.
Fadel C, Bialik M, Trilling B. Four-dimensional education: the competencies learners need to succeed. Boston (MA): Center for Curriculum Redesign; 2015.
Hendricson WD, Cohen PA. Future directions in dental school curriculum, teaching and learning. In: Haden NK, Tedesco LA, editors. Leadership for the future: the dental school in the university. Washington (DC): American Association of Dental Schools; 1999.
Frank JR, Snell LS, Cate OT, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, et al. Competency-based medical education: theory to practice. Med Teach. 2010;32(8):638-45.
Harden RM. AMEE guide no. 14: outcome-based education: part 1-an introduction to outcome-based education. Med Teach. 1999;21(1):7-14.
Lurie SJ. History and practice of competency-based assessment. Med Educ. 2012;46(1):49-57.
American Dental Education Association. ADEA competencies for the new general dentist. J Dent Educ. 2011;75(7):932-5.
Korean Institute of Dental Education and Evaluation. The development of standards for dental education accreditation. Seoul: Korean Institute of Dental Education and Evaluation; 2014.
Barnett R. Being a university. London: Routleledge; 2010.
Gordon J, Halasz G, Krawczyk M, Leney T, Michel A, Pepper D, et al. Key competencies in Europe: opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education: CASE Network Reports No. 87. Warszawa: Center for Social and Economic Research; 2009.
Lee YB. The role of the concept of competence in Korean outcome-based medical education. Korean Med Educ Rev. 2013;15(3):144-50.
Ten Cate O, Billett S. Competency-based medical education: origins, perspectives and potentialities. Med Educ. 2014;48(3):325-32.
Barnett R. Knowing and becoming in the higher education curriculum. Stud High Educ. 2009;34(4):429-40.
Barnett R. Engaging the curriculum in higher education. Maidenhead: McGraw-Hill Education; 2007.
Park CK. Martin Heidegger. Seoul: Sechang Publishing; 2014.
Dall'Alba G, Barnacle R. An ontological turn for higher education. Stud High Educ. 2007;32(6):679-91.
Barnacle R. Research education ontologies: exploring doctoral becoming. High Educ Res Dev. 2005;24(2):179-88.
Joen WT. The future of medical education in Korea. Proceedings of Yonsei University Medical Education 20th Anniversary Symposium: challenges and transformation of medical education during 20 years; 2016 Mar 24; Seoul, Korea. Seoul: Yonsei University; 2016.
Jeon WT, Yang EB. Medical humanities and social science, and future of medical education. Seoul: Yonsei University Press; 2003.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.