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논문 상세정보

새로운 타이타늄 구성요소를 사용한 내부연결 임플란트용 지르코니아 지대주의 동적하중 후 나사 제거력

Removal torque of a two-piece zirconia abutment with a novel titanium component in an internal connection implant system after dynamic cyclic loading

초록

목적: 이 연구의 목적은 새로운 타이타늄 구성요소를 가진 지르코니아 지대주의 나사 제거력의 변화에 대해 알아보는 것이다. 내부연결 임플란트를 위한 새로운 지르코니아 지대주의 동적하중 후 지대주 나사의 제거력을 기존의 타이타늄 지대주와 비교하여 분석하였다. 재료 및 방법: 내측연결 임플란트와 타이타늄 지대주, 타이타늄 구성요소를 가진 지르코니아 지대주를 준비하였다. 12개의 내부연결형 임플란트에 6개의 타이타늄 지대주를 연결하고(대조군), 6개의 타이타늄 구성요소를 가진 지르코니아 지대주(실험군)를 30 Ncm의 토크로 연결한 후 동적하중 전후의 나사 제거력을 측정하였다. 동적 만능재료시험기를 사용하여 연결체의 장축과 30도 각도를 이루도록 하고 300 N 하중크기로 100만번의 하중이 가해졌다. 동적하중 전후의 지대주 나사 제거력을 t검정을 통해 신뢰구간 95%로 통계적 유의성을 검증하였다. 결과: 두 그룹 모두에서 동적하중 후 나사 풀림을 보이지 않았다. 동적 하중 전후의 나사 제거력은 두 그룹 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있게 나타났다(P < .05). 동적 하중 전후의 나사 제거력 차이는 대조군에서 $-7.25{\pm}1.50Ncm$, 실험군에서 $-7.33{\pm}0.93Ncm$ 로 나타났다. 통계분석 결과 두 군간에 나사 제거력 차이에서는 유의한 차이를 보이지 않았다(P > .05). 결론: 이 실험의 결과에 한하여 타이타늄 구성요소를 사용한 지르코니아 지대주의 동적하중 후 지대주 나사 제거력의 변화는 타이타늄 지대주와 통계학적으로 유의한 차이를 보이지 않았다.

Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate screw removal torque of the two-piece zirconia abutment with the novel titanium component compared to the conventional one-piece titanium abutment in the internal connection implant before and after dynamic cyclic loading. Materials and methods: Two types of the abutment assemblies with internal connection were prepared and divided into the groups; titanium abutment-titanium abutment screw assemblies as control, and zirconia abutment-titanium socket-titanium abutment screw assemblies as experimental group. A total of 12 abutments and implants were used of six assemblies each group. Each assembly was tightened to 30 Ncm. A cyclic load of 300 N at an angle of 30 degrees in reference to the loading axis was applied until one million cycles or failure. The removal torque values (RTVs) of the abutment screws were measured with a digital torque gauge before and after cyclic loading. The RTVs of the pre load and post load were analyzed with t-test, and P-values < .05 were considered statistically significant. Results: The assemblies of both groups survived all after the dynamic cyclic loading test without screw loosening. The statistically significant differences were found between the mean RTVs before and after the cyclic loading in both groups (P < .05). The RTV differences for the control and the experimental group were $-7.25{\pm}1.50Ncm$ and $-7.33{\pm}0.93Ncm$, respectively. Statistical analysis revealed that the RTV differences in both groups were not significantly different from each other (P > .05). Conclusion: Within the limitation of this study, the two-piece zirconia abutment with the titanium component did not show a significant RTV difference of the abutment screw compared to the titanium abutment after dynamic cyclic loading.

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