최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.15 no.6, 2017년, pp.121 - 132
주철근 (호서대학교 일반대학원 테크노경영학과) , 임왕규 (호서대학교 일반대학원 테크노경영학과)
In this study, there is a purpose of research to secure competitiveness through the effective utilization of intangible corporate resources of founded enterprises. For this research, we conducted a survey on the way the customers who used the products of the BI center and founders less than 7 years ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
재 구매의도란? | 재 구매의도란 고객이 상품이나 무형의 서비스를 과거 구매경험을 바탕으로 다시 제공 받으려 하는 경향이며 특정 상품에 대한 반복구매 욕구를 나타내는 것으로 고객의 구매 의사결정과정에서 형성된다. | |
Davidson이 말하는 고객경험은? | 고객경험과 관련된 논의는 2000년 초부터 점증적으로 논의 되어 왔지만 고객경험에 요인과 더불어 정의한 것은 Sundbo와 Hagedorn-Rasmussens[9]는 고객 경험을 서비스 프로세스, 조직 및 시설에 대한 고객의 직접 및 간접적인 경험과 고객과의 상호 작용 방식으로 정의하였다. Davidson[10]는 고객경험을 제품구입을 위한 재 구매 결정에 영향을 미치는 중요한 요인으로 고객경험이 고객 충성도를 확립하는 차별적 이점을 창출하는 방법으로 소개하기도 하였다. | |
Shumiit[15]가 주장한 4가지의 고객경험에 대한 특징은? | 첫째. 고객의 경험에 중점을 두는 것으로 특정 상황을 경험하고 결과로 생겨나는 감각, 마음, 정신에 의해 촉발된 자극으로 표현 될 수 있다. 둘째. 소비 상황을 조사한다. 전통적인 마케터들의 관심은 판매제품의 범주와 그 경쟁의 범위에 중점을 두는 것과 대조적으로 경험 마케터는 제품의 사용 상황에 어떤 제품이 소비되는지 이러한 고객의 소비경험은 무엇을 통해 강화될 수 있는지 스스로 자문하게 된다. 이러한 경험은 브랜드에 강력한 영향을 미치며 재 구매에 대한 기회는 소비과정에서 발생한다고 경험마케터들은 믿고 있으며 전통적 마케팅의 경우 구매에만 설득할 뿐 구매 후나 소비과정에서의 경험획득에 대하여는 관심을 갖지 않는다. 셋째. 고객은 이성적이나 감성적인 면모를 갖추고 있다. 구매고객은 이성적 선택을 하는 것처럼 보이나 재미와 환상 같은 느낌을 추구하는 감성지향 면모를 가지고 있어 단순히 이성적 의사결정자로서의 고객을 대우하지 말라는 중요한 메시지가 들어 있다. 넷째. 다각적인 도구와 방법으로 마케팅을 전개한다. 전통적 마케팅은 계량적이거나 분석적이며 언어중심적인 것과는 다르게 경험마케팅은 다양한 도구와 방법을 제공한다. 즉, 신뢰성과 유효성, 방법론적인 부문에 대해 말한다. |
Gentile, Chiara, Nicola Spiller, and Giuliano Noci. "How to sustain the customer experience:: An overview of experience components that co-create value with the customer." European Management Journal Vol.25, No.5. pp.395-410, 2007.
Anderson, Eugene W., Claes Fornell, and Donald R. Lehmann. "Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden." The Journal Anderson, Eugene W., Claes Fornell, and Donald R. Lehmann. "Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden." The Journal of Marketing, pp53-66, 1994.
Grizzle, J. W., Zablah, A. R., Brown, T. J., Mowen, J. C., & Lee, J. M.. Employee customer orien -tation in context: How the environment moderates the influence of customer orientation on performance outcomes. Journal of Applied Psychology, Vol.94, No.5, pp.1227-1242, 2009.
Stock, R. M., & Bednarek, M. As they sow, so shall they reap: Customers' influence on customer satisfaction at the customer interface. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.42, No.4, pp.400-414, 2014.
Peppers, Don, and Martha Rogers. Enterprise one-to-one: tools for building unbreakable customer relationships in the interactive age. 1998.
Devon S. Johnson, Bruce H. Clark, Gloria Barczak "Customer relationship management processes: How faithful are business-to-business firms to customer profitability? " Journal of Industrial Marketing Management Vol.41, pp.1094-1105, 2012.
LaPlaca, P. J. Letter from the editor: Special issue on customer relationship management. Industrial Marketing Management, Vol.33, No.6, pp.463-464, 2004.
Keith A. Richards a,Eli Jones b, "Customer relationship management: Finding value drivers" Journal of Industrial Marketing Management Vol.37, pp120-130, 2008.
Sundbo, J., Hagedorn-Rasmussen, P.,The back staging of experience production in Sundbo, J. and Darmer, P. (Eds), Creating Experiences in the Experience Economy, Elgar, Cheltenham, 2008.
Davidson, R, Tourism in Europe. London: Pitman Publishing 1992.
Hongxiang. T. Volumetric Heat Capacity Enhancement In Ultrathin Fluorocarbon Polymers For Capacitive Thermal Management. Submitted in partial fulllment of the requirements for the degree of Master of Science in Mechanical Engineering in the Graduate College of the University of Illinois at Urbana-Champaign, 2011.
Seong-Eun Heo, "Convergence Study on Major Satisfaction and Academic Achievement Depending on the Characteristics of Community Service Experience in University students", Journal of the Korea Convergence Society, Vol.7. No.4, pp.85-96, 2016.
H.J.Kim and S.L.Han. "The Effect of Technology Readiness and Customer Participation on Service Quality, Customer Satisfaction and Service Re-purchase Intention - Focused on Family Restaurants."Journal of Digital Policy & Management Vol.11, No.9. pp.67-78, 2013.
Gentile, Chiara, Nicola Spiller, and Giuliano Noci. "How to sustain the customer experience:: An overview of experience components that co-create value with the customer." European Management Journal Vol.25. No.5, p399, 2007.
Schmitt, B.H., Experiential Marketing. The Free Press, New York. 1999.
Abel, Derek F. "Managing with Dual Strategies." Mastering the Present, Preempting the Future 1993.
Stein, Alisha, and B. Ramaseshan. "Towards the identification of customer experience touch point elements." Journal of Retailing and Consumer Services Vol.30, pp.8-19, 2016.
Martin, Jillian, Gary Mortimer, and Lynda Andrews. "Re-examining online customer experience to include purchase frequency and perceived risk." Journal of retailing and consumer services, Vol.25, pp.81-95, 2015.
Ajzen, Icek, and Martin Fishbein. "Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research." Psychological bulletin Vol.84. No.5, p.888, 1977.
Florent, N., Natalia K., Robert M., Determinants of Consumers' Attitudes on Imported Products in Tanzania: The Case Study of Dodoma Municipal, International Journal of Scientific and Research Publications, Vol.4, No.11, pp.1-6, 2014.
Elkrghli, Sabri, and Salah Mohamed. "Customers' Attitudes towards Turkish and Chinese Female Clothes." Procedia Economics and Finance Vol.37, pp.221-226, 2016.
Ajzen, Icek, and Martin Fishbein. "Understanding attitudes and predicting social behaviour." 1980.
Ajzen,. The theory of planned behavior. In: Van Lange, PA.M, Kruglanski, A.W. ,Higgins, E.T. (Eds.), The Handbook of Theories of Social Psychology, 1.SAGE Publications, London, pp. 438-459, 2012.
Seuring, S., Sarkis, J., Muller, M., Rao, P. Sustainability and supply chain management an introduction to the special issue. J. Clean. Prod, Vol.15, pp.1545-1551, 2008.
Graham, M.E., Bansal, P. Consumers' willingness to pay for corporate reputation: The context of airline companies. Corporate Reput. Rev. Vol.10, No.3, pp.189-200, 2007.
Manrai, A.K., "Mathematical models of brand choice behavior", European Journal of Operational Research, Vol.82, pp.1-17, 1995.
Liao, Chechen, et al. "Factors influencing Online Shoppers' Re-purchase Intentions: The Roles of Satisfaction and Regret." Information & Management, 2016.
Park, C. A literature review on online consumer behavior in Korea. Journal of Consumer Studies, Vol.21, No.2, pp.289-320, 2010.
J.H.Kim and S.I.Kim "A Study on Food Shopping User Experience Design of Omni-channel"Journal of Digital Policy & Management Vol.14., No.7, pp.403-409, 2016.
Cheng Shuang, "Study on Chinese Repurchase Intention of Group-buying Social Commerce: The Moderating Role of Shopping Habit", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 8. No. 2, pp. 169-181, 2017.
Molla,A&Licker,P. E-commerce systems success: an attempt to extend and respecify the DeLone and McLean model of IS success. Journal of Electronic Commerce Research, Vol.2, No.4, pp.131-141, 2001.
DeLone, W., and McLean, E. The DeLone and McLean model of information systems success: a ten-year update. Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, pp.9-30, 2003.
Oliver R. Whence consumer loyalty? Journal of Marketing, pp.34-38, 1999.
Bhattacherjee, A., Understanding information systems continuance: an expectation-confirmation model. MIS Q. Vol.25, p.351, 2001.
S,K,Kang,A Study on the Effect of Virtual Experiential Marketing on Customer Loyalty in On-line : Focused Internet Cyber Shopping Mall, 2014.
Nancy M. Puccinelli, Ronald C.Goodstein Priya Raghubir,David Stewart, "Customer Experience Management in Retailing: Understanding the Buying process" Journal of Retailing Vol.85, pp.31-41. 2009.
Peter C. Verhoef,Katherine N Lemon, Anne Roggeveen, Michael Tsiros, Parasuraman,Leonard A. Schlesinger" Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics and Management Strategies", 2009.
M,J,Leem The Effects of Tourism Event Experience on Tourism Destination Brand Equity, Departmentof Tourism Management, Graduate School of Paichai University Daejeon, Korea, 2006.
Khodr Fakih, Guy Assaker, A.George Assaf, Rob Hallak, Does restaurant menu information affect customer attitudes and behavioral intentions?, 2016.
J,S,Lee The Effects of Smartphone Qualities on Satisfaction and Re-purchase Intention, Department of Advertising & Public Relations The Graduate School, Hongik University, 2014.
C,S,Kim , Robert D. Galliers, Namchul Shin, Joo-Han, Ryoo, Jongheon Kim,Factors influencing Internet shopping value and customer Re-purchase, Vol.11, No.4, pp.374-387, 2012.
Hellier, Phillip K; Geursen, Gus M; Carr, Rodney A; Rickard, John A, Customer Re-purchase intention: A general structural equation model, European, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.