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해양 환경 및 안전 규제를 고려한 최적 안전항로 지원 시스템의 데이터베이스 개념 연구
A Study on Database Concept of the Optimum Safe Routing Decision Support System Considering Marine Environment and Safety Regulations

한국해양환경ㆍ에너지학회지 = Journal of the Korean Society for Marine Environment & Energy, v.20 no.4, 2017년, pp.240 - 247  

김은찬 (선박해양플랜트연구소) ,  최혁진 (선박해양플랜트연구소) ,  김홍태 (선박해양플랜트연구소)

초록
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본 연구에서는 해양 환경 및 안전 규제에 대한 IMO의 각종 국제협약 내용을 분석하여 최적 안전항로 지원 시스템의 개념설계를 수행하였다. MARPOL Annex VI의 개정안은 선박의 에너지 효율을 개선하기 위해 에너지효율 운항지표의 자발적 모니터링을 요구하고 있다. 극지해역 운항선박 안전기준은 극지해역 항해에 대한 운항범위와 환경조건의 평가를 요구하고 있다. IMO e-Navigation 이행계획에서는 조화로운 방식으로 전자 정보를 제공하는 수단인 해상서비스 포트폴리오를 요구하고 있다. 본 연구를 통해 최적 안전항로 지원 시스템의 개념설계를 수행하였고, 이 때 필요한 정보들을 도출하였다. 최적 안전항로 지원 시스템의 데이터베이스는 선박성능 데이터베이스, 해도 데이터베이스, 운항안전 데이터베이스 및 해양기상 데이터베이스로 구성하였다. 선박성능 데이터베이스는 선박 제원, 선박성능 계수, 각종 외력에 의한 부가저항 자료로 구성된다. 해도 데이터베이스는 해도 및 수로 서지 등으로 구성된다. 운항안전 데이터베이스는 항해 경보, 기상 경보, 조난 경보, 해빙 위험 등으로 구성된다. 해양기상 데이터베이스는 기상 정보, 실시간 수로 및 환경 정보 등으로 구성된다. 이를 바탕으로 선박성능 데이터베이스의 예제를 만들었고, 이를 위한 해양기상 데이터베이스 구축 방안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this research, the conceptual design of the optimum safe routing decision support system was conducted by analyzing various international conventions on marine environment and safety regulations of IMO. Amended MARPOL Annex VI requires voluntary monitoring of the energy efficiency operational ind...

주제어

참고문헌 (22)

  1. Choi, H. J., Kim, E. C., Lee, S. G., 2016, Development of Prediction Program of Added Resistance Due to Waves at the Towing Condition of a Disabled Ship Using ISO 15016 Analysis Method, Journal of the Korean Society for Marine Environment and Energy Vol. 19, No. 2. 159-164. 

  2. DND Canada. 2017. http://www.crs-csex.forces.gc.ca/boi-ce/rp/hmcs-ncsm/rp/ann-eng.aspx#a7, Home Page of Department of National Defence and the Canadian Armed Forces. 

  3. Kim, E. C. et al., 2001, Evaluation and Computer Program on the Speed Trial Analysis Method of the Ongoing Work in ISO/ TC8, Proceedings of the Eighth International Symposium on Practical Design of Ships and Other Floating Structures, Shanghai, 525-532. 

  4. Kim, E. C., Lee, M. J., 2013, Technical Review for the Optimal Routing System for Reduction of Greenhouse Gas Emission from Ships, Journal of Ships & Ocean Engineering Vol. 52, 103-109. 

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  6. Kim, E. C., Choi, H. J., Lee, S. G., 2015, Development of Resistance Prediction Method for the Effect of Drifting Angle at the Towing Operation of a Disabled Ship, Journal of the Korean Society for Marine Environment and Energy Vol. 18, No. 4. 298-303. 

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  9. IMO, 2009a, Proposal of the ISO 15016 for the development of the EEDI verification procedure and report of status of its computer programme Submitted by the Republic of Korea, MEPC 59/4/39 

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  15. IMO, 2014c, Amendments to the International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974, as Amended (New Chapter XIV), IMO Resolution MSC.386(94), MSC 94/21/Add.1 Annex 7. 

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  17. IMO, 2015b, Amendments to MARPOL Annexes I, II, IV and V to Make Use of Environment-Related Provisions of the Polar Code Mandatory, IMO Resolution MEPC.265(68), MEPC 68/ 21/Add.1 Annex 11. 

  18. ISO, 2002, Ships and marine technology - Guidelines for the Assessment of Speed and Power Performance by Analysis of Speed Trial Data, International Standard of ISO 15016:2002. 

  19. ISO, 2015, Ships and marine technology - Guidelines for the Assessment of Speed and Power Performance by Analysis of Speed Trial Data, International Standard of ISO 15016:2015. 

  20. Rizvanolli, A. et al, 2015, The Role of the European Maritime Simulator Network in Assessing Dynamic Sea Traffic Management Principles, TransNav Vol.9 No.4, 559-564. 

  21. StormGeo, 2017, http://www.stormgeo.com/shipping/on-board/ bvs-routing/, Homepage of StormGeo. 

  22. Suh, K. D. et al., 2008, Statistical Characteristics of Deepwater Waves along the Korean Coast, Journal of Korean Society of Coastal and Ocean Engineers Vol. 20 No. 4, 342-354. 

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