최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.18 no.7, 2017년, pp.109 - 120
박혜숙 (동양대학교 간호학과) , 이경하 (동양대학교 유아교육과)
The purpose of this study is to explore the experiences and meaning of nursing students participating in a multicultural children mentoring program and to find out how mentoring activities can contribute to the cultural competence of future nurses. This study was based on a qualitative research desi...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
2015년도 한국 전체 혼인 건수 중 다문화혼인의 비율은 얼마인가? | 2015년도의 경우 우리나라 전체 혼인 건수의 7.4%가 다문화혼인이다. 다문화혼인 중 한국 남자와 외국 여자가 전체 다문화 혼인의 62. | |
다문화 아동을 위한 멘토링 프로그램의 목적은 무엇인가? | 이러한 다문화아동의 건전한 성장과 교육 공백을 채울 수 있는 방안으로 멘토링 프로그램이 있다. 교육부에서 2009년부터 시행한 ‘다문화가정 학생 멘토링 사업’은 다문화가정 학생의 학교생활 적응, 기초학력 향상을 꾀하는 한편 대학생들의 다문화 이해를 제고하고 봉사의식을 고취시키는데 그 목적을 두고 있다〔7〕. 여성가족부의 다문화가족지원센터는 지역별 사업으로 최근 ‘1:1 희망 멘토링 프로그램’을 운영하여 다문화아동의 정서적, 사회적, 신체적, 인지적 성장발달을 지원하고, 멘토인 대학생에게 다문화이해교육을 시행하고 있다〔8〕. | |
다문화아동이 겪고 있는 문제점은 무엇인가? | 그러나 일반적으로 다문화아동은 사회적 편견과 소외로 인한 정서적 불안감이 있으며, 학교 부적응, 학업 부진, 교우 관계 형성의 어려움을 겪고 있다고 보고되고 있다. 특히 경제적으로 넉넉하지 못한 다문화아동은 가정 내 교육의 공백으로 인해 지식과 인성 발달이 다른 또래 아동에 비해 좋지 못하며, 다문화 배경을 가진 부모의 상황으로 인해 한국의 생활방식과 문화를 온전히 전해 받지 못하고 있다〔6〕. |
Ministry of Justice, Monthly statistics of immigration policy, p. 3, Feb. 2017[Internet] Available from http://www.moi.go.kr/HP/COM/bbs_03/ShowData.do?strNbodCdnoti0097&strWrtNo222&strAnsNoA&strFilePathmoj/&strRtnURLMOJ_40402000&strOrgGbnCd104000 (accessed Apr. 5, 2017)
Statistics Korea, Total population[Internet] Available from http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd1009 (accessed Apr. 5, 2017)
Statistics Korea, Multicultural Population Statistics in 2015, p.14 [Internet] [cited Press Releases, Nov. 16, 2016] Available from http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/2/2/1/index.board?bmoderead&aSeq357476 (accessed Apr. 5, 2017)
Statistics Korea, & Ministry of Gender Equality and Family, Youth Statistics in 2017, p. 14 [Internet] [cited Press Releases, Apr. 17, 2017] Available from http://kosis.kr/ups/ups_02List.jsp (accessed Apr. 5, 2017)
Ministry of Education, Announcement of Multicultural Student Education Support Plan in 2015 [Internet] [cited Press Releases, Mar. 17, 2015] Available from http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID339&lev0&statusYNC&smoe&m02&opTypeN&boardSeq58722 (accessed Apr. 5, 2017)
S. O. Park, "A study for planning and Managing a Mentor Program for Multicultural children: Based on a real case", Journal of Multi-Cultural Contents Studies, vol. 14, pp. 45-78, Apr. 2013.
Ministry of Education, Science and Technology, Multicultural Student education support plan in 2011, [Internet] [cited Press Releases, May. 25, 2011] Available from http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID343&lev0&statusYNW&smoe&m030209&opTypeN&boardSeq33609 (accessed Apr. 5, 2017)
Ministry of Gender Equality and Family, Multicultural Family Support Center, Available from http://www.mogef.go.kr/cs/mcf/cs_mcf_f001.do (accessed Apr. 5, 2017)
K. W. Yoon, & J. E. Uhm, "A Qualitative study of cross-cultural mentoring-Mentoring as the everyday practice of multiculturalism-", Korean Journal of Sociology of Education, vol. 19, no. 3, pp. 101-124, 2009.
K. Y. Kim, "A case Study of Mentor's "Accompained Growth" in Multicultural Mentoring Program", Multicultural Education Studies, vol. 7, no. 1, pp. 29-50, Mar. 2014.
H. N. Kim, & H. S. Kim, "A study on mentor participated in a multiculture mentoring program: using focus froup interviews", Multicultural Education Review, vol. 5, no. 2, pp. 91-113, 2012.
M. S. Park, & Y. S. Kim, "A study on the participation experience of Mentors through the process of multicultural mentoring program", Journal of Learning-Centered Curriculum and Instruction, vol. 16, no. 3, pp. 967-989, 2016.
G. H. Jeong, K. A. Nam, Y. H. Kim, H. S. Park, & S. H. Kim, Transcultural Nursing, pp. 13-210. XMLARCHIVE, Chuncheon, 2011.
P. E. zander, "Cultural competence: analyzing the construct", The Journal of Theory Construction & Testing, vol. 11, no. 2, pp. 50-54, 2007.
J. Y. Min, Multicultural nursing experience in Korea. Hallym University, Master's Thesis, 2014.
E. M, Lee, & S. H. Kim, "Influence of Multicultural Awareness and Cultural Sensitivity on Intetcultural Communication Skills of the Korean Nursing Students", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, vol. 18, no. 4, pp. 459-468, 2017. DOI: https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.4.459
J. Bruner, "The Role of Reflection in Learning to Teach", In L. Valli(Ed.), Reflective teacher education, pp. 139-146. Albany: State University of New York Press.
H. F. Wolcott, Transforming Qualitative Data: Description, Analysis, and Interpretation. Sage, London, 1994.
Y. C. Kim, Qualitative Research for Education, pp. 10-694, Academypress, Paju, 2016.
R. Dyer, The matter of images: essays on representation(second edition), Routledge, London, 2002.
H. Y. Cho, D. H. Seo, & S. H. Kwon, "An Ethnographic Study on the Academic performance of Children of Migrants", Korean Journal of Sociology of Education, vol. 18, no. 2, pp. 105-134, 2008.
K. E. Kram, "Phases of Mentor Relationship", Academy of Management Journal, vol. 26, pp. 608-625, 1983. DOI: https://doi.org/10.2307/255910
H. M. Kang, A Study on Building Multicultural Competencies for Multicultural Mentoring Prarticipants. Inha University, Master's Thesis, 2013.
S. K. Oh, & M. S. Kim, "Exploring the intercultural competency of mentors who paritcipated in multicultural mentoring", Journal of Multiculture & Peace, vol. 40, no. 2, pp. 116-133, Aug. 2016. DOI: https://doi.org/10.22446/mnpisk.2016.10.2.006
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.