$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 영유아 교사의 의사소통능력과 교사효능감이 어린이집 조직효과성에 미치는 영향
Study on Influence of Communication Ability and Early Childhood Teachers' Sense of Efficacy on Organizational Effectiveness of Child Care Centers 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.28 no.3, 2017년, pp.447 - 460  

백성아 (화성시 육아종합지원센터) ,  송승민 (수원대 교육대학원) ,  이유현 (수원대 교육대학원)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationships of early childhood teachers' communication ability, teacher efficacy, and organizational effectiveness of child care centers. The subjects of this study were 397 teachers working at child care centers. The results of this study were as f...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구에서는 현직 어린이집 영ㆍ유아 교사를 대상으로 교사 개인이 인식하는 교사의사소통능력 및 교사효능감의 수준을 파악하였다. 교사의 연령, 경력, 기관 유형, 담임연령 등 일반적 특성에 따른 조직효과성의 차이를 알아보고 이를 토대로 교사의사소통능력과 교사효능감이 어린이집 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 그 결과를 연구문제에 따라 요약하고 논의해 보면 다음과 같다.
  • 따라서 후속연구에서는 연구 대상 선정에 있어 지역을 확대하여 연구를 진행 할 필요성이 있다. 둘째 본 연구에서는 유치원 교사를 제외한 어린이집 교사만을 대상으로 교사의사소통능력과 교사효능감에 따른 어린이집의 조직효과성에 대해 살펴보았다. 추후 연구에서는 유치원교사와 어린이집교사의 구분 없이 모든 유아교육기관을 포괄하여 조사가 이루어진다면 유아교육기관의 좀더 통합적이고 효과적인 조직효과성에 대해 살펴 볼 수 있을 것이다.
  • 그에 비해 어린이집의 조직효과성에 관한 연구는 아직까지 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 교사의 일반적 특성에 따른 어린이집의 조직효과성 차이를 알아보고, 교사의 내적 변인인 교사효능감과 사회적 관계 형성과 관련된 의사소통능력이 어린이집의 조직효과성에 미치는 상대적 영향력을 살펴봄으로써 어린이집 내 교육의 질을 향상시킬 수 있는 어린이집의 조직효과성을 높일 수 있는 방법을 모색하기 위한 기초자료 제공에 기여 하고자 한다.
  • 본 연구에서는 교사의사소통능력과 교사효능감이 어린이집의 조직효과성에 미치는 영향을 알아보고자 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
  • 본 연구에서는 현직 어린이집 영ㆍ유아 교사를 대상으로 교사 개인이 인식하는 교사의사소통능력 및 교사효능감의 수준을 파악하였다. 교사의 연령, 경력, 기관 유형, 담임연령 등 일반적 특성에 따른 조직효과성의 차이를 알아보고 이를 토대로 교사의사소통능력과 교사효능감이 어린이집 조직효과성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다.
  • 또한 중등교사를 대상으로 학교 조직효과성의 영향 요인을 탐색한 연구(Go 2009)에서 교사의 일반적 배경에 따른 학교 조직 효과성을 조사한 결과에 따르면 조직효과성의 하위요인 중 직무만족과 조직몰입에서 남교사가 여교사보다 높게 나타났으며, 교사의 연령과 경력에 따라 조직효과성의 하위요인들에서 의미 있는 차이가 나타났다. 본 연구에서도 어린이집의 조직효과성에 차이를 나타낼 수 있는 교사의 일반적 특성이 무엇인가를 규명하여 어린이집의 조직효과성을 높이기 위한 방안을 모색하고자 한다.
  • 어린이집 조직에서 교사는 조직의 구성원임과 동시에 반구성에 있어서 운영자의 역할을 하기 때문에 교사의 개인적 자질이 중요하며 유아교사의 교수역할과 보호역할은 교육의 질을 결정하는 중요변인이다(Yoo2004; Kim 2015). 이런 교사의 개인적 자질을 살펴볼 수 있는 교사변인으로 여러 가지 변인이 있지만 본 연구에서는 교사의 의사소통능력 및 교사효능감과 어린이집 조직효과성에 대해 살펴보고자 한다. 또한 중등교사를 대상으로 학교 조직효과성의 영향 요인을 탐색한 연구(Go 2009)에서 교사의 일반적 배경에 따른 학교 조직 효과성을 조사한 결과에 따르면 조직효과성의 하위요인 중 직무만족과 조직몰입에서 남교사가 여교사보다 높게 나타났으며, 교사의 연령과 경력에 따라 조직효과성의 하위요인들에서 의미 있는 차이가 나타났다.

가설 설정

  • 1. 어린이집 조직효과성은 교사의 일반적 특성에 따라 차이가 있는가?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
유아교육기관이란 무엇인가? 유아교육기관은 영ㆍ유아를 보호하고 교육하는 목적을 설정하고 그러한 성취를 위한 교육환경과 직무구조로 운영되고 있는 조직으로 질적으로 우수한 교육실현을 위해서는 조직 내 구성원들의 긍정적 상호작용을 바탕으로 자신의 업무에 만족하고 집중하여야 조직의 성과에 도달할 수 있다(Kim & Kim 2012). 다른 조직보다 규모가 작고, 긴밀한 인간관계를 요구하는 유아교육기관 조직에서도 효율적인 운영을위해 교육 목적이 있어야 하고, 그 목적을 이루기 위해서 유아교육기관은 운영관리, 인력관리, 조직관리, 학급관리, 가정 및 지역사회관리 등 많은 요인에 대해 고려해 볼 필요가 있다.
어린이집의 조직 내에서 구성원 간 상호작용을 하는 교사들과 관련 된 요인의 조직효과성에 대해 살펴볼 필요성이 제기된 이유는 무엇인가? 조직 성공은 조직구성원 개인의 만족감과도 연결되기 때문에 조직의 발전을 위해서는 조직의 목표뿐 아니라 조직 구성원의 목표를 함께 고려해야 한다(Lee 2006). 어린이집도 다른 조직과 마찬가지로 조직 구성원들은 자신의 업무에 만족하고 몰입하며, 구성원 서로간의 상호작용을 통해 교육목적을 효과적으로 달성해야 유아교육의 긍정적 성과와양질의 교육을 실현 할 수 있다(Kim 2012). 즉 어린이집의 조직 내에서 구성원 간 상호작용을 하는 교사들과 관련 된 요인의 조직효과성에 대해 살펴볼 필요성이 제기되었다.
조직효과성의 심리적, 내재적 차원의 측정기준은 무엇이 있는가? 즉 비영리조직의 경우 직무만족, 조직헌신 등 주관적 지표활용을 통한 조직효과성 측정이 이루어지고 있으며 측정 기준은 목적적, 수단적 차원 보다 심리적, 내재적 차원의 효과성 측정을 통한 검증에 더 많은 비중을 두고 있다. 조직효과성의 심리적, 내재적 차원의 측정기준을 살펴보면 Campbell(1977)은 직무만족, 동기부여, 사기, 통제, 갈등과 응집, 유연성, 적응력, 조직목표내면화, 안정성, 인적자원가치, 이직, 전직 등을 제시하였으며 Gibson(1994)은 직무만족도, 적응성, 발전성을 제시하였고, Kim(1983)은 직무만족, 조직적응성을 제시하였다. 비영리조직에서의 조직효과성 향상은 생산성과 조직의 직무성과의 개념에서 넘어서 조직구성원의 삶의 질 향상의 가치 실현의 중요성을 강조한다(Lee2013).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (59)

  1. An SM(2002) Interactions between kindergarten teachers and children by teachers' efficacy belief. Master's Thesis, Ewha Womans University 

  2. Bae HY(2016) The structural relationship among principals' transformational leadership, teacher efficacy, and school organizational effectiveness. Master's Thesis, Korea National University of Education 

  3. Bang KS(2013) Relationship between recognition of professionalism and job performance among teachers of early childhood education institute. Master's Thesis, Hanseong University 

  4. Campbell JP(1977) On the nature of organizational effectiveness. in P. S. Goodman, J. P. Pennings(eds.), new perspectives on organizational effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass 

  5. Choi HJ(2000) The relationship between types of communication and job satisfactions perceived by kindergarten teachers. Master's Thesis, Jeonbuk National University 

  6. Choi IS, Cho UJ(2010) Theory and practice of early childhood education. Seoul: Changjisa 

  7. Enochs L, Riggs I(1990) Toward the development of an elementary teacher's science teaching efficacy belief instrument. Sci Educ 74(6), 625-637 

  8. Fritz S, Brown FW, Lunder SP, Banset EA(1999) Interpersonal skill for leadership. NJ: Printice Hall 

  9. Gibson S(1994) Teacher efficacy: a construct validation. Educ Psychol 76(4), 569-582 

  10. Go Y(2009) A study of factors affecting the organizational effectiveness of schools. Ph. D. Thesis, Daejeon University 

  11. Han JA(2016) Study on the relationship between the degree of child-care teachers' participation in decision making and organizational commitment. Master's Thesis, Chungang University 

  12. Hong HY(2015) The effect of teaching materials on teaching and teacher's teaching condition. Master's Thesis, Kyunghee University 

  13. Hong SY(2012) The effects of job stress and teacher efficacy on turnover intention among child-care teachers focusing on the mediating effects of immersion. Res Inst Teacher Educ 51(2), 271-281 

  14. Im OH(2006) Daycare teacher's-infants interactions in relation to daycare teacher's belief and efficacy. Ph.D Thesis, Jeonbuk National University 

  15. Jackson DK, Holland TP(1998) Measuring the effectiveness of nonprofit boards. Nonprofit Volunt Sector Quart 27, 159-182 

  16. Jin DS(1989) A study on the concept of concourse in school buildings: a conceptual model of combining the concept of concourse. Theory Educ 4(1), 45-72 

  17. Kim CG(1983) A study of relationships among the principal's leadership behavior, situations, and organizational effectiveness in secondary schools. Korean Educ Res 22(1), 5-22 

  18. Kim EY(2011) Study on the impact relationship between communication and job satisfaction in a medical organization: focusing on operating room nurses. Master's Thesis, The Catholic University of Korea 

  19. Kim JA(2008) Organizational culture and effectiveness of child care centers perceived by child care practitioners. Ph.D Thesis, Dongdeok Women's University 

  20. Kim JA, Lee JH(2008) Studying organizational cultures of child care centers: a review of the literature, Dongduk Life Sci Stud 13(1), 56-72 

  21. Kim JD(2005) Job analysis of kindergarten teachers. Ph.D Thesis, Ewha Womans University 

  22. Kim JH(2010) A study on the impact of the communication of school organizations' members on organizational effectiveness: the case of the city of Yongin. Master's Thesis, Kyunggi University 

  23. Kim JS(2012) An analysis of teaching evaluation factors perceived by teachers and students. Master's Thesis, Korea National University of Education 

  24. Kim MJ(2013) Comparison of efficacy of the teachers at the national and public nursery, and private nursery. Master's Thesis, Ulsan University 

  25. Kim ML(2016) A study on the influence of ego-resiliency and teacher efficacy on organizational commitment of child care teacher. Ph.D Thesis, Seonam University 

  26. Kim NS(2015) Impact of emotional intelligence and teacher efficacy on job satisfaction in early childhood teachers. Ph.D Thesis, The Catholic University of Korea 

  27. Kim SH(2012) The effects of organizational culture and empowerment on kindergarten teacher's organizational effectiveness. Master's Thesis, Pukyong National University 

  28. Kim SL(2011) The relationships among communicative competence, teaching efficacy and job satisfaction of early childhood teachers. Master's Thesis, Kyunggi University 

  29. Kim SN(2000) A study on relationship between the early childhood teacher's sense of efficacy and role performance. Master's Thesis, Korea National University of Education 

  30. Ko H, Kim KS, Kim JY(2010) Structure relation analysis of kindergarten director's instructional leadership, teacher efficacy and teacher commitment. Korean Soc Early Childhood Educ 30(4), 283-305 

  31. Lee BL(1998) Relationship among organizational climate, job satisfaction and teacher's sense of efficacy in the kindergartens. Ph.D Thesis, Ewha Womans University 

  32. Lee EH(2015) Study on the influence of teacher efficacy and teacher collaboration on the organizational effectiveness of early childhood educational institutions. Ph.D Thesis, Gunguk University 

  33. Lee HJ(2006) An analysis on the effect of decision-making on organizational effectiveness in school organization: a study on the teaching of secondary schools in Gyeonggi. Master's Thesis, Ajou University 

  34. Lee JH(2015) Influences of communication level on organizational effectiveness in childcare center. Master's Thesis, Silla University 

  35. Lee JI(2013) The study of relationship between transformational leadership and organizational effects mediating empowerment and communication. Master's Thesis, Daegu University 

  36. Lee JS(2015) Relationships among communication competence, organizational commitment, and job performance of public health nurse. Ph.D Thesis, Korea National University of Transportation University 

  37. Lee JW(2010) The effects of principal's transformational and transactional leadership on organizational effectiveness with mediating effects of organizational justice and trust in principal. Ph.D Thesis, Jeonbuk National University 

  38. Lee MJ(2016) A study on the relationship between elementary school teacher's communication competence and school effectiveness. Ph. D Thesis, Seoul National University 

  39. Lee MS(2004) Study on professional quality improvement of child care teachers. Ph.D Thesis, Seonggyeol University 

  40. Lee MY(2005) Research on the correlation between nursery teachers' sense of efficiency and job satisfaction. Ph.D Thesis, Seonggyeol University 

  41. Lee YE(2011) Relationship between teachers' communication skills and the communication between teachers and parents. Master's Thesis, Kyunggi University 

  42. Ministry of Gender Equality and Family(2015) 2015 The life of women in statistics. Korea Open Government License 

  43. Moon TH(2010) Relation between early childhood educator's teacher efficacy, self-determination motivation, and organizational commitment. Korea Soc Early Childhood Teacher Educ 14(6), 535-556 

  44. Park EJ(2009) A study on the relationship of perceived job stress, teacher efficacy, social support and organizational effectiveness in early childhood education teachers. Ph.D Thesis, Daegu University 

  45. Park EJ, Moon TH(2011) The influence of perceived job stress, teacher efficacy, social support and organizational effectiveness on early childhood education teachers. Korean Soc Early Childhood Educ 31(2), 75-98 

  46. Park SH(2008) A study on the relation between the sense of efficiency and job satisfaction to the nursery teacher. Ph.D Thesis, Gunsan National University 

  47. Park YT, Lee JN, Ha SY(2008) The relationship among job satisfaction, and teacher efficacy of early childhood teachers. Korea Open Assoc Childhood Educ 5, 429-451 

  48. Ryu DY(2014) The structural relationship among elementary school teacher's communication competence, school organization culture, teacher efficacy, and subjective happiness. Ph.D Thesis, Soongsil University 

  49. Ryu MY(2013) A study on the influence of self-concept and teacher efficacy of early childhood teachers on teacher-child interaction. Ph.D Thesis, Seongsin Women's University 

  50. Seo JK(2014) The relationship of the communication difficulty between childcare teachers and parents and the efficacy of childcare teachers based on the perceptions of parents and childcare teachers. Master's Thesis, Kyunghee University 

  51. Seo JS(2013) The causal relations among teacher leadership, teacher efficacy, team-member exchange(TMX), and school organizational effectiveness. Ph.D Thesis, Inha University 

  52. Seo JY, Seo YS(2002) A study on the relationship between the infectivity of the infant teacher's organisms: focused on the quality of the program and the role of the job. Assoc for Future Early Childhood Educ 9(2), 115-136 

  53. Shin MJ(2015) A study on relation among the child care teachers' job satisfaction, teaching efficacy and job result. Master's Thesis, Gwangju National University 

  54. Son IS(2014) Teachers' perception on professionalism according to changing factors of teacher of 'public child care center', job satisfaction, and intention of transferring jobs. Master's Thesis, Incheon National University 

  55. Whang EJ(2015) The effects of emotional intelligence and communication competence of early childhood teachers on teacher efficacy. Master's Thesis, The Catholic University of Korea 

  56. Whang HS, Ku YJ, Yune SJ(2007) A study on the elementary and middle school teachers thinking styles and teacher efficacy. Korea Open Assoc Childhood Educ 15(3), 173-197 

  57. Won HK(2013) Study on the mediated effects of the collaborative organizational culture and teacher efficacy through the relationship of say care center director's moral leadership and teachers' commitment. Ph.D Thesis, Duksung Women's University 

  58. Yoo JY(2004) A study on the leadership types and organizational effectiveness in the early childhood educational institution. Master's Thesis, Sookmyung Women's University 

  59. Yoon HH(2004) Relationship between the degree of communication and level of teachers' job-satisfaction in school organization. Master's Thesis, Mokpo University 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로