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NTIS 바로가기한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.20 no.4 = no.101, 2017년, pp.550 - 557
신덕호 (Railroad Safety Research Division, Korea Railroad Research Institute) , 박찬우 (Railroad Safety Research Division, Korea Railroad Research Institute) , 채은경 (Railroad Safety Research Division, Korea Railroad Research Institute) , 이준석 (Railroad Safety Research Division, Korea Railroad Research Institute)
Owing to the established international standards for reliability and safety management of railways and the third-part conformity assessment implementation, quantitative risk assessment focusing on communication system related to railway safety has being implemented. The quantitative risk assessment ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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철도시설물의 위험측 고장을 방지하기 위해 어떤 노력을 하고 있나? | 따라서 철도시설물의 위험측 고장을 방지하기 위해 사건(Incident) 및 사고(Accident)를 분석하여 예방유지보수(Preventive aintenance) 주기 조정과 교정유지보수(Corrective Maintenance) 체계 개선을 통해 사고를 예방하고 있다. 하지만 장치별 예방 유지보수주기를 규정화하여 획일적으로 실시하고, 사고 및 사건에 대한 철도운영건설기관의 정성적 분석 중심 기존 안전관리는 위험측 고장발생확률이 매우 낮은 시스템에는 적합할 수 있으나 복잡도가 높고 신규와 노후 시스템을 함께 운영하는 대규모 철도시스템에서는 경제적 유지보수 자원배분과 선제적 사고예방 등의 현대적 안전관리에 한계가 있다. | |
장치별 유지보수주기조정 등의 노력을 지속해야하는 이유는 무엇인가? | 안전(Safety)은 인명과 재산의 손실로부터 자유로운 상태를 의미하며, 철도분야 RAMS 국제표준에서는 안전을 달성하기 위해 위험도를 허용수준으로 제어하기 위한 체계를 필수요건으로 제시하고 있다[1]. 따라서 위험도를 주기적으로 평가하여 위험 도가 허용수준에 도달되도록 장치별 유지보수주기조정 등의 노력을 지속해야 한다. | |
기존 안전관리의 한계점은 무엇인가? | 따라서 철도시설물의 위험측 고장을 방지하기 위해 사건(Incident) 및 사고(Accident)를 분석하여 예방유지보수(Preventive aintenance) 주기 조정과 교정유지보수(Corrective Maintenance) 체계 개선을 통해 사고를 예방하고 있다. 하지만 장치별 예방 유지보수주기를 규정화하여 획일적으로 실시하고, 사고 및 사건에 대한 철도운영건설기관의 정성적 분석 중심 기존 안전관리는 위험측 고장발생확률이 매우 낮은 시스템에는 적합할 수 있으나 복잡도가 높고 신규와 노후 시스템을 함께 운영하는 대규모 철도시스템에서는 경제적 유지보수 자원배분과 선제적 사고예방 등의 현대적 안전관리에 한계가 있다. 이러한 문제를 개선하고자 유럽 철도가 주도하는 철도분야 RAMS(Reliability, Availability, Maintainability, Safety) 국제표준에서는 위험원별 위험도평가에 따른 안전관리를 권고하고 있다[1]. |
International Electrotechnical Commission (2002) Railway application-specification and demonstration of RAMS, IEC 62278:2002.
The Ministry of Land (2016) 3rd Railway Safety Comprehensive Plan (2016-2020), major tasks - Improvement of safety of railway infrastructure, Infrastructure and Transport's Notification No. 2016-394.
D.K. Shin, J.H. Lee, K.M. Lee, J.K. Hwang et al. (2006). A study on the safety demonstration of train control system, Journal of the Korean Society for Railway 9(4), pp. 412-418.
Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2015) Railway safety innovation 3.0, current status and conditions forecast.
Korea Railroad Corporation (2012) Railway accident casebook 13th.
Korea Railroad Research Institute (2016) Safety indicator development and risk assessment study of railway facilities, Ministry of Land, Infrastructure and Transport.
Korea Railroad Research Institute (2011) Railway accident risk analysis and evaluation system, Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement.
M.S. Kim, J.B. Wang, C.W. Park, Y.O. Cho (2009) Development of the risk assessment model for railway level-crossing accidents by Using The ETA and FTA. Journal of the Korean Society for Railway, 12(6), 936-943.
C.D. Bum, W.J. Bae, S.L. Kwak, C.W. Park et al. (2008) Development of the risk assessment model for train collision and derailment, Korean Society for Railway 2008 Spring Conference, Jeju, pp. 1505-1510.
Ministry of Land (2013) Technical standards for railway facilities, Chapter 2 Section 6 Article 102, Infrastructure and Transport's Notification No. 2013-839.
Brian Tomlinson, Network Rail (2017) Improving safety: can Big Data help?, RSSB, Big Data Risk Analysis Symposium
Sebastien Blanchard, SNCF (2017) Big Data Risk for SNCF.
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