$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디지털 방송 음량기준 정책 연구
A Study on Loudness Standards for Digital Broadcast Programs 원문보기

방송공학회논문지 = Journal of broadcast engineering, v.22 no.5, 2017년, pp.652 - 664  

김희정 (연세대학교 커뮤니케이션연구소) ,  양유석 (중앙대학교 국제대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

디지털 환경에서 방송 프로그램 제작과 송출이 균일하지 않은 음량으로 이루어지는 관행으로 인해 양질의 방송서비스를 제공받을 권리가 있는 시청자의 복지가 저해될 우려가 있다. 이 논문의 목적은 2016년 5월부터 우리나라에서 시행되고 있는 디지털 방송 음량기준 정책에서 개선이 필요한 사안을 검토하고 정책방향을 제시하는 것이다. 이 논문에서는 음량기준정책과 시청자복지 개념 간의 연계성에 주목하여 선행연구를 검토하였다. 또한 세계적인 방송 음량표준화 추세를 파악하기 위해 ITU, ATSC, EBU 등 국제 표준화기관에서 발표한 기술기준 권고안과 음량기준, 해외 주요국과 우리나라의 음량기준과 규제현황을 살펴보고, 음량기준 정착을 위한 개선사안을 정책 부문과 사업자 부문으로 구분하여 제시하였다. 정책 부문에서는 음량기준 정기 모니터링의 의무화와 음량기준 위반 시 제재수단의 제도화가 모색되어야 할 것으로 나타났으며, 사업자 부문에서는 시청자 피드백의 확보, 음량기준 측정장비 확충과 인력교육, 외주제작 프로그램의 음량기준 준수에 대한 정책적 고려가 이루어져야 할 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The practice of producing and transmitting TV programs with uneven loudness can harm audiences' welfare in the digital environment where audiences are entitled to be offered quality broadcasting service. The purpose of this paper is to investigate issues concerning the digital loudness policy instit...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 고품질 오디오와 결합된 디지털 방송 시청이 보편화되고 있는 환경에서, 이 연구는 시청자의 불편을 해소하고 디지털 방송이 제공하는 기술적 우수성을 시청자들이 충분히 체감하기 위해 디지털 방송 음량기준 제도화가 정책현안이라는 점에 주목하였다. 또한 음량기준 준수가 시청자복지향상을 위한 방송정책의 중요한 의제라는 인식 하에 음량기준 정착을 위한 개선사항을 제시하였다.
  • 이 논문에서는 기존 음량기준 연구의 논의를 확대하여 정책개입영역을 탐구함으로써 음량 기준 정착을 위한 개선사항을 제안하였다. 논문의 구성은 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
디지털 방송 음량으로 인해 시청자들이 불편을 겪는 상황에서 개선이 필요한 사항은? 불균등하게 송출되는 디지털 방송 음량으로 인해 시청자들이 불편을 겪는 상황에서 개선이 필요한 사항은 다음과 같이 구분할 수 있다. 첫째, 시청하는 프로그램 음량과 광고 음량의 차이(level difference in program-to-commercial)로 인해 방송 음량을 조정하거나 채널을 변경할 필요가 없어야 한다. 둘째, 동일 채널을 시청할 때 프로그램이 바뀔 때마다 프로그램 간 음량의 차이(level difference in pro- gram-to-program)로 인해 방송 음량을 조정할 필요가 없어야 한다. 셋째, 다른 채널로 이동할 때마다 채널 간 음량차이(level difference in channel-to-channel)로 인해 방송 음량을 조정할 필요가 없어야 한다. 디지털 방송 음량 기준정착을 통해 위와 같은 상황에서 경험할 수 있는 시청자의 불편사항이 개선되고 나아가 방송 프로그램 장르 별로 적합한 음량이 시청자에게 제공된다면, 어린이나 노약자 등의 사회적 소수의 청력 보호까지 고려할 수 있어 적극적 복지의 실천이 가능할 것이다.
시청자복지의 개념은 어떻게 대두되었는가? 시청자복지의 개념은 20세기 초 방송매체의 등장과 더불어 형성된 공공수탁론을 통해 대두되었다. 공공수탁론에서는 주파수를 본래 국민의 소유인 공공재로, 방송사업자는 희소한 공공자원인 주파수를 공익적 목적에 따라 관리할 책임을 부여받는 공공수탁자(public trustee)로 간주하고 방송의 공공성과 사회적 책임을 강조하였다.
공공수탁론에서 말하는 주파수와 방송사업자는? 시청자복지의 개념은 20세기 초 방송매체의 등장과 더불어 형성된 공공수탁론을 통해 대두되었다. 공공수탁론에서는 주파수를 본래 국민의 소유인 공공재로, 방송사업자는 희소한 공공자원인 주파수를 공익적 목적에 따라 관리할 책임을 부여받는 공공수탁자(public trustee)로 간주하고 방송의 공공성과 사회적 책임을 강조하였다. 따라서 공공수탁론에 의하면 정부는 공익적 역할을 수행할 수 있는 방송사업자에게 면허를 부여하고, 편성규제와 소유규제 등의 공적의무를 부과하는 방식을 통해 시청자 복지를 추구하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (47)

  1. Korea Communications Commission, 2015 Report on Usage Behavior of Broadcast Media, 2015. 

  2. T. Carter, M. Franklin, and J. Wright, The First Amendment and the Fifth Estate: Regulation of Electronic Mass Media, 7th ed. NY: Foundation Press, 2008. 

  3. J. Yoo, Study on Establishing the Concept of Audience Welfare, Korea Communications Commission, 1995. 

  4. S. Yoon, "Audience Welfare and Universal Broadcast Service in a Multi-channel Situation," Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol.44, No.1, pp. 267-327, 1999. 

  5. H. Park, S. Hong, Y. Choi, S. Kim, E. Park, and H. NamGung, Social Responsibilities of Changing Media: Focusing on Media Accountability and Audience Welfare, Korea Press Foundation, 2005. 

  6. J. Cuilenberg & D. McQuail, Media Policy Paradigm Shifts: Towards a New Communications Policy Paradigm, European Journal of Communication, Vol. 18, No. 2, pp. 181-207, 2003. 

  7. S. Kang, The New Concept and Implementation Plan of Public Interest in the Digital Broadcasting Environment, Korea New Media Broadcasting Association, 2008. 

  8. E. Park, "Audience Welfare Policy in Digital Convergence," Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, Vol. 63, Winter, pp. 85-110, 2006. 

  9. A. Jeong, "The Change of 'Audience Welfare' Concept by Diffusion of Convergent Contents: Beyond the Divide," Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, Vol. 65, Winter, pp. 221-248, 2007. 

  10. N. Lee, Normatic Approach to Media Convergence and Institutionalization of Audience Welfare, Report by Korean Association for Broadcasting and Telecommunication Studies, pp. 5-22, 2006. 

  11. M. Kang, "A Study on the Relationship Between Willingness to Pay or Program Preference and Audience Welfare," Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, Vol. 63, Winter, pp. 59-84, 2006. 

  12. Y. Jeong, "A Study of the Universal Service and Audience Welfare in the Convergence Era," Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, Vol. 63, Winter, pp. 31-58, 2006. 

  13. S. Choi, J. Hwang, and S. Yoo, "The Policy of Audience Welfare and the Business Fragmentation on Value Chain in Convergence Age," Journal of Broadcasting and Telecommunications Research, Vol. 67, pp. 227-262, Winter 2008. 

  14. J. Song, S. Yoo, and K. Kim, "Willingness to Pay for License Fee of Public Broadcasting Service Focusing on Perception of Audience Welfare," Korean Broadcasting Journal, Vol. 26, No. 2, pp. 88-128, 2012. 

  15. S. Lee, Y. Cho, and J. Kim, "A Study on Audio Loudness of Digital TV," The Korea Society of Satellite Technology, Vol. 8, No. 48, pp. 105-110, 2013. 

  16. S. Lee, J. Lee, and J. Kim, "An Analysis of Digital TV Audio Loudness," Proceedings for the Korea Institute of Broadcast and Media Engineers Conference, Autumn 2015. 

  17. S. Lee, "An Analysis of Digital TV Audio Loudness Before and After the Introduction of Audio Loudness," Journal of Broadcasting Engineering, Vol. 22, No. 1, pp. 128-135, 2017. 

  18. C. Oh, and H. Jeong, Issues and Perspectives of UHD Broadcasting, Seoul: Communication Books, 2015. 

  19. Mediacube, The Broadcasting Law Reform on Loudness Standardization of Digital Broadcasting Programs and Following Measures, http://www.mediacube.co.kr (accessed June 21, 2017). 

  20. The Ministry of Science, ICT & Future Planning, A Review on Regulatory Impact, http://www.misp.go.kr (accessed June 14, 2017). 

  21. ITU, Algorithms to Measure Audio Programme Loudness and True-peak Audio Level, ITU-R BS 1770-1, 2006. 

  22. ITU, Operational Practices for Loudness in the International Exchange of Digital Television Programmes, ITU-R BS-1864, 2010. 

  23. ITU, Algorithms to Measure Audio Programme Loudness and True-peak Audio Level, ITU-R BS-1770-2, 2011. 

  24. ITU, Algorithms to Measure Audio Programme Loudness and True-peak Audio Level, ITU-R BS-1770-3, 2012. 

  25. ATSC, Techniques for Establishing and Maintaining Audio Loudness for Digital Television, ATSC Recommended Practice A/85, 2013. 

  26. EBU, Loudness Metering: 'EBU Mode' Metering to Supplement Loudness Normalization in Accordance with EBU R 128, 2010. 

  27. S. Lee, Y. Cho, and J. Kim, "A Study on Audio Loudness of Digital TV," The Korea Society of Satellite Technology, Vol. 8, No. 48, pp. 105-110, 2013. 

  28. FCC, In the Matter of Implementation of the Commercial Advertisement Loudness Mitigation(CALM) Act, MB Docket No. 11-93, December 13, 2011. 

  29. FCC, Loud Commercials, Consumer Guide, 2011. 

  30. J. Eggerton, "FCC Updates CALM Act to Further Quiet Commercials." Broadcasting & Cable, June 4, 2014. http://www.broadcastingcable.com/news/washington/fcc-updates-calm-act-further-quietcommercials/131571 (accessed July 1, 2017). 

  31. J. Bogdan, "Mixed results for CALM Act in curbing volume on TV commercials," Providence Journal, December, 2014, http://www.providencejournal.com/article/20141226/ENTERTAINMENT/312269995 (accessed July 7, 2017). 

  32. Federal Communications Commission, Consumer Complaints by Category in Depth, https://consumercomplaints.fcc. gov/hc/en-us/articles/204537720-Consumer-Complaints-by-Category-in-Depth (accessed July. 10, 2017). 

  33. CRTC, Measurement and Management of Loudness in Soundtracks for Television Broadcasting, OP-59, Free TV Australia, Issue 1, July 2010. 

  34. FTVA, Free TV Australia Operational Practice OP-59: Measurement and Management of Loudness in Soundtracks for Television Broadcasting, Issue 2, February 2013. 

  35. CAP, The BCAP Code: The UK Code of Broadcast Advertising, 2017. 

  36. Korea Communications Agency, "Standardization for Normalization of Digital TV Loudness and Policy Status in Major Countries," Issues and Prospects in Broadcasting Technology, No. 36, 2014. 

  37. Y. Cho, J. Jeong, D. Choi, N. Heo, and K. Oh, "Trends in Loudness Standardization of International Broadcasting and Implementation of Regulation," TTA Journal, No.142, pp. 83-87, 2012. 

  38. S. Gregory, "Congress Tells Commercials to Quiet Down," Time, http://www.time.com/time/business/article/0,8599,2037066,00.html, (accessed July 23, 2017). 

  39. FCC, Implementation of the Commercial Advertisement Loudness Mitigation(CALM) Act, 47 C.F.R. 2012. 

  40. S. Lee, Y. Cho, and J. Kim, "A Study on Analysis of Digital TV Loudness," Journal of Korea Society of Satellite Technology, Vol. 8, No. 4, pp. 105-110, 2013. 

  41. S. Lee, "A Study on Management Measure of Digital TV Audio Level," Proceedings for the Korea Institute of Broadcast and Media Engineers Autumn Conference, 2011. 

  42. The Ministry of Science, ICT & Future Planning, A Review on Regulatory Impact, http://www.misp.go.kr (accessed July 28, 2017). 

  43. Broadcasting Law(2017. 7. 26.) Act 70-2. 

  44. S. Lee, K, Nam, J. Nah, and J. Han, Study on Introducing Loudness Standards and System for Digital TV Broadcasting Program, The Ministry of Science, ICT & Future Planning, 2013. 

  45. FCC, In the Matter of Implementation of the Commerical Advertisement Loudness Mitigation(CALM) Act, MB Docket No. 11-93, December 13, 2011. 

  46. Broadcasting & Telecommunications Committee of the MSIP, Report on a partial law reform of the Broadcasting Law, http://www.lawmaking. go.kr/nl4al/atchFile/download/254070 (accessed June 12, 2017). 

  47. Korea Communications Commision, Report on the Survey of the Broadcasting Industries, 2015. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로