$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

지역아동센터를 이용하는 청소년의 행복감에 미치는 영향요인
Influential Factors for Happiness of Adolescents Who Use Community Child Centers 원문보기

지역사회간호학회지 = Journal of korean academy of community health nursing, v.28 no.1, 2017년, pp.34 - 43  

박영미 (고신대학교 간호대학) ,  김정이 (고신대학교 간호대학) ,  조은주 (고신대학교 간호대학) ,  이지현 (고신대학교 간호대학) ,  우경미 (동원과학기술대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study is to determine factors affecting happiness of adolescents who attended community child centers. Methods: We surveyed 154 adolescents attending a community child center in P City with a structured self-report questionnaire from October 3 to October 15, 2016. Data w...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 본 연구는 지역아동센터를 이용하는 청소년을 대상으로 행복감 정도를 알아보고 그들의 행복감을 높여주기 위해서 가족건강성, 친구지지, 교사지지와 행복감의 관계 및 행복 감에 미치는 영향을 파악하고자 시도하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
우리나라 청소년들이 느끼는 삶에 대한 행복감이 우려할 만큼 낮다는 것을 증명할 수 있는 근거는? 최근 우리나라 청소년들이 느끼는 삶에 대한 행복감은 우려할 만큼 낮은 수준이다. 우리나라 청소년의 행복지수가 경제협력개발기구(OECD) 회원국 중 6년째 최하위로 낮게 나타났으며[1,2], 청소년의 가치관에 대한 국제비교에서 ‘지금 행복하다’고 지각하는 중국 청소년의 비율이 92.3%로 나타난 반면에 한국 청소년의 비율은 71.2%로 낮게 나타났다[3]. 이는 학교생활과 삶의 만족을 포함하는 청소년의 행복지수가 타국에 비해서 낮게 지각되기 때문이라 할 수 있겠다.
행복감이란 무엇인가? 행복감은 삶의 만족, 긍정적 사고방식과 같은 생활 속에서 느낄 수 있는 마음의 평화, 충만함 같은 긍정적 정서로서 객관적 조건이나 외모에 의한 것이 아니라 삶에 대한 주관적 평가에 의한 심리적인 생활감정이다[6,7]. 행복감의 용어는 주관적 안녕감, 안녕, 주관적 삶의 질, 심리적 안녕감, 삶의 만족, 만족감, 사기 등의 용어로 혼용되어 사용되나 주관적 행복감과 동의어로 사용되기도 한다[8].
행복감이 높으면 어떤 장점이 있는가? 행복감의 용어는 주관적 안녕감, 안녕, 주관적 삶의 질, 심리적 안녕감, 삶의 만족, 만족감, 사기 등의 용어로 혼용되어 사용되나 주관적 행복감과 동의어로 사용되기도 한다[8]. 행복감이 높으면 자신을 사랑하는 긍정적인 정서와 바람직한 인성적 특성을 가지게 되어 건강하고 즐거운 생활과 삶의 만족을 얻게 된다[9]. 그러나 행복감이 낮으면 우울 및 공격적 성향의 부정정서로 진전 될 가능성이 높으며, 부정정서는 좌절감, 무력감, 음주, 흡연 및 자살 충동과 같은 문제행동을 유발하거나 성인기로 이어지며 사회적응 및 발달을 어렵게 한다[10].
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Jung ES, Lee JY. Influence of parent's child-rearing attitudes, social support and hardiness on subjective happiness. International Journal of Contents. 2013;13(9):204-215. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.204 

  2. Tae WJ. Elementary student lovely home, high school student money. Kookmin Newspaper. 2014 June 2;Sect.11. 

  3. Ministry of Gender Equality and Family. International comparative study of youth values [Internet]. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family. 2011 [cited 2011March 07]. Available from: http://www.mogef.go.kr/korea/view/news/news08_01_01_view.jsp 

  4. Jo EJ. The effects of perceived social support on happiness of the children and young people: Focused on children and young people from low-income families. Studies on Korean Youth. 2014;37:104-127. http://dx.doi.org/10.17854/ffyc.2014.01.37.103 

  5. Yoon HS, Han YR. The factors influencing on health promotion behavior in low-income vulnerable elementary students. Journal of Korean Academy Community Health Nursing. 2008; 19(2):167-176. 

  6. Park HC, Kim SB, Hong D. The effects of family functions and social support on happiness: Children's perspectives. Journal of Family Relations. 2011;16(3):167-193. 

  7. Louise LD, Nausheen PZ. Happiness in the united arab emirates: Conceptualisations of happiness among emirati and other arab students. International Journal Happiness and Development. 2015;2(1):1-21. http://dx.doi.org/10.1504/IJHD.2015.067590 

  8. Lee HJ. Determinants of subjective well-being among Korean youth: Focusing on socio-demographic and social capital factors. Studies on Life and Culture. 2016;39:153-186. 

  9. Seligman MEP, Steen TA, Park N, Peterson C. Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist. 2005;60(5):410-421. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.5.410 

  10. Jeon MS, Kim HO. The effects of self-efficacy and social support on depression in elementary school children. Journal of Korean Academy Community Health Nursing. 2011;22(3):272-280. 

  11. Yang YM. A study on family strengths, emphatic ability and feeling of happiness recognized by adolescents [master's thesis]. [Gwangju]: Chonnam National University; 2016. 67 p. 

  12. Jun MO. The effect of family strength on happiness perceived by the adolescents [master's thesis]. [Seoul]: Kookmin University; 2011. 64 p. 

  13. Lee JS, Kim EJ. The effects of children's temperament, parentvchild communication styles, and peer relationships on children's happiness. Korean Journal of Human Ecology. 2013;22 (5):433-445. http://dx.doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.5.433 

  14. An DH, Qi B. The structural equation model on the relationships between social support, adolescent concerns, academic stress, school satisfaction. and happiness of middle school students in Korea and China. Korean Journal of Comparative Education. 2016;26(1):139-169. http://dx.doi.org/10.20306/kces.2016.26.1.139 

  15. Kim SA. The relationship of social relations and happiness in middle school boys and girls: Self resilience and school adjustment mediating effects. Journal of the Korea Institute of Youth Facility and Environment. 2012;10(4):15-26. 

  16. Hoglund WL, Leadbeater BJ. The effect of family, school, and classroom ecologies on changes in children’s social competence and emotional and behavioral problems in first grade. Developmental Psychology. 2004;40(4):533-544. 

  17. Park HJ. The relationship between internet use for non-academic purposes and happiness and stress in adolescents. Journal of Korean Academy Community Health Nursing. 2015;26 (2):169-177. http://dx.doi.org/10.12799/jkachn.2015.26.2.169 

  18. Choi HJ, Jeong YM, Kim JW, Lee SM. A multilevel analysis of the relationship among student-teacher attachment, classroom climate, and school happiness of elementary students. Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2015;29 (3):129-149. 

  19. Oh SY. The structural relationship among elementary school students' sport participants, family strength, social support and subjective happiness [dissertation]. [CheongJu]: Chungbook University; 2015. 169 p. 

  20. Arshat Z. Adolescents and parental perception of family strength: Relation to malay adolescent emotional and behavioral adjustment. International Journal of Humanities and Social Science. 2013;3(18):163-168. 

  21. Kim HJ, Lee HK. The development of a family strength scale as perceived by adolescents. Studies on Korean Youth. 2009;20 (3):33-59. 

  22. Cohen S, Hoberman H. Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology. 1983;13(2):99-125. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x 

  23. Han MH, Yoo AJ. A relation of stress and perceived social support to problem behavior. Korean Associated of Child Studies. 1996;17(1):173-188. 

  24. Suh EK, Koo JS. A concise measure of subjective well-being (COMOSWB): Scale development and validation. The Korean Journal of Social and Personality Psychology. 2011;25 (1):95-113. 

  25. Yi SC, Park JH, Jo MA, Choi YS. Effect of empowerment on well-being of children: Focusing on the community center for children. Journal of School Social Work. 2013;25:83-107. 

  26. Jeong SW, Kim JS. Experience of children about community child center: Continuous participation vs drop-out of community child center. Research Center for Korean Youth Culture. 2014;39:116-141. 

  27. Yoo SH, Park BK, Doh HS. Pathways from peer relationships to subjective well-being through self-esteem in late childhood. Korean Journal of Child Studies. 2015;36(2):55-74. http://dx.doi.org/10.5723/KJCS.2015.36.2.55 

  28. Han SD. A study on the influences, which has affect on the happiness, of self elasticity and the social support felt by children. Korea International Cultural Exchange Society. 2012;1(2):111-134. 

  29. Jung HY, Lee KH. Structural equation modeling of perceived social support, self-control and subjective well-being of children. Korean Journal of Child Studies. 2008;29(4):167-179. 

  30. Song IS, Hong D, Park HS. The effects of family strength on happiness as perceived by college students. The Korean Association of Family Welfare. 2013;18(4):579-598. http://dx.doi.org/10.13049/kfwa.2013.18.4.579 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로