최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기보존과학회지 = Journal of conservation science, v.33 no.5, 2017년, pp.345 - 354
박종서 (국립문화재연구소 문화재보존과학센터) , 이정원 (국립문화재연구소 보존과학연구실)
A mural was discovered in the Ssanggyesa temple located in Jindo island, during repair of the Daeungjeon Hall. A study was conducted to determine the binding medium used for preparing the mural. Pyrolysis/GC/MS and IR spectrometry were used to analyze a painting specimen. Direct approach and on-line...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
사찰벽화 제작에 사용되는 재료는 무엇이 있는가? | 우리나라의 사찰벽화는 흙벽에 제작되었으며, 벽체를 조성함에 있어 흙반죽에 짚을 혼합하여 바르는 방식은 아주 오랜 전통을 가지고 있다. 사찰벽화 제작에 사용되는 재료는 크게 유기물과 무기물로 구분되며, 벽화의 각 층을 구성하는 재료들로 세분할 수 있다. 먼저 목재를 사용하여 조립한 중깃과 외가지가 벽의 골격이며, 진흙과 모래, 섬유보강제 그리고 흙반죽에 혼합되는 풀 등이 벽체의 구성요소이다. | |
유화에 사용되는 건성유에는 무엇이 있는가? | 서양의 경우 16세기에 유화의 재료와 기법이 충분히 개발되었고 이탈리아 회화의 거장들이 발전시켜 17세기에는 보편적으로 사용되었다. 유화에는 건성유가 사용되는데, 아마인유(linseed oil), 양귀비유(poppy oil), 호두기름(walnut oil), 콩기름(soy bean oil), 들깨기름(perilla oil), 동유(tung oil), 해바라기씨유(sunflower seed oil), 대마씨유(hempseed oil) 등이 건성유이다(Mayer, 1991). | |
채색층에서 사용하는 매제는 어떤 기능을 하는가? | , 2015). 여기서 매제(교착제, medium)는 안료의 고착이 가능하도록 하는 역할을 하며 단백질과 당류 성분을 가진 접착제가 많이 사용되는데, 아교, 어교가 대표적인 교착제이다. |
Bitossi, G., Giorgi, R., Mauro, M., Salvadori, B. and Dei, L., 2005, Spectroscopic techniques in cultural heritage conservation: a survey. Applied Spectroscopy Reviews, 40, 187-228.
Cappitelli, F. and Koussiaki, F., 2006, THM-GCMS and FTIR for the investigation of paints in Picasso's Still Life, weeping woman and nude woman in a red armchair from the Tate collection, London. Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 75, 200-204.
Casoli, A., Musini, P.C., and Palla, G., 1996, Gas chromatographic-mass spectrometric approach to the problem of characterizing binding media in paintings. Journal of Chromatography A, 731, 237-246.
Casadio, F., Giangualano, I. and Pique, F., 2004, Organic materials in wall paintings: the historical and analytical literature. Studies in Conservation, 49(1), 63-80.
Casadio, F. and Toniolo, L., 2001, The analysis of polychrome works of art: 40 years of infrared spectroscopic investigations. Journal of Cultural Heritage, 2, 71-78.
Chiavari, G. and Prati, S., 2003, Analytical pyrolysis as diagnostic tool in the investigation of works of art. Chromatographia, 58, 543-554.
Colombini, M.P. and Modugno, F., 2009, Organic mass spectrometry in art and archaeology. John Wiley & Sons, West Sussex, 303-326.
Cultural Heritage Administration of Korea, 2015, Request on the assistance in the examination of Dancheong and mural painting at Ssanggye-sa temple in Jin-do island(an official document).
Das, R.S. and Agrawal, Y.K., 2011, Raman spectroscopy: recent advancements, techniques and applications. Vibrational Spectroscopy, 57, 163-176.
Kang, J.E., 2010, An estimation of the characteristics and the analytical component on the mural pigments of Mireukjeon Geumsansa Gimje, Korea. Master's thesis, Kongju National University, Gongju, 44-55. (in Korean with English abstract)
Kim, Y.S., Lee, S.J., Choi, I.S., Jin, B.H. and Lee, H.S., 2014, Study on the material characteristic of Baekeuikwaneum (the White-robed Buddhist Goddess of Mercy) wall-painting of Bogwangmyungjun in Wibongsa, Wanju. Journal of Conservation Science, 30(1), 55-65. (in Korean with English abstract)
Lazzari, M. and Chiantore, O., 1999, Drying and oxidative degradation of linseed oil. Polymer Degradation and Stability, 65, 303-313.
Lee, H.S., Han, K.S. and Chung, Y.J. 2015, Introduction to conservation of mural painting. Jeongjin Publishing, Gwangju, 138.
Mayer, R., 1991, The artist's handbook, Viking, 5th edition, New York.
Nasa, J.L., Zanaboni, M., Uldanck, D., Degano, I., Modugno, F., Kutzke, H., Tveit, E.S., Topalova-Casadiego, B. and Colombini, M.P., 2015, Novel application of liquid chromatography/mass spectrometry for the characterization of drying oils in art: Elucidation on the composition of original paint materials used by Edvard Munch (1863-1944), Analytica Chimica Acta, 896, 177-189.
Park, J.Y., 2013, A scientific analysis of glue in Chosun murals of temples by using FT-IR. Master's thesis, Konkuk University, Seoul, 44-47. (in Korean with English abstract)
Sobeih, K.L., Baron, M. and Gonzalez-Rodriguez, J., 2008, Recent trends and developments in pyrolysis-gas chromatography. Journal of Chromatography A, 1186, 51-66.
Vandenabeele, P., Edwards, H.G.M. and Moens, L., 2007, A decade of Raman spectroscopy in art and archaeology. Chemical Reviews, 107, 675-686.
Wang, N., He, L., Zhao, X. and Simon, S., 2015, Comparative analysis of eastern and western drying-oil binding media used in polychromic artworks by pyrolysis-gas chromatography/mass spectrometry under the influence of pigments. Microchemical Journal, 123, 201-210.
Wikimedia Foundation, 2017, Drying oil. https://en.wikipedia.org/wiki/Drying_oil (July 21, 2017)
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.