The elementary school classroom is a space where children spend a long time during the day, during the six years of childhood, in which children are emotionally sensitive and emotionally important. Therefore, it is necessary to create a classroom that can develop emotions considering the development...
The elementary school classroom is a space where children spend a long time during the day, during the six years of childhood, in which children are emotionally sensitive and emotionally important. Therefore, it is necessary to create a classroom that can develop emotions considering the developmental characteristics of children. However, the elementary school classroom in Korea has less change in the classroom envir- onment than in the rapidly changing curriculum, and classrooms and furniture considering emotional development are hard to find. Therefore, this study suggests the necessity of improvement for classroom furniture of elementary school, presents problem and consideration condition of present classroom furniture by analyzing the present condition of elementary school classroom in Korea and child development characteristic of school age, and proposes the improvement direction through analyzing domestic and foreign classroom furniture products. To do this, we checked the physical and developmental characteristics of children ages 8 to 13, confirmed the use of the classroom furniture in 10 schools located in Seoul, Gye- onggi and Incheon, analyzed the problems of these furniture, compared and analyzed the shape, material, and color of the products of 32 domestic companies teaching tools manufacturers focusing on desks, chairs, lockers, and teaching aid box that are commonly used in classrooms. Through this, this study provided basic data for the selection of ideal classroom furniture in the future.
The elementary school classroom is a space where children spend a long time during the day, during the six years of childhood, in which children are emotionally sensitive and emotionally important. Therefore, it is necessary to create a classroom that can develop emotions considering the developmental characteristics of children. However, the elementary school classroom in Korea has less change in the classroom envir- onment than in the rapidly changing curriculum, and classrooms and furniture considering emotional development are hard to find. Therefore, this study suggests the necessity of improvement for classroom furniture of elementary school, presents problem and consideration condition of present classroom furniture by analyzing the present condition of elementary school classroom in Korea and child development characteristic of school age, and proposes the improvement direction through analyzing domestic and foreign classroom furniture products. To do this, we checked the physical and developmental characteristics of children ages 8 to 13, confirmed the use of the classroom furniture in 10 schools located in Seoul, Gye- onggi and Incheon, analyzed the problems of these furniture, compared and analyzed the shape, material, and color of the products of 32 domestic companies teaching tools manufacturers focusing on desks, chairs, lockers, and teaching aid box that are commonly used in classrooms. Through this, this study provided basic data for the selection of ideal classroom furniture in the future.
초등학교 교실은 아이들이 감성적으로 가장 예민하고 정서적으로 중요한 시기인 유년기 6년을 보내는 곳이며, 다양한 교육이 이루어지는 공간이다. 또한 사회적 지식과 기술을 배우고, 다양한 경험을 통해 자아를 찾고, 신체 발달과 더불어 사회성을 발달시키는 중요한 곳이다. 초등학교 시기는 아이들의 사회화가 이루어지고 자존감이 형성되는 시기이다.
교실설계가 학생들의 학습에 미치는 영향에 따르면 학생들의 학습향상을 위해서는 어떻게 해야 하는가?
2013년 1월 동아일보기사에 의하면 영국 샐퍼드대 연구팀이 발표한 논문 ‘교실설계가 학생들의 학습에 미치는 영향’에서는 조명, 책걸상 디자인, 벽과 바닥 색깔 등 교실 환경이 초등학생의 성적 변화량에 평균 25% 영향을 준다고 발표했다. 특히 학생들의 학습향상을 위해서는 선택성, 유연성, 연결성의 요소로 구성된 ‘개성화’를 반영한 교실이 되어야 한다고 하였다. 개성화를 위한 가장 중요한 방법은 교실 가구와 설비가 용도에 맞게 설계가 되어야 하고, 책상과 의자가 흥미를 유발할 뿐만 아니라 인체공학적으로 설계되어 선택성을 높이고, 다양한 공간 배치로 다양한 학습활동이 가능한 공간 구성이 되어야한다고 한다.
초등학교 시기인 학령기에는 어떤 성장을 하는가?
초등학교 시기인 학령기의 인지발달은 양적인 면과 질적인 면에서 괄목할만한 성장을 이루며 기억력과 사고력이 질적으로 크게 성장한다. 아동기는 시각, 청각, 촉각, 후각, 미각, 공감각을 통하여 사물과 인간, 세계를 인지하는 것을 배우며 저 학령기는 자기중심성이 강하여 종합적으로 사고하기 어려우나, 고 학령기는 전체 자극을 고려해 파악하는 능력이 증가하며 미비하지만 논리적 사고와 문제해결력도 증가한다.
참고문헌 (18)
문혁준 외 6인, 아동학 개론, 창지사, 2015.6
정옥분, 아동발달의 이해, 2013.2
김미선 외 1인, 일반 아동과 발달장애 아동의 감각처리 능력비교 대한작업치료학회지, 제9권, 제1호, KSOT Vol.9, No.1, 2001
김미실 외 1인, 초등학교 교육과정에 따른 학습 공간 구성 특성, 한국디자인트렌드학회, 한국디자인포럼, 2011
김영일, 음성언어 교육의 내용 고찰, 한국초등국어교육학회 한국초등국어교육, 제7호, 1989
류경숙, 학령기 아동을 위한 부모-자녀 놀이치료 사례 연구, 이화여대 신학대학원 석사논문, 2008.2
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.