도르시아(Dorsia)의 온라인 데이팅 시장에서 성공 사례: 서비스의 경영학적 및 심리학적 해석을 중심으로 한 연구 The Success Case of Dorsiain the Online Dating Market: With a Focus on the Interpretation of Services from the Perspective of Business Management and Psychology원문보기
본 사례는 2010년대에 접어들어 급속도로 성장하고 있는 국내 온라인 데이팅 시장에서 도르시아가 후발주자로서 아만다라는 서비스를 성공적으로 전개해 나가는 과정에 대해 분석하고 있다. 상대적으로 짧은 역사를 가지고 있는 온라인 데이팅 시장임에도 그간 수많은 업체들이 성공에 도전하였지만 선발주자의 벽을 넘지 못하고 실패하였다. 하지만 아만다는 기존의 것과는 차별화된 서비스를 통하여 단시간에 성공 신화를 써나가고 있다. 본 논문에서 우리는 도르시아의 주요 임직원을 대상으로 반구조화 인터뷰를 진행하여 데이터를 획득하였으며, 이를 바탕으로 아만다의 성공을 경영학적 그리고 심리학적 이론에 근거하여 해석한다. 이를 통해, 온라인 데이팅 시장은 물론이고 이와 유사한 성격을 가지는 인터넷 기반 비즈니스에서 경쟁력을 갖추기 위한 전략적 통찰을 제시한다. 또한, 향후 아만다가 지속적으로 성장하기위하여 고려해야 할 이슈들을 정리함으로써 온라인 상거래 일반과 관련하여 해결해야 될 과제와 가능성을 동시에 검토해 보고자 한다.
본 사례는 2010년대에 접어들어 급속도로 성장하고 있는 국내 온라인 데이팅 시장에서 도르시아가 후발주자로서 아만다라는 서비스를 성공적으로 전개해 나가는 과정에 대해 분석하고 있다. 상대적으로 짧은 역사를 가지고 있는 온라인 데이팅 시장임에도 그간 수많은 업체들이 성공에 도전하였지만 선발주자의 벽을 넘지 못하고 실패하였다. 하지만 아만다는 기존의 것과는 차별화된 서비스를 통하여 단시간에 성공 신화를 써나가고 있다. 본 논문에서 우리는 도르시아의 주요 임직원을 대상으로 반구조화 인터뷰를 진행하여 데이터를 획득하였으며, 이를 바탕으로 아만다의 성공을 경영학적 그리고 심리학적 이론에 근거하여 해석한다. 이를 통해, 온라인 데이팅 시장은 물론이고 이와 유사한 성격을 가지는 인터넷 기반 비즈니스에서 경쟁력을 갖추기 위한 전략적 통찰을 제시한다. 또한, 향후 아만다가 지속적으로 성장하기위하여 고려해야 할 이슈들을 정리함으로써 온라인 상거래 일반과 관련하여 해결해야 될 과제와 가능성을 동시에 검토해 보고자 한다.
This case is an analysis of how a late comer to the market of online dating in Korea, Dorsia, successfully develops its services called Amanda. Since 2010, the online dating market in Korea has been fast growing. Despite its short history, many corporations have attempted to make success in the mark...
This case is an analysis of how a late comer to the market of online dating in Korea, Dorsia, successfully develops its services called Amanda. Since 2010, the online dating market in Korea has been fast growing. Despite its short history, many corporations have attempted to make success in the market. But most of them were unable to gain foothold in a market where the first comer had a huge advantage. Amanda, however, has provided differentiated services to great success in a short period. This paper conducted a semi-structured interview with major executives of Dorsia to acquire data which were then used to interpret based on the theories of business management and psychology. This study presents a strategic insight into how competitiveness can be gained in internet-based businesses in the online dating market, as well as those in markets that have similar traits. Moreover, by identifying issues that need to be addressed in order for Amanda to continue its growth, the study seeks to simultaneously review the issues that need resolution related to online commerce, as well as the great potential of online commerce.
This case is an analysis of how a late comer to the market of online dating in Korea, Dorsia, successfully develops its services called Amanda. Since 2010, the online dating market in Korea has been fast growing. Despite its short history, many corporations have attempted to make success in the market. But most of them were unable to gain foothold in a market where the first comer had a huge advantage. Amanda, however, has provided differentiated services to great success in a short period. This paper conducted a semi-structured interview with major executives of Dorsia to acquire data which were then used to interpret based on the theories of business management and psychology. This study presents a strategic insight into how competitiveness can be gained in internet-based businesses in the online dating market, as well as those in markets that have similar traits. Moreover, by identifying issues that need to be addressed in order for Amanda to continue its growth, the study seeks to simultaneously review the issues that need resolution related to online commerce, as well as the great potential of online commerce.
eHarmony는 미국 온라인 데이팅 시장에서 match.com에 이어 시장 점유율 2위를 기록하고 있는 서비스이다[2]. eHarmony는 특유의 자세하고 방대한 양의 설문지와 이를 활용한 이성 간 매칭으로 유명하다.
온라인 데이팅 서비스를 이용하는 사람이 많아진 이유는?
인터넷의 발달 그리고 급속도로 보급되고 있는 모바일 기기로 인해 자신에게 적합한 이성을 온라인에서 찾고자 하는 개인들이 전 세계적으로 증가하는 추세에 있다. 온라인 데이팅은 상대적으로 적은 비용의 투입으로 자신이 원하는 이성을 쉽게 만날 수 있다는 점에서 시간상 그리고 공간상의 제약이 많은 오프라인 데이팅 방식보다 특별한 이점을 가진다고 할 수 있겠다.
온라인 데이팅의 특징은?
인터넷의 발달 그리고 급속도로 보급되고 있는 모바일 기기로 인해 자신에게 적합한 이성을 온라인에서 찾고자 하는 개인들이 전 세계적으로 증가하는 추세에 있다. 온라인 데이팅은 상대적으로 적은 비용의 투입으로 자신이 원하는 이성을 쉽게 만날 수 있다는 점에서 시간상 그리고 공간상의 제약이 많은 오프라인 데이팅 방식보다 특별한 이점을 가진다고 할 수 있겠다. 물론 신뢰의 문제 등 다양한 이슈를 내포하고 있는 것이 온라인 데이팅 서비스이지만, 그럼에도 불구하고 이 같은 서비스의 이용자들은 좀처럼 감소할 기미를 보이지 않고 있다.
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