의료서비스시설 입지전략이 고객만족에 미치는 영향 : 입지시장성의 매개효과를 중심으로 A Study on the Effects of Medical service facilities Location strategy on the Customer's Satisfaction : Focused on Mediation Effect of the Location's Marketability원문보기
본 연구는 사회 경제적 여건의 변화에 따라 급변하는 의료환경 속에서 중소병의원의 개원 및 운영과 관련하여 고객입장에서 입지환경의 중요성에 주목하고 입지 및 교통, 입주건물의 매력도와 고객만족도 간의 관련성을 분석한 실증연구이다. 내원환자 350여명에 대해 2017년 7월부터 8월까지 약 40일간 설문조사를 수행하고 회수된 343부중 결측치 8부를 제외한 335부에 대해 SPSS와 AMOS 통계패키지를 활용하여 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 건물매력도가 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 둘째, 교통인프라가 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다. 셋째, 건물매력도가 입지시장성에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 넷째, 교통인프라가 입지시장성에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 다섯째, 입지시장성이 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 여섯째, 건물매력도와 고객만족도 간의 관계를 입지시장성이 매개할 것이라는 가설은 부분매개역할이 있음이 확인되어 채택되었다. 일곱째, 교통인프라와 고객만족도 간의 관계를 입지시장성이 매개할 것이라는 가설은 완전매개역할이 있음이 확인되어 채택되었다. 본 연구는 서울지역의 중소병의원만을 대상으로 하고 있어서 지방 중소병의원의 입지 및 교통인프라, 건물매력도에 대한 환자들의 인식까지 아우르지 못하고 있다. 또한 병의원의 매출, 순이익 등 재무적 경영성과에 대한 객관적 자료 대신 고객만족도라는 환자들의 인식만을 분석대상으로 하고 있다는 한계를 가지고 있다. 본 연구의 결과는 향후 의료서비스 시설의 입지선정을 위한 기초를 제공하는데 응용할 수 있을 것이다.
본 연구는 사회 경제적 여건의 변화에 따라 급변하는 의료환경 속에서 중소병의원의 개원 및 운영과 관련하여 고객입장에서 입지환경의 중요성에 주목하고 입지 및 교통, 입주건물의 매력도와 고객만족도 간의 관련성을 분석한 실증연구이다. 내원환자 350여명에 대해 2017년 7월부터 8월까지 약 40일간 설문조사를 수행하고 회수된 343부중 결측치 8부를 제외한 335부에 대해 SPSS와 AMOS 통계패키지를 활용하여 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 건물매력도가 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 둘째, 교통인프라가 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 기각되었다. 셋째, 건물매력도가 입지시장성에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 넷째, 교통인프라가 입지시장성에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 다섯째, 입지시장성이 고객만족도에 유의적인 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 여섯째, 건물매력도와 고객만족도 간의 관계를 입지시장성이 매개할 것이라는 가설은 부분매개역할이 있음이 확인되어 채택되었다. 일곱째, 교통인프라와 고객만족도 간의 관계를 입지시장성이 매개할 것이라는 가설은 완전매개역할이 있음이 확인되어 채택되었다. 본 연구는 서울지역의 중소병의원만을 대상으로 하고 있어서 지방 중소병의원의 입지 및 교통인프라, 건물매력도에 대한 환자들의 인식까지 아우르지 못하고 있다. 또한 병의원의 매출, 순이익 등 재무적 경영성과에 대한 객관적 자료 대신 고객만족도라는 환자들의 인식만을 분석대상으로 하고 있다는 한계를 가지고 있다. 본 연구의 결과는 향후 의료서비스 시설의 입지선정을 위한 기초를 제공하는데 응용할 수 있을 것이다.
This study examines the importance of location and transportation in the operation of small- and medium-sized hospitals in the rapidly changing clinical environment. Approximately 350 persons were surveyed for approximately 40 days from July-August 2017, and responses were analyzed using SPSS and AM...
This study examines the importance of location and transportation in the operation of small- and medium-sized hospitals in the rapidly changing clinical environment. Approximately 350 persons were surveyed for approximately 40 days from July-August 2017, and responses were analyzed using SPSS and AMOS Statistical Package for 335 parts excluding 8 parts of 343.The main research results were as follows: First, a hypothesis was adopted that the attractiveness of building materials will positively affect customer satisfaction. Second, the hypothesis that transport infrastructure has a significant impact on customer satisfaction was rejected. Third, the hypothesis that the building appeal will positively affect the site was supported. Fourth, the hypothesis that transport infrastructure will have a significant impact on location marketability was supported. Fifth, the hypothesis that location marketability will significantly impact customer satisfaction was supported. Sixth, the hypothesis that the relationship between the site and customer satisfaction with the relationship between the client and the client is explained is partly attributable to the fact that there is a partial function. The assumption that the relationship between traffic infrastructure and customer satisfaction was confirmed. The hypothesis that the relationship between traffic infrastructure and customer satisfaction was supported. This research focuses on small- and medium-sized hospitals located in Seoul, which does not include the recognition of patients' awareness of the location and transportation of small- and medium-sized hospitals. Moreover, this study has the limitation in analyzing patient satisfaction, rather than the objective data of the financial management performance of the hospital. The results of this study could provide the basis for selecting the future locations of health care facilities.
This study examines the importance of location and transportation in the operation of small- and medium-sized hospitals in the rapidly changing clinical environment. Approximately 350 persons were surveyed for approximately 40 days from July-August 2017, and responses were analyzed using SPSS and AMOS Statistical Package for 335 parts excluding 8 parts of 343.The main research results were as follows: First, a hypothesis was adopted that the attractiveness of building materials will positively affect customer satisfaction. Second, the hypothesis that transport infrastructure has a significant impact on customer satisfaction was rejected. Third, the hypothesis that the building appeal will positively affect the site was supported. Fourth, the hypothesis that transport infrastructure will have a significant impact on location marketability was supported. Fifth, the hypothesis that location marketability will significantly impact customer satisfaction was supported. Sixth, the hypothesis that the relationship between the site and customer satisfaction with the relationship between the client and the client is explained is partly attributable to the fact that there is a partial function. The assumption that the relationship between traffic infrastructure and customer satisfaction was confirmed. The hypothesis that the relationship between traffic infrastructure and customer satisfaction was supported. This research focuses on small- and medium-sized hospitals located in Seoul, which does not include the recognition of patients' awareness of the location and transportation of small- and medium-sized hospitals. Moreover, this study has the limitation in analyzing patient satisfaction, rather than the objective data of the financial management performance of the hospital. The results of this study could provide the basis for selecting the future locations of health care facilities.
병원 개원시에 최적의 병원 입지를 선정하는 것은 병원생존에 큰 영향을 미친다. 병원급 의료기관과 같이 의료전달 체계상 2차에 해당하는 기관은 병원에 오는 환자의 많은 부분이 병원주위에 거주하는 주민들이기 때문에 병원의 위치는 매우 중요하다. 그리고 의료기관 수의 빠른 증가, 도심공동화와 교외화 현상의 심화, 인구이동 및 신도시 개발과 같은 도시 공간구조의 변화는 의료기관 적정입지의 중요성을 한층 더해 주고 있다[3].
중심지이론이란 어떤 이론인가?
김춘배, 강명근, 고상백, 유승흠, 손명세[7]는 중심지이론을 기초하여 우리나라 시 도 지역 의사의 분포를 분석한 결과 도시지역 일수록 경쟁적으로 중심화 경향을 보인다고 하였다. 중심지이론은 도 소매업, 교통, 행정, 교육, 기타 서비스업 등의 3차 산업성의 입주 패턴을 설명하는 이론으로서 소비자와 공급자가 가능한 한한 지리적으로 유리한 공간상에 인접하여 있으려하며 소비자의 수요가 입지결정에 가장 큰 역할을 하게 된다는 이론이다. 의료입지와 관련된 최근 선행연구로는 정부차원의 첨단의료복합단지 입지선정에 관한 연구[8], 성형외과의 입지와 방문요인에 관한 연구[4], 치과의원의 입지와 의료서비스 질이 고객의 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구[9], 대구 경북지역 종합병원 입지와 소비자의 의료서비스 선택에 관한 연구[10], 한의원 입지선정에 관한 연구가 있다[11].
의료기관의 폐업의 주 사유는 무엇인가?
의사의 수는 매년 지속적으로 증가하는 반면 심각한 경영난으로 폐업을 하는 병 의원의 수는 계속 증가하고 있다. 건강보험심사평원의 2015년도 폐업의료기관 및 폐업사유 조사결과 의원급 의료기관의 폐업이 가장 많았으며, 폐업의 주된 사유는 경영난 이었다[1]. 병원수의 급격한 증가 및 높은 도산율은 의료기관의 설립 및 운영에 어려움을 제시하고 있으며, 의료 인력의 공급과잉에도 불구하고 의료의 질적인 측면은 만족할 만한 개선이 이루어지지 않고 있다.
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