최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기과학교육연구지 : 경북대학교 과학교육연구소 = Journal of science education, v.42 no.3, 2018년, pp.273 - 292
The lecture is the main method of teaching, and the most common activity of students is 'listening.' Therefore, efficient and positive changes are expected if the researcher analyzes and uses students' listening styles to educate them. In addition, as the learner-centered education is emphasized, th...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
우리나라 수업 현장에서 학생들이 활용하는 의사소통 방식 중에 가장 빈도가 높은 요소는? | 많은 대안적 수업의 형태가 제시되고 있으나 시간과 경제적 효율성의 면에서 강의식 수업이 가장 많이 활용되고 있는 실정이다(Park, 2016). 이러한 사정을 감안할 때, 현재 우리나라 수업 현장에서 학생들이 활용하는 의사소통 방식 중에 가장 빈도가 높은 요소는 다름 아닌 청취(listening)라고 할 수 있다. 따라서 청취가 오늘날의 우리나라 교육현장에서 지니는 잠재적 위상은 매우 크다고 할 수 있다. | |
학생들의 청취유형을 파악하는 것은 학습자의 어떤 특성을 파악할 수 있는가? | 이에 비추어볼 때, 학생들의 청취유형을 파악하는 것은 현재 우리나라 교육 현장에서 가장 영향력 있는 학습자 개인의 특성을 알아보는 것이라 할 수 있다. 더 나아가 이는 학습자의 학습결과에 대한 이해, 수업에 대한 선호도, 효과적인 학습 환경, 행동, 사고 등 다양한 방면에서 특성을 보다 명확하게 파악할 수 있는 실마리를 제공할 것이다. | |
강의식 수업이란? | 우리나라에서 가장 널리 사용되어 왔고, 현재도 가장 많이 사용하는 수업 형태는 교사 1인이 다수의 학생에게 지식을 전달할 수 있는 강의식 수업이다(Huh, 2010). 많은 대안적 수업의 형태가 제시되고 있으나 시간과 경제적 효율성의 면에서 강의식 수업이 가장 많이 활용되고 있는 실정이다(Park, 2016). |
Bae, M. (2007). An item development of the photosynthesis conception's questionnaires by using item response theory (Master's thesis). Kyungpook National University, Daegu, Korea.
Bodie, G. D., Worthington, D. L., & Gearhart, C. C. (2013). The listening styles profile-revised (LSP-R): A scale revision and evidence for validity. Communication quarterly, 61(1), 72-90.
Brownell, J. (2010). The skills of listening-centered communication. In A. D. Wolvin (Ed.), Listening and human communication in the 21st century (pp. 141-157). Oxford, UK: Wiley Blackwell.
Cho, K. (2011). The Effects of Nonverbal Communication of Teachers on Participation in Instruction and Academic Achievement Help. The Journal of Educational Information and Media, 17(3), 261-282.
Chung, Y., & Kang, K. (1998). Students' understanding of photosynthesis and an analysis of their misconceptions. Biology Education, 26(1), 1-7.
Dailey, S. L. (2013). Let's take a trip: Exploring the effect of listening styles. Communication Teacher, 28(1), 1-8.
Dansereau, D. F. (1985). Learning strategy research. In J. W. Segal, S. F. Chipman, & R. Glaser (Eds.), Thinking and Learning Skills: Vol. 1. Relating Instruction to Research (pp. 209-239), Erlbaum, NJ: Hillsdale.
Duckworth, A. L., & Seligman, M. (2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of Educational Psychology, 98(1), 198-208.
Han, J., & Hur, K. (2005). The relationships of family communication patterns and offsprings' self-esteem, self-disclosure, locus of control, and communication competence. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 49(5), 202-227.
Han, S. (2004). The relationships between the academic motivation variables, cognitive strategies and academic achievement. The Korean Journal of Educational Psychology, 18(1), 329-350.
Heo, H. (2011). An structural equation model analysis on secondary school students' achievement goal orientation, metacognition learning strategies and school achievement (Master's thesis). Ehwa Womans University, Seoul, Korea.
Huh, K. (2010). Classification of lecturing behaviors for understanding. The Journal of Korean Teacher Education, 27(4), 97-120.
Jang, H. (2013). The effects of self-disclosure and empathy on stress perception and stress coping strategy of university students. Korean Journal of Communication Studies, 21(3), 5-28.
Jang, H., & Kang, T. (2005). The effects of speech education on the communication competence and apprehension. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 49(1), 164-191.
Jeong, H., & Han, Y. (2006). Effects of metacognitive learning strategy on elementary school students' conception acquisition of seasonal change and self-efficacy. Journal of Korean Elementary Science Education, 25(1), 39-50.
Johnston, M. K., Weaver, J. B., Watson K. W., & Barker, L. B. (2000). Listening styles: Biological or psychological differences? International Journal of Listening, 14(1), 32-46.
Kim, B., Kim, Y., Chung, W., & Lee, K. (2001). The relationship among academic volitional strategy learning strategy, and achievement in science classroom. Biology Education, 29(4), 300-308.
Lim, H., & Hwang, M. (2012). An exploration of types of academic motivation, self-control, and the use of learning strategy among elementary school students: Using a latent class analysis. The Journal of Elementary Education, 25(3), 27-54.
McKeachie, W. J. (1988). The need for study strategy training. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Educational psychology. Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaluation (pp. 3-9). San Diego, CA: Academic Press.
O'Malley, J. M., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Park, S. (2016). A study on students' instructional preferences between problem-based learning and teacher-centered learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(9), 495-515.
Pintrich, P. R., & Garcia, T. (1991). Student goal orientation and self-regulation in the college classroom. In M. L. Maehr, & P. R. Pintrich (Eds.), Advances in Motivation and Achievement (pp. 371-402). Greenwich, CT: JAI Press.
Sperling, R. A., Howard, B. C., Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of children's knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27(1), 51-79.
Vann, R., & Abraham, R. (1990). Strategies of unsuccessful learners'. TESOL Quarterly, 24, 177-198.
Watson, K. W., Barker, L. L., & Weaver III, J. B. (1995). The listening styles profile (LSP-16): Development and validation of an instrument to assess four listening styles. International Journal of Listening, 9(1), 1-13.
Weaver, J. B., Watson, K. W., & Barker, L. L. (1996). Individual differences in listening styles: Do you hear what I hear. Personality and Individual Differences, 20(3), 381-387.
Zimmerman, B., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.