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[국내논문] 우수한 1급 응급구조사 인력 양성 및 배출을 위한 정책 제안
Policy suggestions to educate and produce outstanding paramedics in Korea 원문보기

한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.22 no.1, 2018년, pp.7 - 19  

최은숙 (공주대학교 응급구조학과) ,  고봉연 (동남보건대학교 응급구조과) ,  박희진 (서영대학교 응급구조과) ,  김효식 (제주한라대학교 응급구조과) ,  권혜란 (광주보건대학교 응급구조과) ,  최혜경 (을지대학교 응급구조학과) ,  이경열 (공주대학교 응급구조학과) ,  윤종근 (호남대학교 응급구조학과) ,  홍성기 (동남보건대학교 응급구조과) ,  조근자 (공주대학교 응급구조학과)

초록
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연구 목적: 본 연구는 우수한 1급 응급구조사 인력 양성 및 배출을 위해 응급구조사의 역량을 도출하여 교육제도를 재정립하고 국가시험 및 자격제도를 개선하기 위한 정책 제안을 하고자 하였다. 연구 방법: 본 연구는 전문가 회의 및 설문지를 이용하였다. 설문 자료는 교육 전문가(응급구조학과 대학교수)와 현장 전문가(소방 119구급대원 및 병원에 근무하는 1급 응급구조사) 총 277명으로부터 수집되었으며, 자료수집 기간은 2016년 9월 7일부터 9월 20일까지였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0을 이용하여 분석하였다. 연구 결과: 1급 응급구조사 교육과정 강화를 위해 표준교육과정안으로 총 27과목 94학점을 제안하였고 1급 응급구조사의 핵심역량 9가지를 도출하였다. 국가 자격시험은 필기시험 과목을 통합하는 방안과, 실기시험에 시나리오형의 문제를 추가하고, 실기를 절차대로 수행하는 단순실기시험에 낙제기준(critical criteria)를 적용하며, 실기시험은 통과/실패만 결정하는 것을 제안하였다. 또한 1급 응급구조사의 보건의료적 업무특성을 반영하여 자격은 면허로 바꾸는 것을 제안하였다. 결 론: 본 연구 결과를 토대로 표준교육과정 운영으로 핵심역량을 갖추고 배출된 인력들이 신뢰성 있는 국가시험제도를 통해 자격을 취득하고 1급 응급구조사로서 전문성을 강화할 수 있는 자격관리제도가 선순환을 이룰 때 우리나라 응급의료서비스의 질적 수준이 향상될 것이다.

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Purpose: With the purpose of educating and producing outstanding paramedics by enhancing their competencies, this study aimed to make policy suggestions to re-establish the education system and improve the national examination and the certification scheme. Methods: This study used focus group interv...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • With the purpose of educating and producing outstanding paramedics by enhancing their competencies, this study aimed to make policy suggestions to re-establish the education system and improve the national examination and the certification scheme.
  • This study is a descriptive study that conducted focus group interview (FGI) and questionnaire surveys to propose policies to educate and produce outstanding paramedic.
  • This study surveyed expert comments on the relevance of the national test (written and practical tests) to paramedic job duties. The expert comments on the written test’s relevance to paramedic job duties showed that 48.
  • This study also suggested converting certification into license, reflecting paramedics’ healthcare job characteristics.
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참고문헌 (7)

  1. Korean Association of Emergency Medical Technician. Available at: http://www.emt.or.kr/stats_recsroom/stats_recsroom_base/stats_recsroom_main/emrrsc_sttus 

  2. Kim SS. A study on the curriculum of emergency medical technology in Korea. Korean J Emerg Med Ser 2009;13(2):17-59. 

  3. Korean Ministry of Government Legislation. Emergency Medical Service Laws. Available at: http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsi-Seq195201&lsId000218&chrClsCd010202&urlModelsEfInfoR&viewClslsPtnThdCmp#0000, 2018. 

  4. Choi ES, Hong SG, Kwon HR, Koh BY, Lee KY, Jung HH, Lee MR, Yun SW, Park SE, Cho KJ. Standardization of a curriculum for paramedic students. Korean J Emerg Med Ser 2017;21(2):17-37. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2017.21.2.017 

  5. Yu SK, Kwon HR, Park HJ, Shin SD, Choi ES, Um TH. Job analysis of paramedic on the developing a curriculum method. Korean J Emerg Med Ser 2013;17(3):115-37. https://doi.org/10.14408/KJEMS.2013.17.3.115 

  6. Koh BY, Hong SG, Kim SS, Hyun JS, Baek M, Moon JD, Kwon HR, Kim GY, Min SG, Kang GH. Varying levels of difficulty index of skills-test items randomly selected by examinees on the Korean emergency medical technician licensing examination. J Educ Eval Health Prof 2016;13:5. https://doi.org/10.3352/jeehp.2016.13.5 

  7. National Registry of Emergency Medical Technicians. Available at: https://www.nremt.org/nremt/about/psychomotor_exam_advanced.asp, 2018 

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