$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

러시아 북극지역 항만의 집중 및 경쟁현상에 관한 연구-북극해 항로를 중심으로
Seaport Concentration and Competition Development in the Arctic Region of Russia along the North Sea Route 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.4, 2018년, pp.49 - 54  

(인천대학교 동북아물류대학원) ,  (인천대학교 동북아물류대학원) ,  여기태 (인천대학교 동북아물류대학원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

러시아는 북극의 항로와 항만을 소유하고 접근할 수 있는 권한을 가지고 있다. 북극항로는 지난 수십 년간 주요 논쟁의 대상이 되었다. 항로상에서 화물처리를 위하여 적합한 항만시스템은 필수적이다. 본 연구는 2007년에서 2016년 사이 북극항로에 위치한 러시아 항만의 개발 및 경쟁에 대한 현상을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 연구 방법은 HHI, CR, Gini Coefficient, Lorenz Curve, Shift-Share Analysis를 사용하였다. 연구결과, 집중화현상과 약한 성장 및 작은 규모의 항만경쟁이 있음을 밝혔다. 본 연구는 북극항로에 위치한 항만 관련 연구가 미진한 현재 상황에서 의미가 있으며, 연구결과는 항만정책 담당자, PA 담당자 및 연구자에게 시사점을 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Russia has access to unique port locations and routes, one of them is North Sea route, which have been a major debate topic for last several decades. In order to handle any shipments along the route, an adequate and capable port system must be present. This study aims to identify development and com...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

제안 방법

  • Very little research had been conducted on Russian Arctic ports in general, and port concentration analysis is absent from the available literature. Hence, this study provides empirical research on the said matter, using concentration ratio (CR), the HerfindahlHirschman Index (HHI), the Gini coefficient, and shift-share analysis using throughput of Russian seaports from 2003 to 2012.
  • A big number of papers can be found that analyze intentions of shipowners and shipping companies (Lee 2015[11], Lasserre 2011[12], Huang 2014[13], Beveridge, 2016[14]). These papers bear mostly qualitative analysis models and work with such methodologies as interview, case study analysis, or questionnaire used qualitative methodology, surveying 142 shipping companies and drawing conclusions that provide general representation of what are the expectations and views on Arctic routes. Russian scholars are taking mainly practical approach of seeking ways to improve NSR.
  • This study takes into account Russian ports in Arctic basin along the NSR, analyzing them using CR1, HHI, Gini coefficient, and SSA in order to look at deconcentration trends and how competition is developing between them.

대상 데이터

  • In the Arctic Basin, Russia has 16 sea ports, 5 of which are located around Kolsky Peninsula, 4 around Chukotka Autonomous Okrug in the East, and 7 on the coast along the North line. In this study, the biggest ports had been used: Murmansk, Archangelsk, and Varandey. Naryan-Mar and Onega ports had not been chosen due to very limited cargo volume, and, previously big port of Vitino had gone bankrupt and its future is very unclear at the present moment.
  • The data used in the paper had been collected from the database of “Unified State System of Information on the Situation in the World Ocean” and presents throughput of Russian ports along the North coast.

이론/모형

  • For this research Concentration Ratio (CR(k)), The Herfindahl-Hirschman Index (HHI), the Lorenz Curve and the Gini coefficients, and Shift-share Analysis had been used to identify current market state and port concentration in Russian port system along the NSR.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (19)

  1. Lasserre, F. (2014). Case Studies of Shipping along Arctic Routes. Analysis and Profitability Perspectives for the Container Sector. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 66(2), 144-161. 

  2. Schoyen H. & Svein B. (2011). The Northern Sea Route versus the Suez Canal: Cases from Bulk Shipping. Journal of Transport Geography, 19(1), 977-983. 

  3. Fu S , Di Z , Jakub M , Xinpin Y & Enrico Z. (2016). Towards a Probabilistic Model for Predicting Ship Besetting in Ice in Arctic Waters. Reliability Engineering and System Safety, 15(2), 124-136. 

  4. Huntington P, Henry P, Raychelle D, Andrew H & Kevin H. (2015). Vessels, Risks,and Rules: Planning for Safe Shipping in Bering Strait. Marine Policy, 51(1), 119-27. 

  5. Cariou P & Olivier F. (2015). Relevance of the Northern Sea Route (NSR) for Bulk Shipping. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 78(1), 333-346. 

  6. E. Y. Park & D. G. Kwag. (2015). The study on the market competitiveness reinforcement for convergence industry, Journal of the Korea Convergence Society, 6(5), 99-106. 

  7. E. Y. Park & D. G. Kwag. (2015). Competition in the life insurance market: evidence from Korea using the Panzar-Rosse Model, Journal of the Korea Convergence Society, 7(5), 201-211. 

  8. M. Y. Cha. (2017). Enhancement of SMB Global Compentency for Overseas Market Entry, Journal of Convergence for Information Technology, 7(1), 11-16. 

  9. K. I. Kim. (2017). The Study on Perception of Adoption of Certification System for Smart Factory, Journal of Convergence for Information Technology, 7(3), 153-158. 

  10. Zhang Y, Qiang M & Szu Hui N. (2016). Shipping Efficiency Comparison between Northern Sea Route and the Conventional Asia-Europe Shipping Route via Suez Canal. Journal of Transport Geography, 57(2), 241-49. 

  11. Lee T. D. & Kim. H. J. (2015). Barriers of Voyaging on the Northern Sea Route: A Perspective from Shipping Companies. Marine Policy 62(3), 264-270. 

  12. Lasserre F. (2011). Arctic Shipping Routes: From the Panama Myth to Reality. International Journal 64(4), 793-808. 

  13. Huang L, Frederic L & Olga A. (2014). Is China's Interest for the Arctic Driven by Arctic Shipping Potential. Asian Geographer, 32(3), 59-71. 

  14. Beveridge L, Melanie F, Frederic L & Linyan H. (2016). Interest of Asian Shipping Companies in Navigating the Arctic. Polar Science, 10(2), 404-414. 

  15. Zalyvsky & Nikolai P. (2015). The Northern Sea Route: The Potential of Expectations and the Real Functioning Problems, Arctic and North Region, 20(3), 37-57. 

  16. Nikolaeva & Anna B. (2011). Northern Sea Way: Problems and Prospects, Kol'sk Science Center of Russian Academy of Science Digest, 4(1), 108-112. 

  17. Kondratov & Nikolai A. (2012). International Aspects of Utilizing North Sea Route in XX-XXI Century: Economico-geographical Aspect, Arctic Environmental Research, 1(3), 83-104. 

  18. Agarkov, Sergey A & Vladimir Stepanovich S. (2015). Arctic Communication in the Global Economy and the Development of the Northern Sea Route. Murmansk National University Digest, 3(2), 369-372. 

  19. Monios, J. (2014). Between Path Dependency and Contingency: New Challenges for the Geography of Port System Evolution. RGS-IBG Annual International Conference, 29(3), 187-207. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로