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NTIS 바로가기海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.24 no.2, 2018년, pp.157 - 162
김승연 (한국해양대학교 대학원) , 이윤석 (한국해양대학교 선박운항과)
The increase of risk in port due to the increase in ship size and sea level rises, the standard crown height will increase. In this study, cruise and container ships will need to raise their crown height due to the projected wind pressure areas becoming larger due to the ships' size increase. The mo...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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기후 변화에 따른 해수면상승이 항만시설에 미치는 영향은 무엇인가? | 기후변화에 따른 해수면 상승은 항만시설에도 많은 영향을 미치게 되며, 대표적으로 설계파고 증가에 따른 외곽시설 구조물 안전성 저하, 월파에 의한 항내 정온도 불량, 잔류수위 상승으로 인한 접안시설 안전성 저하 등이 있다(Park, 2016).이에 따라 부두 설계 기준은 기존보다 상향되는 것이 미래지향적이며, 실제로 정부에서는 해수면 상승 및 해일의 내습에 대비하여 방파제 보강과 부두 정비 공사를 추진 중에 있다. | |
부두의 마루높이는 어떤 요소인가? | 특히 부두의 마루높이는 접안선박의 계류라인 각도, 풍압면적, 선체동요량에 밀접한 영향을 주는 요소이나, 국내 항만 및 어항설계기준에서 마루높이 건설 기준은 환경적 특성인 수심 및 조차만을 반영하고 있을 뿐 선종 및 크기 등의 선박의 특성은 포함되지 않고 있다. | |
지속적인 선박 대형화가 이루어지는 이유는? | 해상 운송량이 증가하고 선박 건조기술이 발전함에 따라 대량운송에 따른 운항비용 절감, 선박 건조단가 축소 등을 이유로 2006년 13,000 TEU, 2013년 18,000 TEU급 선박이 운항되기시작하였다. 또한 2015년 국내 중공업에서 21,000 TEU급 초대형 컨테이너선을 수주하여 건조 중에 있다. |
Cho, I. S., K. Y. Kong and Y. S. Lee(2006), A time domain analysis of moored ship motions considering tsunami resonant effects, Proceeding of the Spring Conference on Korean Institute of Navigation and Port Research, Korean Institute of Navigation and Port Research, Vol. 30, No. 1, pp. 191-197.
KEI(2016), Korea Environment Institute, Study on Quantifying Risk of the Effects of Climate Change III: Focusing on Korean Coastal System, pp. 33-124.
KHOA(2017), Korea Hydrographic and Oceanographic Agency, The sea level rise rate in the coast of Korea is gradually accelerating, Ministry of Oceans and Fisheries, pp. 1-5.
Kubo, M., K. Saito and T. Oki(1993), Approximate calculation of ship motions under the prevention system of ship separation from quay wall, Journal of Japan Institute of Navigation, Vol. 89, pp. 15-21.
Lee, L. N.(2016), A Study on the Mooring Safety of Berthing Vessels Due to the Tsunami Impact, Master's thesis, Mokpo National Maritime University, pp. 1-4.
Park, D. C.(2016), Analysis of safety of port facilities due to rising sea level, potential degradation of port function, Journal of Coastal Disaster Prevention, Vol. 3, No. 3, pp. 149-154.
The City and County of San Francisco, Sea Level Rise Technical Committee(2015), Guidance for incorporating sea level rise into capital planning in san francisco, pp. 8-17.
Thoresen, C. A.(2003), Port designer's Handbook, Thomas Telford Publishing, pp. 189-192.
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