최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.6, 2018년, pp.143 - 150
This study used a learner acceptance model to investigate the effect of SNS characteristics on user satisfaction and visit intention. A structured self - report questionnaire was administered to 172 college students. Structural equation modeling was applied using SPSS 18.0 and AMOS 22.0. The results...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
SNS 사용편리성이 영향을 미치지 않는 요인으로 나타났다고 생각되는 이유는 무엇인가? | 이는 인터넷과 모바일 사용에 능숙한 대학생을 연구대상으로 연구 조사하여 나타난 결과로 생각된다. 프로젝트 수행 시 어려운 과제 일수록 학습 성과를 높게 나타내고[32], SNS를 능숙하게 사용하고 정보를 검색하는 대학생들의 경우 정보검색에 있어 SNS 이외에 다른 매체를 통한 정보 검색이 더 쉽고 빠르게 느껴질수도 있기 때문에 SNS 사용편리성이 영향을 미치지 않는 요인으로 나타났다고 생각된다. | |
SNS 사용자들은 실제 소비자들의 경험과 댓글을 중요한 정보로 여기고 있기 때문에 살펴볼 필요가 있는 것은 무엇인가? | 페이스북의 경우 2014년 기준 다른 사용자의 게시글에 ‘좋아요(like)’를 누르는 수는 매일 45억 번으로 전년 대비 67%나 증가하였다[34]. 따라서 외식 상품구매에 소비자들의 댓글과 ‘좋아요’를 누르고 팔로우를 하는 것이 외식업체 방문에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 ‘맛집‘을 활용 한 외식업체 마케팅 방안을 살펴볼 필요가 있다고 생각된다. | |
정보 제공성이란? | 정보 제공성은 상품정보 전달을 목적으로 하는 SNS의 기본 특성으로, SNS 사용자들에게 제공되는 다양한 콘텐츠에 정확한 정보를 의미하며, 소비자 기대에 충족되고 정확한 정보는 지속사용 결정 및 고객 만족에 영향을 미치며[13], 정보 제공성은 충성도를 통한 구매의도에 직간접적인 영향을 미친다[14]. |
H. N. Lee. (2017.10.17). 2 out of 3 people in the world Smart phone users ... One penetration rate 84%. https://www.asiae.co.kr
Y. H. Kim. (2016.04.15.). SNS (Social Network Service) Utilization Trend and Usage Behavior Analysis. http://Kisdi.re.kr
M. W. Glynn & D. J. Faulds. (2009). Social media, The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, 52(4), 357-365.
T. H. Cha & K. A. Lee. (2006). Acceptance of Online Word-of-Mouth on Internet : Focus on Online Feedback System of Online Shopping Mall. Advertising Research, (72), 223-252.
E. J. Jo. (2017.11.13). Japan consumption trend seen as a hit product in 2017. http://news.kotra.or.kr
M. Lynch. (2012). From food to fuel: Perception of exercise and food in a community of food bloggers. Health Education Journal, 71(1), 72-79.
N. D. Kim, M. Y. Jeon & S. Y. Kim. (2013). Trend China - (concentrated dissection of consumption DNA and consumption trend in China). Seoul : OUA. ISBN 8954621775, 9788954621779
Trend monitor. (2016.11.18). influence of growing SNS, shaking SNS information reliability. http://www.openads.co.kr
D. J. Kim. (2011). An empirical study on user satisfaction and the influencing factors for continuous usage of social network service. PhD thesis, Chung-Ang University, Seoul.
F. D. Davis. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. Management Information Systems Quarterly, 13(3), 319-340.
J. S. Park & J. W. Byun. (2013). The Effect of SNS's Perceived Enjoyment on Customer Satisfaction and the Intention of Use Using TAM : Focused on the F&B division of Hotel. Journal of Tourism & Leisure, 25(1), 419-435.
S. M. Jung & Y. H. Kim. (2015). A Study on the Effects of SNS Information Characteristics and SNS Site Characteristics on the Intention to Visit a Restaurant. Culinary Science & Hospitality Research, 21(1), 159-173.
Y. l. Yoon & D. H. Ha. (2016). The Effect of SNS Information Quality on Determinants of Continuous Use. Korean Journal of Hospitality & Tourism, 6(25), 17-35.
J. S. Kyung & M. S. Kim. (2012). The Study of Impact of Characteristics and Interaction of SNS Service on Trust and Commitment. The e-Business Studies. 13(3), 3-25.
W. K. Lee. (2008). Roles of Perceived Use Control consisting of Perceived Ease of Use and Perceived Controllability in IT acceptance. Asia Pacific Journal of Information Systems, 18(2), 1-14.
Y. J. Park & S. J. Yoon. (2016). Structural Relations among SNS Attributes, User Satisfaction, SNS Trust and Purchase Intention in Online Shopping : Utilizing an Extended Technology Acceptance Model. The e-business studies, 17(6), 35-49.
K. Y. Kim, M. K. Kim & J. E. Sim. (2016). A study on the effects of the characteristics of SNS providing foodservice information on perceived value and behavioral intention. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 12(30), 179-193.
M, Igbaria, T. Gumaraes & G. B. Davis. (1996). Testing the determinants of microcomputer usage via a structural equation model. Journal of Management Information Systems, (11), 87-114.
D. Gefen, E. Karahanna & D. W. Staub. (2003). Trust and TAM in online shopping: An Integrated Model. MIS Quarterl, 27(1), 51-90.
F. D. Davis, R. P. Bagozz & P. R. Warshaw. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
G. J. Kim, G. I. Byun & J. M. Yang. (2011). A Study on the Effect of Easiness to Use the Food Service Related Application of Smart Phone on Intentions of Use: Focused on the Mediation Effect of Familarity and Usefulness. Korean Journal of Hospitality and Tourism, 20(6), 61-81.
B. Suh & I. Han. (2002). Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking. Electronic Commerce Research and Appliance, 1, 247-263.
J. H. Lee. (2015). An Analysis on User Satisfaction and Use Intention in SNS Determinants Factors SNS. The e-Business Studies, 10(16), 35-49.
Y. J. Park & S. J. Yoon. (2016). Structural Relations among SNS Attributes, User Satisfaction, SNS Trust and Purchase Intention in Online Shopping : Utilizing an Extended Technology Acceptance Model. The e-business studies, 17(6), 35-49.
J. H. Kim & K. S. Ha. (2012). The Study of the Effects of the Enterprise Mobile Social Network Service on User Satisfaction and the Continuous Use Intention. Journal of digital convergence, 10(8), 135-148.
B. J. Chun & J. M. Kim. (2018). A Study on the Viewing Attitude and Intention for Perceived Usefulness and Ease of use of Terrestrial UHD Broadcasting - Center for Extended Technology Acceptance Model(ETAM). Journal of digital convergence, 15(11), 413-424.
J. C. Nunnally & I. H. Bernstain. (1994). Psychometric Theory(3rd). New York: McGraw-Hill.
B. Y. Bea. (2011). Structural equation modeling with Amos 19 : principles and practice. SEOUL: CHUNG RAM. ISBN9788959722099
H. O. Park & W. S. Choi. (2007)). A Study on the Factors Affecting Project Method. The Korean Journal of Technology Education, 12(7), 190-209.
B. M. Min. (2014.04.16). What should we eat? 8 out of 10 Internet search. http://www.nocutnews.co.kr/news.
Facebook. (2014.10.28.). Report Third Quarter 2014 Results. http://investor.fb.com/
I. Maignan & B. Lukas. (1997). The nature and social uses of the Internet, Journal of Consumer Affairs, 31(2), 346-371.
J. W. Park & M. J. Kwon. (2018). The Convergence Effect of Academic Resilience, Social Support, and Happiness on SNS Addiction Tendency of University Students, Journal of the Korea Convergence Society, 9(4), 453-460.
C. J. Jeong. (2018). Effects of Facebook Advertisement Message's Convergence Type and SNS Trait on Brand Attitude, Purchasing Intention, Journal of the Korea Convergence Societ, 9(3), 187-201.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.