본 연구는 양양연어축제를 통해 생태관광에서 '자연'이 '생산'되고 보존되며 이용되는 과정을 살펴보고 있다. 최근 관광지리 논의에서는 관광개발 과정에서 나타나는 자연의 신자유주의화와 이에 대한 정치생태학적 재해석이 이루어지고 있다. 한국에서는 양양군을 중심으로 연어보존이 이루어져왔고, 연어축제 역시 연어보존이 나타내는 자연의 복원이라는 상징성을 담고 있다. 그러나 연어축제는 연어의 상품화를 중심으로 이루어지고 있으며, 남대천은 연어의 생태계가 복원된 장소로 인식되기는 어려운 상황이다. 또한 연어회귀가 증가하지 않고, 축제의 외연적 확대가 어려워지면서 연어와 남대천 보존에 대한 지역의 관심은 예전과 같지 않다. 즉, 자연의 보존과 복원의 상징성을 강조하는 축제의 주장과는 달리 생태계를 위협하는 부정적인 요인들은 여전히 남아있다. 이로 인해 연어와 남대천의 보존과 관련한 행위자들 사이의 갈등이 발생하고 있으며, 이는 지역 주민들에서부터 지자체, 국가, 국제기구에 이르기까지 복잡하게 얽혀있다. 생태관광에서 이용되는 자연은 다양한 층위의 행위자들의 이해관계에 따라 선택적으로 정의되고, 이용되며, 강조된다. 이는 정치생태학 연구에서 강조되는 '생산되는 자연'의 개념이 본원적인 자연개념보다 축제의 주제로 전용되고 상품화되는 자연의 모습을 설명하는 데 유용하다는 점을 시사하고 있다.
본 연구는 양양연어축제를 통해 생태관광에서 '자연'이 '생산'되고 보존되며 이용되는 과정을 살펴보고 있다. 최근 관광지리 논의에서는 관광개발 과정에서 나타나는 자연의 신자유주의화와 이에 대한 정치생태학적 재해석이 이루어지고 있다. 한국에서는 양양군을 중심으로 연어보존이 이루어져왔고, 연어축제 역시 연어보존이 나타내는 자연의 복원이라는 상징성을 담고 있다. 그러나 연어축제는 연어의 상품화를 중심으로 이루어지고 있으며, 남대천은 연어의 생태계가 복원된 장소로 인식되기는 어려운 상황이다. 또한 연어회귀가 증가하지 않고, 축제의 외연적 확대가 어려워지면서 연어와 남대천 보존에 대한 지역의 관심은 예전과 같지 않다. 즉, 자연의 보존과 복원의 상징성을 강조하는 축제의 주장과는 달리 생태계를 위협하는 부정적인 요인들은 여전히 남아있다. 이로 인해 연어와 남대천의 보존과 관련한 행위자들 사이의 갈등이 발생하고 있으며, 이는 지역 주민들에서부터 지자체, 국가, 국제기구에 이르기까지 복잡하게 얽혀있다. 생태관광에서 이용되는 자연은 다양한 층위의 행위자들의 이해관계에 따라 선택적으로 정의되고, 이용되며, 강조된다. 이는 정치생태학 연구에서 강조되는 '생산되는 자연'의 개념이 본원적인 자연개념보다 축제의 주제로 전용되고 상품화되는 자연의 모습을 설명하는 데 유용하다는 점을 시사하고 있다.
This study investigates the processes of the "Production of Nature" and the preservation and exploitation of nature in the local festival. The recent discussions in tourism geography address the neoliberalization of nature with its political-ecological interpretation. Yangyang-gun has been one of th...
This study investigates the processes of the "Production of Nature" and the preservation and exploitation of nature in the local festival. The recent discussions in tourism geography address the neoliberalization of nature with its political-ecological interpretation. Yangyang-gun has been one of the main regions that have made efforts to make salmon back to the streams. Also, the Yangyang Salmon Festival was organized to celebrate and symbolize the successful restoration of nature. In fact, however, the festival focuses on the commercialization of salmon. Moreover, it is hard to consider Namdaecheon as the successfully restored ecosystem for salmon. As the returning number of salmon has not significantly increased and the festival itself has not been successful to attract many tourists, the local people show declining interest on the conservation of salmon. Contrast to the catchphrase of the festival to emphasize the conservation of nature and restoration of ecosystem, there are still many hurdles that jeopardize returning of salmon. This controversy leads diverse actors into conflict over the conservation of salmon and Namdaecheon. The players in the dispute encompass local people, local and national governments and international organization. Nature appropriated for ecotourism is selectively defined, used and emphasized by the interests of agencies at multiple scales. The findings of this study show that the concept of "Produced Nature" is more useful than intrinsic or original perspective on nature as long as we try to understand the commercialization of nature that is appropriated for the repertoire of local festival.
This study investigates the processes of the "Production of Nature" and the preservation and exploitation of nature in the local festival. The recent discussions in tourism geography address the neoliberalization of nature with its political-ecological interpretation. Yangyang-gun has been one of the main regions that have made efforts to make salmon back to the streams. Also, the Yangyang Salmon Festival was organized to celebrate and symbolize the successful restoration of nature. In fact, however, the festival focuses on the commercialization of salmon. Moreover, it is hard to consider Namdaecheon as the successfully restored ecosystem for salmon. As the returning number of salmon has not significantly increased and the festival itself has not been successful to attract many tourists, the local people show declining interest on the conservation of salmon. Contrast to the catchphrase of the festival to emphasize the conservation of nature and restoration of ecosystem, there are still many hurdles that jeopardize returning of salmon. This controversy leads diverse actors into conflict over the conservation of salmon and Namdaecheon. The players in the dispute encompass local people, local and national governments and international organization. Nature appropriated for ecotourism is selectively defined, used and emphasized by the interests of agencies at multiple scales. The findings of this study show that the concept of "Produced Nature" is more useful than intrinsic or original perspective on nature as long as we try to understand the commercialization of nature that is appropriated for the repertoire of local festival.
최근 관광지리 논의에서는 관광개발 과정에서 나타나는 자연의 신자유주의화와 이에 대한 정치생태학적 재해석이 이루어지고 있다. 한국에서는 양양군을 중심으로 연어보존이 이루어져왔고, 연어축제 역시 연어보존이 나타내는 자연의 복원이라는 상징성을 담고 있다. 그러나 연어축제는 연어의 상품화를 중심으로 이루어지고 있으며, 남대천은 연어의 생태계가 복원된 장소로 인식되기는 어려운 상황이다.
양양연어축제의 문제점은 무엇인가?
한국에서는 양양군을 중심으로 연어보존이 이루어져왔고, 연어축제 역시 연어보존이 나타내는 자연의 복원이라는 상징성을 담고 있다. 그러나 연어축제는 연어의 상품화를 중심으로 이루어지고 있으며, 남대천은 연어의 생태계가 복원된 장소로 인식되기는 어려운 상황이다. 또한 연어회귀가 증가하지 않고, 축제의 외연적 확대가 어려워지면서 연어와 남대천 보존에 대한 지역의 관심은 예전과 같지 않다. 즉, 자연의 보존과 복원의 상징성을 강조하는 축제의 주장과는 달리 생태계를 위협하는 부정적인 요인들은 여전히 남아있다.
연어축제가 담고있는 상징성은 무엇인가?
최근 관광지리 논의에서는 관광개발 과정에서 나타나는 자연의 신자유주의화와 이에 대한 정치생태학적 재해석이 이루어지고 있다. 한국에서는 양양군을 중심으로 연어보존이 이루어져왔고, 연어축제 역시 연어보존이 나타내는 자연의 복원이라는 상징성을 담고 있다. 그러나 연어축제는 연어의 상품화를 중심으로 이루어지고 있으며, 남대천은 연어의 생태계가 복원된 장소로 인식되기는 어려운 상황이다.
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