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NTIS 바로가기전기전자학회논문지 = Journal of IKEEE, v.22 no.2, 2018년, pp.518 - 521
이성수 (School of Electronic Engineering and Research Institute of Future Automobile, Soongsil University)
IVN (in-vehicle network) connects various electronic modules in the vehicles. It requires real-time, low noise, high reliability, and high flexibility. It includes CAN (controller area network), CAN-FD (CAN flexible data rate), FlexRay, LIN (local interconnect network), SENT (single edge nibble tran...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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IVN의 주요 특징은? | IVN의 주요 특징은 고신뢰성과 실시간성이다. 대부분의 IVN 기술은 EMC (electromagnetic compatibility)를 위해 표 1과 같이 연선 케이블(twisted pair cable), 차동 신호(differential signal), NRZ(non-return-to-zero)를 사용하고, FlexRay, MOST 등 고속 IVN은 실시간성을 위해 TDMA(time division multiple access)를 사용한다. | |
CAN이연성 실시간성을 갖는 이유는? | CAN 프레임 선두에는 메시지 식별자(message identifier)가 있어서 2개 이상의 노드가 동시에프레임을 보낼 때 메시지 식별자가 비트별로 경합하여 그 값이 가장 낮은 프레임이 끝까지 남아서데이터를 전송하고 나머지는 전송이 취소된다. 따라서 우선권이 높은 메시지를 먼저 전송할 수 있어서 연성 실시간성(soft real-time)을 가진다. | |
고성능 버스는 어떤 것들이 있는가? | 이에 따라 CAN(controller area network) [1],[2]이 개발되어 CAN-FD(CAN flexible data rate)[1],[3],[4]로 개량되었다. 고성능 버스로는 FlexRay[5][6], MOST(media oriented systems transport)[7], 차량용 이더넷[8] 등이, 저비용 버스로는 LIN(local interconnect network) [9],[10], SENT(single edge nibble transmission)[11],[12], PSI5(peripheral sensor interface 5)[13] 등이 개발되었다. 본 논문에서는 이들 기술의 동작 원리, 적용 대상, 장단점에 대해 설명한다. |
ISO SC31, ISO 11898-1:2015, "Road vehicles - Controller area network (CAN) - Part 1: Data link layer and physical signalling", https://www.iso.org/standard/63648.html
J. Lee and S. Lee, "Design and Verification of Automotive CAN Controller," j.inst.Korean.electr.electron.eng, vol. 21, no. 2, pp. 162-165, 2017.
CAN in Automation, "CAN-FD: The basic idea", https://www.can-cia.org/can-knowledge/can/can-fd/
J. Lee and S. Lee, "Implementation and Verification of Automotive CAN-FD Controller," j.inst.Korean.electr.electron.eng, vol. 21, no. 3, pp. 240-243, 2017. DOI:10.7471/ikeee.2017.21.3.240
ISO SC31, ISO 17458-1:2013, "Road vehicles-FlexRay communications system-Part 1: General information and use case definition", https://www.iso.org/standard/59804.html
C. Im and D. Kim, "Real-Time Traffic Information and Road Sign Recognitions of Circumstance on Expressway for Vehicles in C-ITS Environments," Journal of IEIE, vol. 53, no. 8, pp. 76-82, 2016. DOI:10.5573/ieie.2017.54.1.055
MOST Cooperation, "Media Oriented Systems Transport Specification Rev. 3.0 E2", https://www.mostcooperation.com/publications/specifications-organizational-procedures
IEEE Standard Association, IEEE802.3bp-2016, "IEEE Standard for Ethernet Amendment 4: Physical Layer Specifications and Management Parameters for 1 Gb/s Operation over a Single Twisted-Pair Copper Cable", https://standards.ieee.org/findstds/standard/802.3bp-2016.html
ISO SC31, ISO 17987-1:2016, "Road vehicles-Local Interconnect Network (LIN)-Part 1: General information and use case definition", https://www.iso.org/standard/61222.html
J. Lee and S. Lee, "Design and Verification of Automotive LIN Controller," j.inst.Korean.electr.electron.eng, vol. 20, no. 3, pp. 333-336, 2016.
SAE International, SAE J2716_201604, "SENT - Single Edge Nibble Transmission for Automotive Applications", https://www.sae.org/standards/content/j2716_201604
J. Lee and S. Lee, "Design and Implementation of Automotive SENT Interface," j.inst.Korean.electr.electron.eng, vol. 21, no. 3, pp. 256-259, 2017.
PSI5 Working Group, PSI5 v2.3, "Peripheral Sensor Interface for Automotive Applications", https://psi5.org/fileadmin/user_upload/01_psi5.org/04_Specification/Specifications_PDFs/v2.3/PSI5_spec_v2.3_Base.pdf
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