$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

세계화:중국학생과 한국학생들의 해외 유학 경험
Going global: The Study Abroad Experiences of Chinese and Korean Students 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.18 no.7, 2018년, pp.401 - 411  

엘라 키드 (우송대학교 솔브리지 국제경영학부) ,  김혜균 (우송대학교 뷰티디자인경영학과)

초록

본 연구는 정치 경제적 측면에서 일정궤도에 오르고 영어교육을 중시하는 두 나라의 학생 3명을 대상으로 진행하였다. 본 연구의 참가자들은 한국인 재학생 2명과 중국 유학생 1명이다. 연구의 목적은 이들이 해외에서 경험한 전반적인 언어 학습을 평가하는 것이었다. 본 연구의 참가자들은 비슷한 문화와 언어학습방식을 공유하지만 제2외국어 준비를 위한 접근방식은 서로 달랐으며, 이와 다르게 그들이 해외에서 공부하도록 동기를 부여한 내적 요인들은 동일했다. 그리고 교실 상황(평가), 사회적 환경(환경)및 학습전략도 서로 달랐다. 본 논문의 방법론은 표본 추출 기술을 이용한 전체론적 접근법을 사용하였다. 응답은 사전에 준비된 설문지와 구조화되지 않은 인터뷰에 의해 이루어졌고, 추후에 유도 추론 프로세스에 의해 분석되었다. 세 가지 즉, 책임, 문화, 의사소통의 충돌로 특정하였다. 이번 연구는 참가자들이 모국에서 영어학습에 대한 사전준비를 철저히 하면 할수록 해외에서의 성공에 큰 기여를 한다는 것을 보여 주었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study includes three students' whose country origin is of a political and economic success, therefore the pursuit to learn English is important. The participants evaluated in this study are two students of Korean descent and one Chinese student. The purpose was to evaluate their overall languag...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Chinese students learning styles, imagination, ideal L2 self, and motivated L2 behavior. Her study showed that Chinese students prefer visual learning style in comparison to their auditory and kinesthetic learning style. The finding concluded teachers should assist students in developing and maintaining their ideal L2self and facilitate their L2 learning motivation by providing visual teaching materials.
  • This study explored three Asian student’s experiencesand perceptions of studying abroad in a university setting in relation to their experiences.

가설 설정

  • (3) Do the study abroad experience increase thestudent’s confidence and speaking level?
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Crystal, English as a Global Language. Cambridge, Cambridge University, 1997. 

  2. C. Gnutzmann and F. Intemann, "Introduction: The Globalization of English. Language, politics, and the English language classroom," In C. Gnutzmann, & F. Intemann (Eds.), The globalization of English and the English language classroom 2nd ed, pp.9-24, 2008. 

  3. New York Times, Across Culture, English is the word, 2007. 

  4. A. Johnson, "The Rise of English: The Language of Globalization in China and the European Union," Macalaster International: Vol.22, No.12, 2006. 

  5. K. Sung, "Developing a Graduate EFL Program Based on Critical Theory and Pedagogy," Foreign Language Education, Vol.14, No.3, pp.95-124, 2007. 

  6. M. Yang, "What attracts mainland Chinese students to Australian higher education," Studies in Learning, Evaluation, Innovation, and Development, Vol.4, No.2, pp.1-12, 2007. 

  7. N. Cohen and T. Arieli, "Field research in conflict environments: Methodological challenges and snowball sampling," Journal of Peace Research, Vol.48, No.4, pp.423-435, 2011. 

  8. J. Kim, "A Case Study of Korean Graduate Students in a U.S," University: Challenges and Strategies, Foreign Language Education, Vol.13, No.2, pp.205-229, 2006. 

  9. L. Schatzman and A. Strauss, "Social class and modes of communication," American Journal of Sociology, Vol.60, pp.329-338, 1955, (Reprinted in A. G. Smith (Ed.), Communication and culture, New York: Holt, pp.442-455, 1966. 

  10. R. Mitchell, "Communicative language teaching in practice," London:Centre for Information on Language Teaching, 1988. 

  11. Z. Motivation Dornyei, "Language Identity, and the L2 Self," British Library Cataloguing in Publication Data, 2009. Retrieved from http://www.psych.ualberta.ca/, 2005. 

  12. Y. K. Kim and T. Y. Kim, "The effect of Korean secondary school students' perceptual learning styles and ideal L2 self on motivated L2 behavior and English proficiency," Korean Journal of English Language and Linguistics, Vol.11, pp.21-42, 2011. 

  13. Q. Zhang, "A Study on Chinese Students' Perceptual Learning Styles, Ideal L2 Self, and Motivated L2 Behavior," etrieved from TEIC201501005.htm. 

  14. Ahn, K.(2008). Teaching as one has been taught: The impact of teacher socialization on the implementation of English curricular reform. English Teaching, Vol.63, No.3, pp.91-117, 2015. 

  15. S. Y. Kim, "Questioning the statbility of foreign lanuage classroom anxiety and motivation across different classroom contexts," Foreign Language Annals, Vol.42, No.1, 2009. 

  16. Q. Wang and A. Brown, "Chinese Students' satisfaction of the study abroad experience," International Journal of Educational Management, Vol.2, No.3, pp.265-277, 2011. 

  17. J. Kim, "A Case Study of Korean Graduate Students in a U.S," University: Challenges and Strategies, Foreign Language Education, Vol.13, No.2, pp.205-229, 2006. 

  18. P. S. Heikinheimo and J. C. Shute, "The Adaptation of foreign students: Student views and institutional implications," Journal of College Student Personnel, Vol.27, No.5, pp.399-406, 1986. 

  19. K. Sung, "Developing a Graduate EFL Program Based on Critical Theory and Pedagogy," Foreign Language Education, Vol.14, No.3, pp.95-124, 2007. 

  20. A. Johnson, "The Rise of English: The Language of Globalization in China and the European Union," Macalaster International, Vol.22, Article 12. 2009. 

  21. Q. Wang and A. Brown, "Chinese Students' satisfaction of the study abroad experience," International Journal of Educational Management, Vol.25, No.3, pp.265-277, 2011. 

  22. A. D. Kalechstein and S. Nowicki, Jr. "A meta-analytical examination of the relationship between control expectancies and academic achievement: an 11-year follow-up to the Findley and Cooper," Genetic Social, & General Psychology Monographs, Vol.123, pp.27-57, 1997. 

  23. P. Morris, "Teaching in Hong Kong: professionalization, accountability and the state," Research Papers in Education, Vol.19, No.1, pp.105-21, 2004. 

  24. S. P. Robinson (8thed.), "Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ .Organisational" Behavior: Pearson. 1998. 

  25. T. A. Judge and J. E. Bono, "Relationship of core self-evaluations traits-self-esteem, generalized self-efficacy, the locus of control, and emotional stability with job satisfaction and job performance: a meta-analysis," Journal of Applied Psychology, Vol.86, No.1, pp.80-92, 2001. 

  26. E. Horowitz, "Foreign Language Classroom Anxiety," The Modern Language Journal, Vol.70, No.2, pp.125-132, 1986. 

  27. D. E. Davidson, "Study abroad :'When', 'how long', and 'What result'?," New data from Russian front, Vol.spring, No.2010, pp.6-26, 2010. 

  28. H. W. Allen and C. Herron, "A mixed methodology investigation of the linguistic and affective outcomes of summer study abroad," Foreign Language Annals, Vol.36, No.3, 2003. 

  29. K. Bailey, "Practical English Language teaching speaking," McGraw-Hill:New york, 2004. 

  30. M. McLeod and P. Wainwright, "Researching the study abroad experience," Journal of Studies in International Education, Vol.3, No.1, pp.66-71, 2009. 

  31. Q. Wang, R. Taplin, and A. Brown, "Chinese students' satisfaction of the study abroad experience," Internatioal Jornal of Educational Management, Vol.25, pp.265-277, 2011. 

  32. Sedgwick, P. Snowball Sampling. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Philip_Sedgwick/publication/291162231_Snowball_sampling/links/569e756608ae21a56424b5d4/Snowball-sampling.pdf, 2013. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로