$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 시계열 분석을 활용한 고속도로 교통류 예측
Forecasting of Motorway Traffic Flow based on Time Series Analysis 원문보기

도시과학= Journal of urban science, v.7 no.1, 2018년, pp.45 - 54  

윤병조 (인천대학교 도시과학대학 도시공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to find the factors that reduce prediction error in traffic volume using highway traffic volume data. The ARIMA model was used to predict the day, and it was confirmed that weekday and weekly characteristics were distinguished by prediction error. The forecasting results...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 예측오차를 비교한 결과 개선된 KNN-NPR 모형이 가장 정확한 예측값을 나타냈고, KNN-NPR, 칼만필터링, 인공신경망 모형 순으로 정확하다고 나타냈다. 하지만 당시 데이터 처리 기술은 현재와 달리 매우 느렸고 상당한 양의 데이터를 처리할 수 있는 시스템이 구축되지 않은 상태였기 때문에 데이터 처리 속도가 저조하였고 시스템을 활용하기 위한 비용이 높아 이를 연구의 한계와 향후 연구의 방향으로 언급하였다.

가설 설정

  • ARIMA는 여러 반복적인 패턴을 가정하고 시계열 자료를 분석하기 때문인데, 과거 이력 자료를 여러 패턴으로 나눠 분석한 뒤 최종적으로 남은 미세한 변동은 백색잡음으로 간주하여 정규분포를 따른다고 가정한다. 또한 ARIMA 모형은 정상성(stationarity)을 필요로 하기 때문에 여러 데이터 처리가 필요하다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (19)

  1. Altman, N.S.(1992), "An introduction to kernel and nearest neighbor nonparametric regression", The American Statistician, vol. 46, pp. 175-185. 

  2. Chang, H. H., Yoon, B. J (2018). "High-Speed Data-Driven Methodology for Real-Time Traffic Flow Predictions: Practical Applications of ITS". Journal of Advanced Transportation. 

  3. Chang, H., Lee, Y., Yoon, B., and Baek, S. (2012), "Dynamic near-term traffic flow prediction: system-oriented approach based on past experiences", IET: Intelligent Transport Systems, vol. 6(3), pp. 292-305. 

  4. Clark, S.(2003), "Traffic prediction using multivariate nonparametric regression", Journal of Transportation Engineering, vol. 129(2), pp. 161-168. 

  5. Davis, G. and Nihan, N. (1991), "Nonparametric regression and short-term freeway traffic forecasting", Journal of Transportation Engineering, vol. 117, pp. 178-188. 

  6. Gong, X., & Wang, F (2002), "Three improvements on KNN-NPR for traffic flow forecasting." In Intelligent Transportation Systems, Proceedings The IEEE 5th International Conference, pp. 736-740 

  7. Hobeika, A. G., & Kim, C. K (1994), "Traffic-flow-prediction systems based on upstream traffic", In Vehicle Navigation and Information Systems Conference, pp. 345-350 

  8. Ishak, S., and AI-Deek, H. (2002), "Performance evaluation of short-term time series traffic prediction model", Journal of Transp. Engineering, vol. 128(6), pp. 490-498. 

  9. Ishak, S., and Alecsandru, C. (2004), "Optimizing traffic prediction performance of neural networks under various topological, input, and traffic condition settings", Journal of Transportation Engineering, vol. 130(4), pp. 452-465. 

  10. Kalman, R. E. (1960), "A new approach to linear filtering and prediction problems", Journal of basic Engineering, 82(1), 35-45. 

  11. Karlsson, M., and Yakowitz, S.(1987), "Rainfall-runoff forecasting methods, old and new", Stochastic Hydrology and Hydraulics, vol. 1, pp. 303-318. 

  12. Oswald R. K., Scherer W.T. and Smith B.L. (2000), "Traffic flow forecasting using approximate Nearest Neighbor Nonparametric regression", Research project report for U.S. DOT University transportation center. 

  13. Smith, B.L., and Demetsky, M.J.(1995), "Short-term traffic flow prediction: neural network approaches", Transportation Research Record, vol. 1453, pp. 98-104. 

  14. Smith, B.L., and Demetsky, M.J.(1996), "Multiple-interval freeway traffic flow forecasting", Transportation Research Record, vol. 1554, pp. 136-141. 

  15. Smith, B.L., and Demetsky, M.J.(1997), "Traffic flow forecasting: comparison of modeling approaches", Journal of Transportation Engineering, vol. 123(4), pp. 261-266. 

  16. Smith, B.L., and Oswald, R.K.(2003), "Meeting real time traffic flow forecasting requirements with imprecise computations", Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, vol. 18(13), pp. 201-213. 

  17. Smith, B.L., and Ulmer, J.M.(2003), "Freeway traffic flow rate measurement: Investigation into impact of measurement time interval", Journal of Transportation Engineering, vol. 129(3), pp. 223-229. 

  18. Smith, B.L., Williams, B.M., and Oswald, R.K.(2002), "Comparison of parametric and nonparametric models for traffic flow forecasting", Transportation Research Part C, vol. 10, pp. 303-321. 

  19. Yoon, B. et al. (2014), "Potentialities of data-driven nonparametric regression in urban signalized traffic flow forecasting", Journal of Transportation Engineering, 140(7), 04014027. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로