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Kelvin Model을 이용한 철도노반 암쌓기 구간의 크리프 침하 예측
Creep Prediction of Rock Embankment in Railway Roadbed Using Kelvin Model

한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.21 no.6 = no.109, 2018년, pp.593 - 603  

손명수 (Ministry of Land, Infrastructure and Transport, Graduate School of Railway Seoul National University of Science & Technology) ,  임성택 (Graduate School of Railway Seoul National University of Science & Technology) ,  조국환 (Dept of Railway Construction Engineering, Graduate School of Railway, Seoul National University of Science & Technology)

초록
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국내 철도사업 중 토공구간에서 사업비 저감을 위해 터널 건설로 발생하는 암버력을 이용한 쌓기가 활발하게 이루어지고 있다. 그러나 노반원지반에서 잔류침하가 궤도의 허용잔류침하량을 초과한다면, 궤도 안정화를 위해 많은 시간과 비용이 소요된다. 암버력을 이용한 쌓기체에 관한 연구는 댐 및 도로분야에서 주로 이루어져있고, 철도분야에서의 연구는 실내시험을 통한 쌓기체의 다짐특성 및 침하분석에 편중되어 있다. 따라서 실제 현장에서의 암버력을 이용한 쌓기체의 장기침하 거동예측에 관한 연구는 아직 미미한 상태이다. 이에, 본 연구에서는 고속철도 노반신설 공사 중 방치기간 이후 장기침하 발생이 예상되는 쌓기높이가 20m 이상 되는 높은 구간에 대하여 현장계측을 수행하였다. Kelvin Body Model을 통해 크리프 변수를 역해석으로 추정하며 이를 수치해석에 적용하여 국내 고속철도 노반의 잔류침하량 및 침하기간을 예측하는 기법을 제시하고자 한다.

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Railway embankments using crushed rock from tunnel construction are widely implemented to reduce construction costs. However, if residual settlement continuously occurs beyond allowable settlement after track construction, maintenance for railway safety operation may expend great resources of cost a...

주제어

참고문헌 (10)

  1. American Association of State Highway and Transportation Officials (1992) Resilient Modulus of Unbounded Granular Base/Subbase Materials and Subgrade Soils-SHRP Protocol P-46 AASHTO, T-294-92I. 

  2. W. Su (1989) Static strength evaluation of cohesionless soil with oversize particles, Ph.D Dissertation, Washington State University. 

  3. J.M. Duncan, G.W. Clough, R.M. Ebeling (1990) Behavior and design of gravity earth retaining structures, Proceedings of the Conference on Design and Performance of Earth Retaining Structures, ASCE Geotechnical Special Publication, 25, pp. 251-277. 

  4. J.G. Kwon, I.K. Noh, J.Y. Jung, J.C. Lim (2009) An Experimental Study for Estimation of Compression Settlement on Embankment Material Under Self-weight, Journal of the Korean Geo-Environmental Society, 10(4), pp. 33-40. 

  5. H.M. Lee, H.D. Lim, G.C. Cho, K.I. Song (2013) The Stability Evaluation of Concrete Face Rockfill Dam(CFRD) Using Settlement Measured at the Dam Crest and Kelvin Model, Journal of the Korean Geo-Environmental Society, 14(11), pp. 33-46. 

  6. I.K. Noh, J.C. Lim, L.K. Park (2004) An experimental study on the computational method for the compressibility of embankment material compressibility due to its self-weight, KSCE 2004 Convention of Korean Society of Civil Engineers, Pyeongchang, pp. 4282-4287. 

  7. J.L. Justo, P. Durand (2000) Settlement-time behavior of granular embankments, International Journal for Numerical and Analytical Methods in Geomechanics, 24, pp. 281-303. 

  8. R. E. Gibson, K. Y. Lo(1961), A theory of consolidation for soils exhibiting secondary compression, Trondheim Norges Tekniske Vitenskapsakad, Trondheim, Norway, pp. 1-15. 

  9. E.S. Nobari, J.M. Duncan (1972) Effect of reservoir filling on stresses and movements in earth and rockfill dams, U. S. Army Waterways Experiment Station, Contract report 5-72-2. 

  10. Korea Rail Network Authority (2015) The Railway Design Standard. 

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