철도는 도로 교통에 비해 사고율이 상대적으로 낮지만, 사고 심각도가 높아 사고 발생 시 큰 피해를 야기할 수 있다. 이에 본 연구에서는 2006~2017년까지 발생한 철도 사고 이력 자료를 기반으로 철도 유형별 사고 심각도 모형을 구축하고, 사고 심각도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 철도 유형은 운영 특성을 고려하여 도시철도와 지역간 철도(일반철도 및 고속철도)로 구분하였으며, 각 유형별 사고 심각도 분석을 위해 순서형 프로빗 모형을 활용하였다. 모형 추정 결과, 사고 시간, 장소, 원인, 열차사고여부 등의 요인이 철도 유형별 공통적으로 사고 심각도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지역간 철도의 경우 날씨 변수가 추가적으로 사고 심각도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 철도 유형별 사고 심각도 감소 대책 마련 및 철도 안전도 향상에 기여할 수 있을 것이다.
철도는 도로 교통에 비해 사고율이 상대적으로 낮지만, 사고 심각도가 높아 사고 발생 시 큰 피해를 야기할 수 있다. 이에 본 연구에서는 2006~2017년까지 발생한 철도 사고 이력 자료를 기반으로 철도 유형별 사고 심각도 모형을 구축하고, 사고 심각도에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 철도 유형은 운영 특성을 고려하여 도시철도와 지역간 철도(일반철도 및 고속철도)로 구분하였으며, 각 유형별 사고 심각도 분석을 위해 순서형 프로빗 모형을 활용하였다. 모형 추정 결과, 사고 시간, 장소, 원인, 열차사고여부 등의 요인이 철도 유형별 공통적으로 사고 심각도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 지역간 철도의 경우 날씨 변수가 추가적으로 사고 심각도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 철도 유형별 사고 심각도 감소 대책 마련 및 철도 안전도 향상에 기여할 수 있을 것이다.
The accident rate of railways is relatively lower than that of road transportation, but railway accidents may cause serious injury. This study aims to investigate factors influencing accident injury severity by railway type based on railway accident record data collected from 2006 to 2017. Railways ...
The accident rate of railways is relatively lower than that of road transportation, but railway accidents may cause serious injury. This study aims to investigate factors influencing accident injury severity by railway type based on railway accident record data collected from 2006 to 2017. Railways are divided into two types of urban and regional railways (including high speed railways), and the ordered probit model is used to analyze accident injury severity by railway type. The results show that the accident variables of time, site, causation and vehicle involved significantly affect accident injury severity for each railway type. The weather variable significantly affects accident injury severity only for regional railways. The results of this study are expected to contribute to the reduction of accident injury severity for each railway type and to improve railway safety.
The accident rate of railways is relatively lower than that of road transportation, but railway accidents may cause serious injury. This study aims to investigate factors influencing accident injury severity by railway type based on railway accident record data collected from 2006 to 2017. Railways are divided into two types of urban and regional railways (including high speed railways), and the ordered probit model is used to analyze accident injury severity by railway type. The results show that the accident variables of time, site, causation and vehicle involved significantly affect accident injury severity for each railway type. The weather variable significantly affects accident injury severity only for regional railways. The results of this study are expected to contribute to the reduction of accident injury severity for each railway type and to improve railway safety.
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