$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

인상주의 회화에 나타난 근대도시의 기호와 여성패션
Women's Fashion and Signs of the Modern City Expressed on Paintings by the Impressionists 원문보기

패션비즈니스 = Fashion business, v.22 no.4, 2018년, pp.76 - 92  

박혜원 (창원대학교 의류학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to find the meaning of women's fashion in the city culture of Paris in the nineteenth century by examining paintings by the Impressionists. The research method was based on literature survey and visual examination paintings, 224 paintings(by ${\acute{E}}douard$

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
인상주의 회화에서 그려진 도시 공간 속 여성들의 의상에서 검정색이 의미하는 것은 무엇인가? 그러나 도시 공간 속 여성들의 의상에서 주목되는 것은 검정색이 많이 보였다는 점이다. 미망인,애도의 뜻이 담겨있던 검정색이 향락적 분위기의 사회 변화에 의해 색의 이미지가 변하였다. 젊고 아름다운 미망인의 검정 옷에는 오히려 관능적이고 유혹적인 이미지가 담기게 된 것이다. 또한 Tissot와 Béraud의 점원들이 착용한 유니폼 같은 검정색의 의상은 일하는 젊은 여성, 모던하고 도시적 이미지인 동시에 상품화된 여성을 상징하는 색으로 사용되기도 하였다. 이는 Manet의 술집 종업원이나 대로를 휘젓고 걷는 아름다운 모자장수, 우산 파는 소녀 등 거리에 나와서 일을 하는 젊은 여성들의 색이 되기도 하여 근대적인 색으로 그리고 암시적 매춘여성의 상징처럼 사용되기도 했다. 이처럼 검정색은 표면적인 기호와 내포된 의미에서 이중적인 뉘앙스를 전달하는 색으로 유행하였음을 알 수 있었다.
인상주의라는 용어는 언제 처음 등장하였는가? 인상주의라는 용어는 1874년 Édouard Monet(1832~1883),Edgar DeGas(1834~1917), Pierre-Auguste Renoir(1841~1919)가 주도한 제1차 인상주의 공동전시회에서 처음 등장하였다. 인상주의의 모더니티에 대해서는 그 동안 미술사, 미술학의 영역에서 기법과 의미에 대한 많은 연구가진행되었는데(Corbett, 2017; Hong, 2010a,b; Chun, 2011)최근에는 이들이 그려낸 산업과, 여가, 도시공간의 다양성,그리고 새로운 계급에 대한 묘사 등 주제와 내용을 통한 화가의 자율성에 초점이 맞추어 고찰되고 있다(Hong, 2010a).
인상주의 회화가 주로 다룬 소재는 무엇인가? 인상주자들은 잘 알려진 것처럼 19세기 중후반에 활동하며 햇빛 아래에서 변하는 자연을 직관적으로 그렸을 뿐 아니라, 전통적인 주제와 기교에 얽매이지 않고 파리라는 도시의 구석구석을 그렸다(Lee, 2011). 인상주의 회화는 새로 건설된 파리의 대로, 기차, 카페 등 모더니티를 보여주는 도시의 일상적 정경을 플라뇌르(flâneur: 특별한 목적 없이 도시를 천천히 산책하는 19세기의 취미적 행동)의 시각으로 다루었다(Chun, 2011). 인상주의 화가들만큼 도시인들의 자유로운 여가생활, 개인의 삶, 여성을 테마로 그린 화파는 없을 것이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (40)

  1. A bar at the Folies-Bergere(1882) by Edouard Manet Retrieved April, 4, 2018 from https://courtauld.ac.uk/gallery/collection/impressionism-post-impressionism/edouard-manet-a-bar-at-the-folies-bergere 

  2. Absinthe(1875-1876), Waiting(1880-1882), Dance class(1873), Little milliners(1882), Millinery shop(1882), Millinery shop(1885), Woman ironing(1876), Laundress carrying linen(1976) by Edgar Degas Retrieved March, 28, 2018 from https://www.google.co.kr/search? hlko&rlz1C1OPRB_enKR574KR576&biw1600&bih763&tbmisch&sa1&eiEtZuW4eZEZfs8wWa9aeADA&qDegas&oqDegas&gs_limg.3..0l8j0i30k1l2.240538.241487.0.242039.5.5.0.0.0.0.147.588.0j5.5.0....0...1c.1.64.img..0.5.586...35i39k1.0.w-RbzT2nZEc 

  3. Boucher, F., (1987). 20,000 Years of fashion: The history of costume and personal adornment. New York, NY: Harry N. Abrams, Inc, Publishers. 

  4. Cho, K., & Kim, Y. (2006. 4). 마네 작품에 나타난 패션문화 분석 [A analysis on fashion culture of Manet's paintings]. Proceedings of 2006 Conference of Association Corenne D'Etudes Francaises(95-106). Seoul: ACEF, 

  5. Choi, K. (2007). Sexuality Expressed in the 19C Fashion in Foucauldian Post-Structural Perspective - Focusing on Femininity and Masculinity Represented in the Mainstream Fashion and Anti-Fashion in the Middle and Latter of the Nineteenth Century -. The Research Journal of the Costume Culture, 15(2), 232-251. 

  6. Chun, K. (2011). The temptations of the everyday: Images of modern culture of consumption in Caillebotte's painting. Art History Forum, 32, 59-80. 

  7. Corbett, D. P. (2017). Modernity and internationalism. American Art, 31(2), 22-23. doi :10.1086/694050 

  8. Crane, D. (1999). Clothing behavior as non-verbal resistance: Marginal women and alternative dress in the nineteenth century. Fashion Theory, 3(2), 241-268. doi :10.2752/136270499779155078 

  9. Crane, D. (2012). Fashion and its social agendas : Class, gender, and identity in clothing. Chicago : The University of Chicago Press. 

  10. Cunnington, C. W. (2003), Fashion and women's attitudes in the nineteenth century, New York, NY: Dover Publication, Inc. 

  11. De Young, J. R. (2009). Women in black: Fashion, modernity and modernism in paris (Unpublished doctoral dissertation). Northwestern University, Chicago, USA. 

  12. Dippel, A. (2005). Impressionism. (S. Lee, trans). Seoul: Yekyung. (Original work published 2002). 

  13. Farago, J. (2015. July 6). Caillebotte: The painter who captured Paris in flux. Retrieved January 19, 2017, from http://www.bbc.com/culture 

  14. Finkelstrin, J. L. (1996). After fashion, Melbourne: Melbourne University Press. 

  15. Gombrich, E. (2003). The story of art. Seoul,(S. Paik & J. Lee, Trans.). Yekyung. (Original work published 1950). 

  16. Hauser, A. (2000). Kunst und gesellschaft[Art and Society]. Daegu,(J. Lee, Trans.). Kyemyoung UniversityPress. (Original work published 1973). 

  17. Hong, S. (2010a). The concept of modernity in Impressionism and interrelation between globalization and Impressionism (Unpublished doctoral dissertation). Yonsei University, Seoul, Korea. 

  18. Hong, S. (2010b). Impressionism(Political sociology of modernity). Seoul: Sangkakeuinamoo. 

  19. Iskin, R. E. (2007). Modern women and parisian consumer culture in impressionist painting, Cambridge: Cambridge University Press. 

  20. Jeune femme traversant le boulevard(1880), Miller on the Champs (1892), The box by the stalls(1883), Parisienne place of Concorde(1890), Boulevard of Capucines(1889), Cafe Gloppe(1889), Walking in Paris(1890), Conversation(19c), The boulevard at night in front of theatre(1883) by Jean Beraud Retrieved April, 27, 2018 from https://www.google.co.kr/search?qberaud&rlz1C1OPRB_enKR574KR576&sourcelnms&tbmisch&saX&ved0ahUKEwjijL68heXcAhWBzmEKHZg7B3IQ_AUICigB&biw1600&bih763 

  21. Jung, K., (2014), 마네의 인물화에 나타난 근대성 연구 [Modernity expressed on Manet's portraits]. Journal of Europe Culture Arts, (8), 93-112. 

  22. Kim, K. (2016). The silhouette woman's garment focused on the famous paintings in 19th century western paintings history. Korea Science & Art Forum. (23), 1-14. doi :10.17548/ksaf.2016.03.23.1 

  23. Lee, K. (2018). Renoir's fashion colors and exotic taste that must be re-evaluated, Journal of Fashion Business, 22(1). 82-99. doi :10.12940/jfb.2018.22.1.82 

  24. Lee, M. (2011). 인상주의 작품 속의 프랑스 도시문화 [French city culture of Impression paintings]. Proceedings of 2011 Conference of Association Corenne D'Etudes Francaises, (129-146). Seoul: ACEF. 

  25. Lee. S. (2013). An analysis of fashion designs based on the laws of the screen equivalent of impressionist paintings, Fashion Textile Research Journal, 15(4), 514-522. doi : 10.5805/SFTI.2013.15.4.514 

  26. Lunch of the boat(1880-1881), Dance in the city(1882-1883), Dance at Bougival(1883), Dance in the country(1883), The swing(1876), Camille Monet reading(1872), At the theatre(1876), The umbrellas(1881-1886), Dance at le Moulin de la Galette(1876), Woman at the piano(1875), Parisienne(1874), Two girls in black(1881), Portrait of Madame Hartmann(1874) by Pierre-Auguste Renoir Retrieved April, 30, 2018 from https://www.google.co.kr/search?rlz1C1OPRB_enKR574KR576&biw1600&bih763&tbmisch&sa1&eiPtxuW5uoBI2D-QbgzbCYAQ&qrenoir&oqrenoir&gs_limg.3..35i39k1j0l3j0i30k1l6.573556.575097.0.575860.6.6.0.0.0.0.255.860.0j5j1 .6.0....0...1c.1.64.img..0.6.859....0.XPen1QCxiTE 

  27. McCracken, G. (1996). Culture and consumption. (S. Lee, trans.), Seoul: Moonye Publishing Co. (Original work published 1988). 

  28. Music in the Tuileries garden(1862), Plum, brandy(1877) by Edouard Manet Retrieved April, 4, 2018 from https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/edouardmanet-music-in-the-tuileries-gardens 

  29. Nana(1877), Spring(1881), In the conservatory(1879), The balcony(1868), Masked ball at the Opera(1873), The lady with fans(1873), Street singer(1862), Parisienne(1875) by Edouard Manet Retrieved April, 4, 2018 from http://www.manet.org 

  30. October(1877), Shop girl(1878-1885), The traveller(1883), Woman of Paris, the circus lover(1883-1885), Holiday(1876), The ball on shipboard(1874), The bunch of lilacs(1875) A woman of ambition (1883-1885) by James Tisso Retrieved March, 20, 2018 from https://www.google.co.kr/search?qjames+tissot&hlko&rlz1C1OPRB_enKR574KR576&sourcelnms&tbmisch&saX&sqi2&ved0ahUKEwi8sNnK_-TcAhXCw7wKHeYnClsQ_AUICigB&biw1600&bih763 

  31. Oh, J. (2011). '서양미술 속의 일상'을 기획하며 [For planning daily life of western paintings'], Center for Art Studies. Art History Forum. (32), 8-11. 

  32. Paris street, rainy day(1878) by Gustave Caillebotte Retrieved April, 26, 2018 from http://www.bbc.com/culture/story/20150706-caillebotte-the-painter-who-captured-paris-in-flux 

  33. Perrot, P. (2007). Fahioning the bourgeoisie : A history of clothing in the nineteenth century. (J. Lee Trans.). Seoul: Hyunsilmoonwhayeongu. (Original work published 1994) 

  34. Portraits in the country(1876), Soiree in hotel(1878), Europe bridge(1876), Interior(1880) by Gustave Caillebotte Retrieved April, 26, 2018 from https://www.google.co.kr/search?hlko&rlz1C1OPRB_enKR574KR576&biw1600&bih763&tbmisch&sa1&eiBdduW56SBZX1hwPr8ZCADA&qcaillebotte&oqcai&gs_limg.1.0.35i39k1l2j0l8.284634.285501.0.287647.3.3.0.0.0.0.356.606.0j2j0j1.3.0....0...1c.1.64.img..0.3.606....0.UrZZNot6w50 

  35. Riello, G. and McNeil, P. (eds.). (2010). Artificial beauty, or the morality and adornment. The Fashion History Reader : Global Perspectives. London and New York: Routledge(275-297). 

  36. Suh, Y. (2015). La mode des ouvriers parisiens dans la seconde moitie du 19e siecle : Identite de classe et identite de loisirs[Paris worker fashion in the late 19th century]. Revue Coreenne D'histoire Fancaise., 32, 55-83. 

  37. Svendsen, L. (2006). Fashion a philosophy. (J. Irons Trans.). London, UK: Reaktion Book. (Original work published 2004). 

  38. Noriko, Y. & Park, S. (2005). Women in the show window : Representations of modern commerce in Zola, Manet and Degas. Art History Forum. 20, 285-316. 

  39. Yu, H. (2013. April 26). Impressionism, Fashion, and Modernity. Art. Retrieved Janualy 6, 2018, from http://www.artinculture.kr/online/1438 

  40. Zola, E. (2012). Au bonheur des dames[Women's happiness department store]. (M. Park, Trans.). Seoul: Shigongsa. (Original work published 1883). 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로