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페르소나 모델을 활용한 웹 기반의 V-Commerce 개발 -베트남 소비자들을 대상으로-
Web-based V-Commerce Development Using Persona Model - For Vietnamese Consumer 원문보기

디지털콘텐츠학회 논문지 = Journal of Digital Contents Society, v.19 no.6, 2018년, pp.1169 - 1176  

정혜경 (건국대학교 미디어학부) ,  이승민 (남서울대학교 멀티미디어학과)

초록
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본 연구는 베트남 소비자들을 대상으로 하는 동영상을 활용한 V-Commerce(비디오커머스) 웹사이트를 제작하고자 한다. 우선 베트남 소비자들의 컨텐츠 관심도나 이해도, 웹사이트 사용 목적이나 및 니즈를 파악하기 위해 설문과 심층인터뷰, 선행연구 분석 등을 실시하여 페르소나를 완성하였다. 그 결과, 첫째, 베트남인과 한국인이 바로 소통할 수 있는 창구를 만들어 상호작용이 쉽도록 한다. 둘째, 베트남인들이 관심 있어 하는 K-pop, 한국인의 패션, 한국인의 화장(혹은 화장품), 한국 음식, 한국여행, 한국어 등에 대한 다양한 정보를 제공하고 그 정보들의 카테고리를 잘 구분해서 쉽고 편하게 정보를 찾을 수 있도록 정보설계 한다. 셋째, 시청한 비디오에 나오는 상품들을 쉽게 구매까지 할 수 있도록 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to create a video-commerce website that uses video for Vietnamese consumers. First of all, we completed the persona by conducting understanding questionnaires, in - depth interviews, and analysis of prior research to understand the content interest and understanding of Vietnamese con...

주제어

참고문헌 (14)

  1. Statistical Office. Online shopping trend survey. Available: http://kostat.go.kr 

  2. ZDnetKorea. US Black Friday Day 'mobile shopping' 1.4 trillion won. Available: http://www.zdnet.co.kr/news/news_view.asp?artice_id20161127075426 

  3. J. M. Kim and J. Y. Kim, The Customer-Driven Strategy for Mobile Commerce Using SWOT-AHP Analysis, The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol. 17, No. 1, pp. 197-214, February 2017. 

  4. D. L. Hoffman and T. P. Novak, Marketing in Hypermeida Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations, Journal of Marketing, Vol. 60, No.3, pp. 50-68, Jul 1996. 

  5. J. E. Park, Go to ASEAN Top 3 VIM - Vietnam, Korea Trade Association Report, 2016. 

  6. Ibank. Why companies should do V-Commerce. Available: https://www.ibank.co.kr/news/page.dg?seq13 

  7. M. R. Jang and D. H. Lim, The Impact of Mobile Commerce Quality on Customer Satisfaction and Repurchase Intention. The Journal of Korea Institute of Information, Electronics and Communication Technology, Vol. 11, No. 2, pp. 195-203, April 2018. 

  8. Joins.com. [V Commerce frenzy in distribution industry (Video + Commerce)] 120 seconds to capture images in the 10-30. Available: http://news.joins.com/article/21634158 

  9. J. D. Kim, Video, e-commerce relief pitcher, Korea International Trade Association Report, 2016. 

  10. The PR. MCN market expanded to 'V commerce'. Available: http://www.the-pr.co.kr/news/articleView.html?idxno15379 

  11. S. H. Lim and S. H. Lee, Relationships among Value, Trust and Intention to Use in Online Shopping Malls : Moderating Effects of Levels of the Propensity to e-Impulsive Buying, Journal of Information Technology Applications & Management, Vol. 19, No.2, pp. 79-96, June 2012. 

  12. Platum. The future of MCN, than in media commerce. Available: http://platum.kr/archives/78619 

  13. Metro. "YouTuber Star and Shopping" ... 11th Street, 'Video Commerce' Marketing Enhancement. Available: http://www.metroseoul.co.kr/news/newsview?newscd2017031400042#cb 

  14. Zamong. Timon . Home & Shopping ... 5 reasons for shopping malls to transform into video commerce. Available: http://www.zamong.co.kr/archives/20975 

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