$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

현대 패션 전시의 유형별 연출 기법과 특성 연구
A Study on Display Techniques and Characteristics of Contemporary Fashion Exhibitions 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.42 no.5, 2018년, pp.823 - 838  

정다운 (서울대학교 생활과학연구소) ,  하지수 (서울대학교 의류학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The article surveys the technique and characteristics of contemporary fashion exhibitions in terms of fashion museography and fashion curation. The article reviewed both a literature study on the history of fashion exhibition focused on the display technique as well as a case study of domestic and i...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
최근 패션 전시의 경향은 어떠한가? 본 연구는 패션 그 자체를 향유하기 위한 패션 전시, 그래서 패션 커뮤니케이션의 주요 매체가 되는 최근의 패션 전시를 연구대상으로 삼아 논의를 진행한다. 최근 패션 전시의 경향을 살펴보면 세계적인 디자이너의 회고 전시, 패션 문화에 대한 전시 등 주제의 범위가 넓고, 연출 기법에서도 다양한 시도가 나타나고 있다. 럭셔리 패션 하우스에서도 패션 전시를 고급스러운 마케팅 수단으로 활용하는 추세다.
과거 패션 전시는 옷을 무엇으로 취급했는가? 패션 전시는 현대에 들어 패션 산업과 예술 문화가 맞닿는 특수 영역으로 인정받으며 새롭게 주목받고 있다.현대 패션 전시는 과거와는 달리 더 이상 옷을 유물 문화재로서 보존의 대상으로만 취급하지 않는다. 본 연구는 패션 그 자체를 향유하기 위한 패션 전시, 그래서 패션 커뮤니케이션의 주요 매체가 되는 최근의 패션 전시를 연구대상으로 삼아 논의를 진행한다.
왜 19세기에 패션성은 배제되었는가? 당대의 예술과 패션을 분리하는 태도는 프랑스의 철학자 질 리포베츠키(Gilles Lipovetsky)의주장을 통해 이해할 수 있다. 리포베츠키는 예술은 영원하지만 패션은 일시적인 대상으로 구분하고, 예술은 엘리트를 위한 패션은 대중을 위한 존재로 보았으며, 옷을덧없고 경박한 존재로 간주하였다. 이러한 인식과 차별적인 분위기에서 패션성은 배제되고 유물론적 관점의복식 박물관학이 성장하였다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (53)

  1. Abraham, A. R. (2015, August 14). Why Are Fashion Blockbusters More Popular Than Art Exhibitions and What Can We Do About It? artnet news. Retrieved July 13, 2016, from https://news.artnet.com/market/savage-beauty-matisse-cut-outs-curator-art-fashion-blockbuster-exhibition-324701 

  2. Ahn, I. H., & Park, S. E. (2010). A case study on interpretation of costume objects of museum - Centering on Joseon Dynasty family rite costume in the National Folk Museum of Korea -. Journal of the Korean Society of Design Culture, 16(2), 312-323. 

  3. Alexander McQueen Wedding Dress Inspiration from the Savage Beauty Exhibition. (2011, May 5). Wedding Inspirasi. Retrieved August 8, 2018, from http://www.weddinginspirasi.com/2011/05/05/alexander-mcqueen-wedding-dressinspiration-from-the-savage-beauty-exhibition-historical-royal-and-romantic-looks/ 

  4. Aulia, W. (2017, December 26). Take A Peek Inside Max Mara COATS! Exhibition In Seoul With Yiyun Kang. BAZAAR. Retrieved August 8, 2018, from http://www.harpersbazaar.com.sg/fashion/fashion-news-trends/korean-artist-max-mara-museum-in-seoul/ 

  5. Breward, C. (2008). Between the museum and the academy: Fashion research and its constituencies. Fashion Theory, 12(1), 83-93. doi:10.2752/175174108X269568 

  6. Cater, E. (2015, January 9). COPENHAGEN: Fur: An Issue of Life and Death. WGSN Insider. Retrieved April 1, 2018, from https://www.wgsn.com/blogs/copenhagen-fur-an-issue-of-life-and-death/ 

  7. Chanel: Mademoiselle Prive Seoul. (2017, June 22). BAGAHOLICBOY. Retrieved August 8, 2018, from https://bagaholicboy.com/2017/06/chanel-mademoiselle-prive-seoul/ 

  8. Cho, H. D., Hwang, J. K., & Lee, S. Y. (2011). A study on the aesthetic art marketing communication of luxury brand using storytelling. Journal of Distribution Science, 9(3), 73-82. doi:10.15722/jds.9.3.201109.73 

  9. Clark, J., & de la Haye, A. (2014). Exhibiting fashion: Before and after 1971. New Haven, CT: Yale University Press. 

  10. Crewe, L. (2016). Placing fashion: Art, space, display and the building of luxury fashion markets through retail design. Progress in Human Geography, 40(4), 511-529. doi:10.1177/0309132515580815 

  11. Cumming, V. (2004). Understanding fashion history. New York, NY: Costume and Fashion Press. 

  12. de la Haye, A., & Clark, J. (2008). One object: Multiple interpretations. Fashion Theory, 12(2), 137-169. doi:10.2752/175174108X298962 

  13. DeGregorio, W. (2015). The architecture of woman. Fashion Theory, 19(4), 491-503. doi:10.1080/1362704X.2015.1058038 

  14. Evans, C. (2001). The enchanted spectacle. Fashion Theory, 5(3), 271-310. doi:10.2752/136270401778960865 

  15. Frisa, M. L. (2008). The curator's risk. Fashion Theory, 12 (2), 171-180. doi:10.2752/175174108X298971 

  16. G. G. (2011, May 12). Alexander McQueen; Savage beauty, dark nature. The Economist. Retrieved June 15, 2018, from https://www.economist.com/prospero/2011/05/12/savage-beauty-dark-nature 

  17. Gallery Two - En Plein Air. (n.d.). THE MET. Retrieved April 1, 2018, from https://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2013/impressionism-fashion-modernity/gallery-two 

  18. Hahn, S. (2012). Fashion exhibition as fashion communication media-Focus on the 2012 Nora Noh La Vie en Rose exhibition-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(9), 966-978. doi:10.5850/JKSCT.2012.36.9.966 

  19. Han, B. R. (2017). Fashion exhibition as art marketing-Based on museum types-. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul. 

  20. Hong, S. Y. (2011). A study on Korean costume relics in the collection at the National Museum of Denmark. Unpublished master's thesis, Sungkyunkwan University, Seoul. 

  21. Horsley, J. (2014). Re-presenting the body in fashion exhibitions. International Journal of Fashion Studies, 1(1), 75-96. doi:10.1386/infs.1.1.75_1 

  22. Horsley, J. (2015a). A fashion "Museographie": The delineation of innovative presentation modes at ModeMuseum, Antwerp. Fashion Theory, 19(1), 43-66. doi:10.2752/175174115X14113933306789 

  23. Horsley, J. (2015b). Embedding the personal: The construction of a 'fashion autobiography' as a museum exhibition, informed by innovative practice at ModeMuseum, Antwerp. Unpublished doctoral dissertation, University of the Arts London, London. 

  24. Jang, R. Y., & Yang, S. H. (2011). Fashion communication and exhibition project - Focused on fashion exhibition design by Maison Martin Margiela -. The Research Journal of the Costume Culture, 19(6), 1302-1319. 

  25. Jung, D., &, Ha, J. (2016). A study on fashion museum exhibition types and roles-Focused on Simone Handbag Museum Seoul-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 40(5), 936-953. doi:10.5850/JKSCT.2016.40.5.936 

  26. Kim, E. Y. (2015). A study on the significance in the exhibition industry of the textile and fashion. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul. 

  27. Kim, S. H. (2017, June 25). 럭셔리 브랜드가 미술관으로 가는 이유 [Luxury brands reaches out museum]. JoongAng Sunday. Retrieved September 8, 2017, from https://news.joins.com/article/21696942 

  28. Koda, H., & Glasscock, J. (2014). The costume institute at the Metropolitan Museum of Art: an evolving history. In M. R. Melchior & B. Svensseon (Eds.), Fashion and museums: Theory and practice (pp. 21-32). London and New York: Bloomsbury. 

  29. Ku, J. Y. (2005). 전통복식유물의 전시 및 활용방안에 관한 연구 -서울 소재 전통복식관련 박물관을 중심으로- [A study on the exhibition and utilization of traditional costume relics-Focused on Korean traditional costume in museums, Seoul-]. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul. 

  30. Kwon, Y. H. (2017). A study on plans for development of textiles-fashion industrial fairs in South Korea - Focused on PIS (Preview in Seoul) -. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul. 

  31. Martin, R., & Koda, H. (1993). Diana Vreeland: Immoderate style. New York, NY: The Metropolitan Museum of Art. 

  32. McNeil, P. (2008). "We're not in the fashion business": Fashion in the museum and the academy. Fashion Theory, 12 (1), 65-81. doi:10.2752/175174108X269559 

  33. Mears, P. (2008). Exhibiting Asia: The global impact of Japanese fashion in museums and galleries. Fashion Theory, 12(1), 95-119. doi:10.2752/175174108X269586 

  34. Melchior, M. R. (2015). Fur - An issue of life and death. Fashion Theory, 19(4), 483-490. doi:10.1080/1362704X.2015.1058048 

  35. Milbank, C. R. (2014). The fashion connection. Fashion Theory, 18(4), 409-418. doi:10.2752/175174114X13996533399955 

  36. Oh, S. I. (2017, December, 23) [STYLE] 루이지 마라모티 막스마라 회장 "방대한 패션 아카이브가 우리의 저력" [[STYLE] Max Mara CEo Luigi Maramotti "Massive fashion archives are the power of the brand"]. Joongang Sisa Magazine. Retrieved Aug 8, 2018, from http://jmagazine.joins.com/forbes/view/319473 

  37. Palmer, A. (2008). Untouchable: Creating desire and knowledge in museum costume and textile exhibitions. Fashion Theory, 12(1), 31-63. doi:10.2752/175174108X268136 

  38. Park, J. H., & Choi, H. S. (2012). A study of the function and the current state of fashion museum for construction of Korean fashion museum. Journal of the Korean Society of Costume, 62(5), 156-170. doi:10.7233/jksc.2012.62.5.156 

  39. Park, J. H., & Ham, Y. J. (2014). The exhibition of modern fashion in museum. Jornal of Korea Design Forum, 42, 449-460. doi:10.21326/ksdt.2014.42.041 

  40. Park, S. Y. (2017). The study on status of contemporary art and fashion art collaboration by the types - Focused on merchandising and exhibition planning -. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul. 

  41. Petrov, J. (2012). Cross-purposes: Museum display and material culture. CrossCurrents, 62(2), 219-234. doi:10.1111/j.1939-3881.2012.00231.x 

  42. Steele, V. (1998). A museum of fashion is more than a clothesbag. Fashion Theory, 2(4), 327-335. doi:10.2752/136270498779476109 

  43. Steele, V. (2008). Museum quality: The rise of the fashion exhibition. Fashion Theory, 12(1), 7-30. doi:10.2752/175174108X268127 

  44. Steele, V. (2013). Alexander McQueen: Savage beauty. Fashion Theory, 17(4), 419-430. doi:10.2752/175174113X13673474643129 

  45. Stevenson, N. J. (2008). The fashion retrospective. Fashion Theory, 12(2), 219-235. doi:10.2752/175174108X300003 

  46. Taylor, M. (2005). Culture transition: Fashion's cultural dialogue between commerce and art. Fashion Theory, 9(4), 445-459. doi:10.2752/136270405778051112 

  47. Teunissen, J. (2014). Understanding fashion through the museum. In M. R. Melchior & B. Svensseon (Eds.), Fashion and museums: Theory and practice (pp. 33-45). London: and New York: Bloomsbury. 

  48. The unexpected journey at the heart of Louis Vuitton. (2017). Louis Vuitton. Retrieved April 1, 2018, from https://eu.louisvuitton.com/eng-e1/heritage-savoir-faire/lvseoulvvv# 

  49. Vacca, F. (2014). Knowledge in memory: Corporate and museum archives. Fashion Practice, 6(2), 273-288. 

  50. Wanted. (2016, October 27). Saillard approached Louis Vuitton project with 'a sense of fantasy'. Wanted. Retrieved October 29, 2017, from https://wantedonline.co.za/art-design/2016-07-06-olivier-saillard/ 

  51. Woo, Y. T., & Cho, S. I. (2017, July 11). 욕망의 패션, 예술과 만나다. [Desirable fashion meets arts]. Sedaily. Retrieved December 1, 2017, from http://www.sedaily.com/NewsView/1OIFM5VHSD 

  52. Yeom, E. J. (2012). Brand identity expressions in space-design of fashion-brand museums. Unpublished master's thesis, Sookmyung Women's University, Seoul. 

  53. Yun, U. J. (1997). A study of Korean costume in the collection of overseas museums. Unpublished doctoral dissertation, Sejong University, Seoul. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로