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해상 상태 및 선저여유수심을 고려한 연안 내 선박의 최적 항로 결정
Determination of Optimal Ship Route in Coastal Sea Considering Sea State and Under Keel Clearance 원문보기

大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.56 no.6, 2019년, pp.480 - 487  

이원희 (서울대학교 조선해양공학과) ,  유원철 (서울대학교 조선해양공학과) ,  최광혁 (서울대학교 조선해양공학과) ,  함승호 (창원대학교 조선해양공학과) ,  김태완 (서울대학교 조선해양공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Ship route planning is to find a route to minimize voyage time and/or fuel consumption in a given sea state. Unlike previous studies, this study proposes an optimization method for the route planning to avoid the grounding risk near the coast. The route waypoints were searched using A* algorithm, an...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
좌초는 무엇을 의미하는가? 연안 내 항로를 계획할 때 좌초, 해상 상태, 연안 선박에 관한 규정을 고려해야 한다. 우선 좌초는 선박이 해저에 얹히거나 부딪힌 것을 의미한다. 연안 근처는 수심이 얕은 지역과 섬이 있어 좌초가 일어나지 않도록 항로를 계획해야 한다.
주로 최단 거리 항로로 항해하는 이유는 무엇인가? 다음으로 고려한 요소는 해상 상태이다. 항해 거리가 증가할수록 연료 소모량이 증가하기 때문에 선박은 연료 소모량을 줄이기 위해 일반적으로 최단 거리 항로로 항해한다. 하지만 최단거리 항로의 해상 상태가 좋지 않으면 연료 소모량이 증가하여 우회하는 항로의 연료 소모량이 더 적게 나올 수 있다.
기존에 사용하는 알고리즘 중 Dijkstra 알고리즘과 유전 알고리즘을 보완하기 위해 사용하는 알고리즘은 무엇인가? 기존에 사용하는 알고리즘 중 격자를 생성하는 Dijkstra 알고리즘이나 연산이 반복 수행되는 유전 알고리즘은 빠른 계산 시간이 필요한 연안의 최적 항로에 적합하지 않다. 이를 보완하기 위해 격자를 생성하지 않는 A* 알고리즘을 목적에 맞게 변형한 Sparse A* 알고리즘을 사용하였다. 최적화 문제 중 목적 함수에 해당하는 연료 소모량을 추정하기 위해 해상 상태에 따른 선박의 성능을 수식으로 나타내었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (13)

  1. Douglas, D. & Peucker, T., 1973. Algorithms for the reduction of the number of points required to represent a digitized line or its caricature. The Canadian Cartographer, 10(2), pp.112-122. 

  2. Galor, W., 2011. Determination of dynamic under keel clearance of maneuvering ship. The Journal of Konbin, 8(1), pp.53-60. 

  3. Huler, S., 2005. Defining the wind: the beaufort scale, and how a 19th-century admiral turned science into poetry. Broadway Books. 

  4. ISO, 2002. Guidelines for the assessment of speed and power performance by analysis of speed trial data. ISO/DIS 15016, pp.1-45. 

  5. Lin, Y.H., Fang, M.C. & Thong, S.K., 2013. The optimization of ship weather-routing algorithm based on the composite influence of multi-dynamic Elements. Applied Ocean Research, 43, pp.184-194. 

  6. Park, J. & Kim, N., 2014. A basic research on optimum under keel clearance for entrance channel. The Korean Association of Ocean Science and Technology Societies 2009 Conference, Changwon, Republic of Korea, 28-29 May 2009. 

  7. PIANC, 2014. Harbour approach channels design guidelines. PINAC report No. 978-2-87223-210-9. 

  8. Rho, M., 2013. Determination of an economical shipping route considering the effects of sea state for lower fuel consumption. International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, 5(2), pp.246-262. 

  9. Sen, D. & Padhy, C.P., 2015. An approach for development of a ship routing algorithm for application in the north Indian ocean region. Applied Ocean Research, 50, pp.173-191. 

  10. Szczerba, R. & Glickstein, I., 2000. Robust algorithm for real-time route planning, IEEE Transactions on Aerospace and Electronic System, 36(3), pp.869-878. 

  11. Szlapczynska, J. & Smierzchalski, R., 2007. Adopted isochrone method improving ship safety in weather routing with evolutionary approach. International Journal of Reliability, Quality and Safety Engineering, 14(6), pp.635-645. 

  12. Szlapczynska, J., 2015. Multi-objective weather routing with customised criteria and constraints. Journal of Navigation, 68(2), pp.338-354. 

  13. Yukel, T. & Sezgin, A., 2005. An Implementation of Path Planning Algorithms for Mobile Robots on a Grid based Map. Ondokuz Mayis University, Electrical & Electronics Engineering Department, 55139 Kurupelit-SAMSUN- TURKEY. 

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