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[국내논문] 응급구조(학)과 학생들의 상담현황 및 상담요구도 분석
An analysis of the actual status and need for counseling in paramedic students 원문보기

한국응급구조학회지 = The Korean journal of emergency medical services, v.23 no.3, 2019년, pp.155 - 164  

윤병길 (건양대학교 응급구조학과) ,  이남종 (전주기전대학교 응급구조과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study aimed to examine the consultation status and request level of paramedic students. The findings were expected to offer basic data for establishing consultation plans that meet the demands of students. Methods: Questionnaires were distributed among 153 students at two universities,...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 하지만, 각 학교의 규정에서 명시하는 상담의 횟수에 대한 정확한 근거를 찾을 수 없었다. 이에 현재 응급구조(학)과에서 학생들에게 실시하고 있는 상담 대상자, 상담 횟수, 상담 장소, 상담의 만족도에 대한 현황을 파악하고, 학생들이 느끼는 상담의 필요성, 상담의 횟수, 장소, 시기, 및 방법 등에 대한 요구도를 조사하여, 응급구조(학)과 학생들의 요구에 맞는 상담계획을 수립하여, 맞춤형 상담이 이루어지도록 하기 위한 기초자료로 제공하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
연구대상자의 상담의 주된 상담 계기는? 상담 장소로는 ‘교수 연구실’이 가장 많았다. 상담 계기로는 주로 ‘정기상담’을 통해 시행되었다. 상담이 진행된 주 형태로는 ‘1명씩 개별상담’으로 대부분 30분 이내로 시행되었다.
상담이란? 상담은 학업에 대한 스트레스, 취직 문제, 미래의 불안, 가족·친구 등과의 갈등이 원인이 되는 마음의 병의 학문이기 때문에 마음의 문제를 해결해 줄 수 있다고 본다. 일반적으로 상담이란 인격적인 만남을 통해 사람들의 바람직한 변화를 돕는 과정이며[3], 사람들이 문제를 인식하고 해결하기 위하여 전문가에게 도움을 요청할 때 시작된다[4].
응급구조(학)과 학생에게 필요한 사전 대비는? 대학생들은 입시 위주의 교육 생활에서 독립적이고 자율성이 강조되는 대학 생활로 변화되는 과정에서 학업 관리, 취업 문제, 가족 및 대인관계의 문제들로 갈등을 경험한다. 대학생들은 학교생활의 부담으로 인한 스트레스와 그에 따른 문제들을 어떻게 해결해야 하는가에 대한 실체적인 대안이 필요하며[2], 응급구조(학)과 학생들은 졸업 후 응급구조사로 각종 재난 현장에서 활동하면서 생길 수 있는 외상 후 스트레스 장애, 불안장애, 우울증 등 스트레스에 대해 사전에 대비가 되어야 한다.
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참고문헌 (15)

  1. Jeong OB. Adolescence an introduction. 3rd ed. Seoul:Hakjisa, 2015. 10-13. 

  2. Shin YJ. Mediation effects of emotion regulation abilities on relationship betrween social support and perceived stress. Korea Youth Research Association 2014;21(8):243-63. 

  3. Park SH. New paradigm of counseling. 1st ed. Seoul:Hakjisa, 2001. 121-3. 

  4. Lee JH, Jeong NW, Jo SH. Counseling psychology. 2nd ed. Seoul:Hakjisa, 2005. 13-54. 

  5. Son YA, Son EY. College students counseling readiness and need for counseling service based on individual factors. CNU Journal of Educational Studies 2014;33(2):103-21. https://doi.org/10.18612/cnujes.2012.33.2.102 

  6. Kang YH, Lee JK. Student counseling guidebook for university professors. 1st ed. Seoul:Hakjisa, 2009. 106-27. 

  7. Song TS. An analysis of actual state of and need for counseling in middle school children. Unpublished master's thesis, Hannam University 2013, Daejeon, Korea. 

  8. Korea Employmeent Information Service. Development of a career guidance guide for university professors. Student Career Guide. https://www.keis.or.kr/user/extra/main/2102/publication/publicationList/jsp/LayOutPage.do?categoryIdx131&pubIdx1538&onlyListN, 2014. 

  9. Lee SY. A qualitive study on late adolescence undergraduates participation experience of career counseling. Unpublished master's thesis, Kongju National University 2017, Gongju, Korea. 

  10. Son EY, Go HW, Lee SH. A comparative study on college counseling center between korean and american universities. CNU Journal of Educational Studies 2013;34(1):291-309. https://doi.org/10.18612/cnujes.2013.34.1.291 

  11. Lee YG. A study on improvements in career guidance service system at college level in korea through demand survey. The Korea Journal of Counseling 2004;5(4):1095-110. 

  12. Lee EH. Life stress and depressive symptoms among college students : testing for moderating effects of coping style with structural equation. The Korean Journal Of Health Pyschology 2004;9(1):25-48. 

  13. Kim MS. The study of solution focused counseling application on the college student life attitude experience. Korean J Christian Counseling 2017;28(3):9-60. https://doi.org/10.23909/kjcc.2017.08.28.3.9 

  14. Shim HR. The relationship between stressors of students in different major fields and adaptation to college life. Unpublished master's thesis, DanKook University 2012, Yongin, Korea. 

  15. Bae IS, Lee YJ. Students awareness of school counseling in school with a professional counselor and regular counselor. Korean J Counseling 2011;12(6):2201-33. https://doi.org/10.15703/kjc.12.6.201112.2201 

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