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로터 간격에 따른 쿼드로터의 후류특성 변화 연구
Quadrotor wake characteristics according to the change of the rotor separation distance 원문보기

한국가시화정보학회지= Journal of the Korean society of visualization, v.17 no.3, 2019년, pp.46 - 51  

이승철 (Department of Mechanical Engineering, Ulsan National Institute of Science and Technology) ,  채석봉 (Department of Mechanical Engineering, Ulsan National Institute of Science and Technology) ,  김주하 (Department of Mechanical Engineering, Ulsan National Institute of Science and Technology)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Rotor wake interaction must be considered to understand the quadrotor flight, and the rotor separation distance is an important parameter that affects the rotor wake interaction. In this study, the wake characteristics were investigated with varying the rotor separation distance. The velocity field ...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 입자영상유속계를 이용하여 로터 간격 조절이 가능한 무인비행체 모델의 공중정지 비행에 대한 후류 유동을 실험적으로 측정하였고, 로터 간 상호작용에 따른 후류 변화 양상을 살펴보았다.
  • 따라서 본 연구에서는 입자영상유속계를 이용하여 로터 간격 조절이 가능한 무인비행체 모델의 공중정지 비행에 대한 후류 유동을 실험적으로 측정하였고, 로터 간 상호작용에 따른 후류 변화 양상을 살펴보았다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
로터 간격이 가까워지면 어떻게 되는가? 24), 로터 후류 간 상호작용이 거의 존재하지 않기 때문에 각 로터에서 자라나는 팁 보텍스 궤적이 각 로터 축을 기준으로 대칭으로 형성된다. 하지만 로터 간격이 점점 가까워질수록, 각 로터 후류가 무인비행체의 중심으로 기우는 경향이 커지는 것을 알 수 있으며, 그로 인해 로터의 안쪽과 바깥쪽 팁 보텍스 궤적이 비대칭적으로 형성된다. 로터 간격이 가장 가까운 경우(d/R = 0.
후류가 서로 이끌리고 모이려하는 현상은 왜 일어나는 것인가? 이는 Fig. 4를 통해 설명할 수 있는데, 인접한 로터 사이 공간에 각 로터의 회전방향에 의해 유도된 속도가 합쳐지면서 그 인접지역에서 속도가 빨라지고 그에 따라 압력이 낮아지기 때문에 발생하는 현상이다. 결국, 각각의 로터 후류가 무인 비행체의 중심을 기준으로 대칭적으로 형성하게된다.
쿼드로터 형태의 무인비행체의 특징은 무엇인가? 쿼드로터 형태의 무인비행체는 가장 광범위하게 사용되는 무인비행체 유형이다. 쿼드로터 형태의 무인비행체는 공중정지 비행(hovering) 또는 수직 이착륙비행이 가능하고, 제어의 용이성을 지니고 있기 때문에 다양한 분야에서 임무 수행시 적극적으로 활용되고 있다. 최근 쿼드로터 형태의 무인비행체가 다양한 분야에서 유망해짐에 따라, 무인비행체 수요 증대에 걸맞은 기술적인 발전을 통하여 무인비행체의 작동시간과 공력성능을 향상시키는 것은 필수적이다.
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참고문헌 (11)

  1. Kim, D. K., Wie, S. Y., Song, J. R., Song, K. W., Hwang, C. J., and Joo, G., 2015, "Technology trend on the status of the unmanned multicopter development," Current Industrial and Technological Trends in Aerospace, Vol. 13(2), pp. 80-91. 

  2. Ramasamy, M., Gold, N. P., and Bhagwat, M. J., 2010, "Rotor hover performance and flowfield measurements with untwisted and highly-twisted blades," 36th European Rotorcraft Forum. 

  3. Caradonna, F., Henley, E., Silva, M., Huang, S., Komerath, N., Mahalingam, R., Reddy, U., Funk, R., Wong, O., Ames, R., Darden, L., Villareal, L., and Gregory, J., 1999, "Performance measurement and wake characteristics of a model rotor in axial flight," Journal of the American Helicopter Society, Vol. 44, pp. 101-108. 

  4. Conlisk, A. T., 1997, "Modern helicopter aerodynamics," Annual Review of Fluid Mechanics, Vol. 29(1), pp. 515-567. 

  5. Hoffmann, G., Huang, H., Waslander, S., and Tomlin, C., 2007, "Quadrotor helicopter flight dynamics and control: Theory and experiment," In AIAA Guidance, Navigation and Control Conference and Exhibit, p. 6461. 

  6. Yoon, S., Lee, H. C., and Pulliam, T. H., 2016, "Computational analysis of multi-rotor flows," In 54th AIAA Aerospace Sciences Meeting, p. 0812. 

  7. Russell, C. R., Jung, J., Willink, G., and Glasner, B., 2016, "Wind tunnel and hover performance test results for multicopter UAS vehicles," 72nd Annual Forum of the American Helicopter Society. 

  8. Keane, R. D., and Adrian, R. J., 1990, "Optimization of particle image velocimeters. I. Double pulsed systems," Measurement Science and Technology, Vol. 1(11), p. 1202. 

  9. Mendes, H. J., and Egbue, O., 2018, "Analysis of inverted rotors in multirotor aerial vehicles with VTO," IEEE Transactions on Vehicular Technology, Vol. 67(6), pp. 5535-5539. 

  10. Aleksandrov, D., and Penkov, I., 2012, "Optimal gap distance between rotors of mini quadrotor helicopter," In Proceedings of Eighth International Conference on DAAAM Baltic, pp. 251-255. 

  11. Zhou, W., Ning, Z., Li, H., and Hu, H., 2017, "An experimental investigation on rotor-to-rotor interactions of small UAV propellers," In 35th AIAA Applied Aerodynamics Conference, p. 3744. 

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