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국내산 발효유 선택속성의 상대적 중요도 및 최적효용 도출
Investigation of the Relative Importance and Optimal Utility on Choice Attributes of Fermented Milk 원문보기

韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.34 no.6, 2019년, pp.719 - 725  

박문경 (한양여자대학교 식품영양과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examined the relative importance and the effective utility of fermented milk by consumers. The questionnaire was developed by an in-depth interview and literature review and was surveyed on-line. Statistical analysis was carried out descriptive analysis, ANOVA, paired t-test, and conjoint...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 국내 발효유 시장이 지속적으로 성장하는데 반해, 소비자 판매 규모와 동향에 대한 조사는 농림축산식품부에 의해 매년 조사되고 있으나, 세부적인 제품 개선요건 및 소비자의 상대적 중요도 파악에 관한 연구는 미미한 상황이다. 국내 발효유 시장 규모의 성장세가 꾸준히 이루어지고 있는 시점에서 본 연구는 국내 발효유 시장 소비자의 제품 구매 시 선택속성에서 상대적 중요도를 파악함으로써 유제품 생산 기업에 기초자료로 제공하고자 하였다.
  • 본 연구는 국내 발효유 시장 소비자의 제품 구매 선택속성에서 상대적 중요도를 파악함으로써 유제품 생산 기업에 기초자료로 제공하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
국내 발효유 소매시장 규모는? 국내 발효유 소매시장 규모는 2015년 기준 9,704억원으로, 2013년 대비 2015년에 0.1% 매출이 상승하며 큰 변화 없이 일정 수준의 규모를 유지하고 있는 추세이나(aT 2015a), 2016년 1/4분기 매출규모는 2,323억원으로 2015년 1/4분기 매출규모(2,515억원)에 비해 7.6% 감소하였다. 이는 2015년 기준 1인당 연간 발효유 소비량 조사에서 세계 발효유 시장 규모(약 67조 5600억원)의 1.
발효유 시장이 매년 꾸준히 증가 할 수 있는 이유는 무엇인가? 국내 발효유 유형별 판매는 ‘드링크 발효유’가 간편하게 먹을 수 있는 장점으로 매년 꾸준히 판매가 증가하였고, ‘호상 발효유’의 경우 웰빙 바람을 타고 플레인 요거트, 그릭 요거트가 인기를 끌며 드링크 발효유와 마찬가지로 매년 꾸준히 증가하고 있다(Kwon 2019). 이처럼 꾸준히 시장 규모가 커지고 있는 발효유 시장에는 다수의 유제품 판매 기업이 진출해 있으며, 각 기업별 개별 브랜드를 구축하기도 하고 호상 발효유와 드링크 발효유는 공동 브랜드를 통해 마케팅 커뮤니케이션의 효과성을 높이고 있다(aT 2013).
국내 발효유 유형별 판매는 어떠한가? 국내 발효유 유형별 판매는 ‘드링크 발효유’가 간편하게 먹을 수 있는 장점으로 매년 꾸준히 판매가 증가하였고, ‘호상 발효유’의 경우 웰빙 바람을 타고 플레인 요거트, 그릭 요거트가 인기를 끌며 드링크 발효유와 마찬가지로 매년 꾸준히 증가하고 있다(Kwon 2019). 이처럼 꾸준히 시장 규모가 커지고 있는 발효유 시장에는 다수의 유제품 판매 기업이 진출해 있으며, 각 기업별 개별 브랜드를 구축하기도 하고 호상 발효유와 드링크 발효유는 공동 브랜드를 통해 마케팅 커뮤니케이션의 효과성을 높이고 있다(aT 2013).
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참고문헌 (15)

  1. aT (Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation). 2013. Processed Food Market Report. pp.85-100 

  2. aT (Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation). 2015a Consumption and consumption behavior on processed food. pp.146-154, p.321 

  3. aT (Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation). 2015b Consumption and consumption behavior on processed food: statistical data. pp.50-51, pp.232 

  4. aT (Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation). 2015c. Current status on market segment of processed food: butter/cheese. Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries. pp.40-73 

  5. aT (Korea Agro-Fisheries & Food Trade Corporation). 2016. Processed food market report: fermented milk. Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries. p.1-6 

  6. Heo MH. 2009. SPSS statistics conjoint analysis. SPSS Korea. pp.5-70 

  7. Heo SW, Kim H. 2003. Marketing strategies and consumption situations of environment-friendly agricultural products in the Metropolitan Area. Korean Journal of Organic Agriculture 11 (Dec 2003):15-37 

  8. Jang JB, Jeon HM. 2011. Strategies of development for dairy processing industry. Korea Rural Economic Institute. 2011.11. p.65-74 

  9. Jeon SG. 2014. 12. Development of policy simulation model and analysis of scenario effect for meat processing product and dairy processing product. Korea Rural Economic Institute. pp.184-188 

  10. Kim H, Heo SW, Lee JE. 2010. An analysis and implications on the consumption and consciousness situation of green consumers. Food Distribution Research. 27(3):43-62 

  11. Park GA, Song KH. 2014. An anlysis of the factors affecting in consumption increase of environment-friendly agrecultural products. Korean Journal of Organic Agriculture. 22(3):381-395 

  12. Park MK, Kim CJ. 2006. Identifying the relative importance of service quality attribute for developing an operation proposal on hypothetical college foodservice approached to conjoint analysis. Journal of the Korean Dietetic Association. 12(4):390-403 

  13. Park MK, Kim HY, Jeong YH. 2018. The investigation on perception and country of origin for dairy product in Korea. Abstract of Autumn conference of the Korean Society of Food Service Sanitation, Seoul, Korea, poster 3 

  14. Korea Food Standards Codex, 2019 http://www.foodsafetykorea.go.kr/foodcode/01_03.jsp?idx39 [accessed 2019.11.15.] 

  15. Kwon YS. 2019. Drinking yogurt>eating yogurt with spoon on popular fermented milk, and market size. .http://digitalchosun.dizzo.com/site/data/html_dir/2019/04/19/2019041980052.html [accessed 2019.11.15.] 

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