본 연구는 대학의 구조조정 과정에서 폐과를 경험한 대학생에 관한 연구이다. 본 연구의 목적은 폐과를 경험한 대학생들이 어떤 경험을 하고 있는지 살펴보고, 그 경험의 본질을 심층적으로 이해하는데 있다. 이를 위하여 연구대상자는 대학 생활 중 폐과를 경험하게 된 대학생 중에서 연구 참여 의사를 밝힌 6명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 연구결과는 질적 연구방법인 Giorgi의 현상학적 연구절차를 통해 분석하였다. 연구결과 8개의 본질적 주제와 16개의 드러난 주제가 도출되었다. 8개의 본질적 주제로는 '심리적 어려움의 촉발사건', '폐과 결정에 따른 부정적인 정서 심화', '미래에 대한 불안감', '자포자기', '부적절한 대우', '어려움의 극복을 위한 노력', '후회와 아쉬움', '수용하기'로 나타났다. 연구 참여자들은 폐과의 상황에 놓인 학생들에게 심리적 어려움을 줄이기 위한 방안을 제시하였다. '폐과가 되는 이유에 대한 정확한 정보를 제공하기', '학생들의 알권리 보장해주기', '대안책 마련', '정서적 케어'가 필요하다고 하였다. 이러한 결과가 갖는 의미에 대해서 논의하였다.
본 연구는 대학의 구조조정 과정에서 폐과를 경험한 대학생에 관한 연구이다. 본 연구의 목적은 폐과를 경험한 대학생들이 어떤 경험을 하고 있는지 살펴보고, 그 경험의 본질을 심층적으로 이해하는데 있다. 이를 위하여 연구대상자는 대학 생활 중 폐과를 경험하게 된 대학생 중에서 연구 참여 의사를 밝힌 6명을 대상으로 심층 면담을 실시하였다. 연구결과는 질적 연구방법인 Giorgi의 현상학적 연구절차를 통해 분석하였다. 연구결과 8개의 본질적 주제와 16개의 드러난 주제가 도출되었다. 8개의 본질적 주제로는 '심리적 어려움의 촉발사건', '폐과 결정에 따른 부정적인 정서 심화', '미래에 대한 불안감', '자포자기', '부적절한 대우', '어려움의 극복을 위한 노력', '후회와 아쉬움', '수용하기'로 나타났다. 연구 참여자들은 폐과의 상황에 놓인 학생들에게 심리적 어려움을 줄이기 위한 방안을 제시하였다. '폐과가 되는 이유에 대한 정확한 정보를 제공하기', '학생들의 알권리 보장해주기', '대안책 마련', '정서적 케어'가 필요하다고 하였다. 이러한 결과가 갖는 의미에 대해서 논의하였다.
This study deals with the university students who experienced closing department in the restructuring process of university. The purpose of this study is to examine what kind of experience university students have experienced and to understand the essence of the experience in depth. For this purpose...
This study deals with the university students who experienced closing department in the restructuring process of university. The purpose of this study is to examine what kind of experience university students have experienced and to understand the essence of the experience in depth. For this purpose, the subjects of the study conducted in - depth interviews with 6 students who expressed their intention to participate in the study. Results of the study were analyzed through the phenomenological study procedure of Giorgi, a qualitative research method. As a result, eight essential themes and sixteen sub themes were derived. The eight essential themes are 'an event of a psychological difficulty', 'deepening a negative emotions', 'anxiety about the future', 'desperation', 'discrimination', 'efforts to overcome difficulties', 'regret and sorriness' and 'acceptance'. Participants in this study suggested ways to reduce psychological difficulties for students who were in closing department condition. Participants said that they needed to provide accurate information about closing department, provide students with the right to know, prepare alternative plans, and emotional cares. The implications of these results are discussed.
This study deals with the university students who experienced closing department in the restructuring process of university. The purpose of this study is to examine what kind of experience university students have experienced and to understand the essence of the experience in depth. For this purpose, the subjects of the study conducted in - depth interviews with 6 students who expressed their intention to participate in the study. Results of the study were analyzed through the phenomenological study procedure of Giorgi, a qualitative research method. As a result, eight essential themes and sixteen sub themes were derived. The eight essential themes are 'an event of a psychological difficulty', 'deepening a negative emotions', 'anxiety about the future', 'desperation', 'discrimination', 'efforts to overcome difficulties', 'regret and sorriness' and 'acceptance'. Participants in this study suggested ways to reduce psychological difficulties for students who were in closing department condition. Participants said that they needed to provide accurate information about closing department, provide students with the right to know, prepare alternative plans, and emotional cares. The implications of these results are discussed.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.