최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.1, 2019년, pp.433 - 442
김지현 (국민대학교 교육대학원 미술교육전공) , 허윤정 (국민대학교 예술대학 미술학부)
We have developed art and career convergence class for career recognition through drawing a neighborhood job map. Thus, we want to expand the students' career recognition. 3 Classes were conducted in 16 elementary school students from 5th to 6th. Through pre & post-questionnaire, and the interviews ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
진로교육과 미술교육을 융합함으로써 무엇을 도모하는가? | 따라서 본 연구자는 진로교육과 미술교육을 융합하여 동네직업지도 그리기를 활용한 진로교육 수업지도안을 개발하고 초등학교 고학년 학생들에게 적용하여, 진로인식단계에 있는 그들의 직업인식을 확장하여 진로탐색의 다양한 방향을 모색하게 하고자 한다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. | |
직업 교육이 필요한 이유는 무엇인가? | 초등학생들의 이러한 선택은 중학교까지 이어지고 있으며 10가지의 직업에만 70% 이상의 학생들이 쏠린다는 것은 직업에 대한 인식 부족에서 기인한다고 판단될 수 있으며 직업편견으로 이어질 가능성이 높다. 따라서 학생들이 자신의 흥미와 적성에 맞는 직업을 찾을 수 있도록 세세한 직업세계를 알려주고 현실적으로 경험하는 직업 교육이 필요하다. | |
전반적인 진로인식에 효과적이라는 것은 어떻게 증명되었는가? | 또한 대다수 기존 진로와 관련된 연구는 진로상담, 진로프로그램 등의 진로와 직접적인 상관관계의 연구에 국한되어 있었기에[15] 본 연구는 진로와 미술융합 수업의 실제적 사례로 의미 있는 결과를 제시했다. 따라서 본 연구는 학생들의 직업에 대한 현실적인 인식의 현 상황을 파악해 보고 수업을 진행함으로써 직업세계를 학습자가 어떻게 구성하는지, 또 얼마나 효과적으로 인식되는지를 학생의 작품 제작 과정을 중심으로 증명하였다. 동네직업지도 그리기를 통한 직업인식 미술교육은 진로탐색을 학생들의 삶에 연계시킬 수 있었다. |
Ministry of Education. (2016). 2015 School career education goals and standards of achievement, Ministry of Education.
Ministry of Education. (March 1, 2017). Korea Career Development Institute, Career Net. http://www.career.go.kr
G. W. Seo. (2012). The Role of Images in Public Service Advertisements in Germany and Korea: Image - Focusing on text relations-. Hankuk University of Foreign Studies, M. A. thesis, Seoul.
I. T. Lim. (2000). A Study on Career Recognition of Junior High School Students. Hongik University, M. A. thesis, Seoul.
I. H. Ann. (2010). The Effects of Reading Discussion on Career Development Program and Achievement Motivation in Elementary School Students. Seogang University, M. A. thesis, Seoul.
M. J. Lee. (2006). Effects of activity-centered career group counseling program on the career maturation of elementary school children. Busan University of Education, M. A. thesis, Busan.
N. Y. Hwang. (2009). The Effect of the Job Search-oriented Reading Counseling Program on Elementary School Students' Career Development and Achievement Motivation Improvement. Gongju National University of Education, M. A. thesis, Gongju.
W. J. Ru. (2011). Perception of science and technology-related profession of scientifically-talented students and normal students at elementary school. Daegu University of Education, M. A. thesis, Daegu.
H. G. Kim. (2014). A study on career recognition of elementary school students, Studies in Practical Arts Education, 20(4), 237-257.
C. G. Kim. (2000). Life guidance career education. Education Science History.
Ministry of Employment and Labor. (March 1, 2017). Employment information system, Worknet. http://www.work.go.kr
B. H. Kim. (2012). The role of personality traits in the relationship between socioeconomic status, sexuality, gender stereotypes and career alternatives perceived by elementary students. Hongik University, Doctoral thesis, Seoul.
M. Y. Ru. (2006). Perception of science and technology-related profession of scientifically-talented students and normal students at elementary school. Kunkook University, M. A. thesis, Seoul.
B. S. Park & S. B. Yang. (2017). The Effect of Parent's Neglect on Adolescents' Career Identity in the Times of Convergence : Focusing on the Mediating Effect of Experience Satisfaction and School Adjustment, Journal of Convergence for Information Technology, 7(3), 139-146.
K. H. Jung & C. S. Sung. (2017). The Effects of Entrepreneurship Education, Individual Environmental Factor and Individual Trait on University Student's Career Decision Self-efficacy, Journal of Digital Convergence, 15(6), 179-187.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.