$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학 교실에서 교사 질문, 말하기 차례 규칙, 학생 발화 사이의 관계 분석
Exploring the Relationships Among Teacher Questions, Turn-Taking Patterns, and Student Talks in Mathematics Classrooms 원문보기

韓國學校數學會論文集 = Journal of the Korean school mathematics society, v.22 no.4, 2019년, pp.439 - 460  

황성환 (서울가주초등학교)

초록

본 연구는 교사 질문, 말하기 차례 규칙, 학생 발화 사이의 관계를 파악하고자 수학 교실 내의 언어적 상호작용을 분석하였다. 이를 위해 같은 학교에 근무하고 있는 세 명의 초등학교 교사들(1학년 교사 2명과 2학년 교사 1명)의 수학 수업을 대화분석 기법을 사용해서 분석하였다. 각 교사들의 수업은 일 년에 걸쳐 총 3회 관찰되었다. 분석 결과, 교사가 열린 질문(예를 들어 "왜" 그리고 "어떻게" 질문들과 "동의합니까" 그리고 "동의하지 않습니까" 질문들)을 사용하고 비전통적인 말하기 차례 규칙(교사발문-학생답변-교사 피드백; Mehan, 1979)을 사용하였을 때는 학생들이 자신의 생각을 정당화하고 다른 사람의 생각을 반박하기 위해 교실 담화에 보다 적극적으로 참여하여하는 것으로 나타났다. 하지만, 교사가 닫힌 질문(예를 들어 "무엇" 질문들)을 사용하고 전통적인 말하기 차례 규칙을 사용하였을 때 학생들은 정답을 말하는 것에만 관심을 갖고 짧은 발화만을 사용하는 것으로 드러났다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사들은 효과적인 수학-대화 학습공동체를 만들기 위해 열린 질문을 사용하고 비전통적인 말하기 차례 규칙을 사용해야 한다. 둘째, 교사들이 발화기법에 관한 실질적인 지식을 얻을 수 있도록 교육 행정가와 수학 교육자들이 지원해야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we examined classroom interaction to explore the relationships among teacher questions, turn-taking patterns, and student talks in mathematics classrooms. We analyzed lessons given by three elementary teachers (two first-grade teachers and one second-grade teacher) who worked in the s...

주제어

참고문헌 (42)

  1. Barwell, R. (2005). Integrating language and content: Issues from the mathematics classroom. Linguistics and Education, 16(2), 205-218. 

  2. Boaler, J., & Brodie, K. (2004). The importance of depth and breadth in the analysis of teaching: A framework for analysing teacher questions. In the Proceedings of the 26th Meeting of the North America Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Toronto, Ontario 

  3. Bucholtz, M., & Hall, K. (2005). Identity and interaction: A sociocultural linguistic approach. Discourse Studies, 7, 585-614. 

  4. Cazden, C. B. (2001). The language of teaching and learning. Portsmouth, NH: Heinemann. 

  5. Chi, M. T. H. (2000). Self-explaining: the dual processes of generating inferences and repairing mental models. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology, (pp. 161-238). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

  6. Choi, S. H., Ha, J. M., & Kim, D. J. (2016). An analysis of student engagement strategy and questioning strategy in a peer mentoring teaching method. Journal of the Korean School Mathematics Society, 19(2), 153-176. 

  7. Cobb, P., & Yackel, E. (1996). Constructivist, emergent, and sociocultural perspectives in the context of developmental research. Educational Psychologist, 31(3-4), 175-190. 

  8. Franke, M. L., Webb, N. M., & Chan, A. G. (2009). Teacher questioning to elicit students' mathematical thinking in elementary school classrooms. Journal of Teacher Education, 60, 380-392 

  9. Graesser, A. C., & Person, N. K. (1994). Question asking during tutoring. American Educational Research Journal, 31(1), 104-137. 

  10. Herbal-Eisenmann, B. A., & Breyfogle, M. L. (2005). Questioning our patterns of questioning. Mathematics Teaching in the Middle School, 10(9), 484-489. 

  11. Hong, W. J., & Pang, J. S. (2008). An analysis of teacher-student communication and students' mathematical thinking in six grade mathematics classrooms. Journal of the Korean School Mathematics Society, 11(2), 201-219. 

  12. Hufferd-Ackles, K., Fuson, K. C., & Sherin, M. G. (2004). Describing levels and components of a math-talk learning community. Journal for Research in Mathematics Education, 35(2), 81-116. 

  13. Hwang, S. H. (2018). Teachers' beliefs, classroom norms and discourse, and equity in mathematics classrooms. Journal of Korean Society of Mathematics Education. Series C: Education of Primary School Mathematics, 21(2), 163-192. 

  14. Ingram, J., & Elliott, V. (2014). Turn taking and 'wait time' in classroom interactions. Journal of Pragmatics, 62, 1-12. 

  15. Ko, J. H., Kim, T. E., & No, W. K. (2015). An analysis of the actual status about the connection of teaching and learning mathematics between elementary school and junior high school. Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics: School Mathematics, 17(1), 135-156. 

  16. Lerman, S. (2001). Cultural, discursive psychology: A sociocultural approach to studying the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 46, 87-113. 

  17. McHoul, A. (1978). The organization of turns at formal talk in the classroom. Language in Society, 7(2), 183-213. 

  18. Mehan, H. (1979). Learning lessons. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

  19. Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2002). Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation. Educational Psychologist, 37(1), 17-25. 

  20. Ministry of Education (2015). Mathematics curricula. Seoul: The Ministry of Education. 

  21. Moschkovich, J. (1999). Supporting the participation of English language learners in mathematical discussions. For the Learning of Mathematics, 19(1), 11-19. 

  22. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015 international results in mathematics. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/ 

  23. Nathan, M. J., & Knuth, E. J. (2003). A study of whole classroom mathematical discourse and teacher change. Cognition and Instruction, 21(2), 175-207. 

  24. National Council of Teachers of Mathematics. (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: Author. 

  25. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Author Reston, VA. 

  26. National Council of Teachers of Mathematics. (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Author Reston, VA. 

  27. Radford, J., Blatchford, P., & Webster, R. (2011). Opening up and closing down: How teachers and TAs manage turn-taking, topic and repair in mathematics lessons. Learning and Instruction, 21(5), 625-635. 

  28. Sacks, H., Schegloff, E. A., & Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50, 696-735. 

  29. Seedhouse, P. (2004). The interactional architecture of the language classroom: A conversation analysis perspective. Malden, MA: Blackwell. 

  30. Sfard, A., & Kieran, C. (2001). Cognition as communication: Rethinking learning-by-talking through multi-faceted analysis of students' mathematical interactions. Mind, Culture, and Activity, 8(1), 42-76. 

  31. Sfard, A., Nesher, P., Streefland, L., Cobb, P., & Mason, J. (1998). Learning mathematics through conversation: Is it as good as they say? For the Learning of Mathematics, 18(1), 41-51. 

  32. Sinclair, J., & Coulthard, M. (1975) Towards an analysis of discourse. Oxford: Oxford University Press. 

  33. United Kingdom Qualifications and Curriculum Authority. (1999). The national curriculum: Handbook for primary teachers in England. Crown copyright & Qualifications and Curriculum Authority: London. 

  34. Vygotsky, L. S. (1980). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard university press. 

  35. Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge: MIT Press. 

  36. Walshaw, M., & Anthony, G. (2008). The teacher's role in classroom discourse: A review of recent research into mathematics classrooms. Review of Educational Research, 78(3), 516-551. 

  37. Warford, M. K. (2011). The zone of proximal teacher development. Teaching and Teacher Education, 27(2), 252-258. 

  38. Webb, N., Franke, M., Ing, M., Wong, H., Fernandez, C., Shin, N., & Turrou, A. (2014). Engaging with other's mathematical ideas: Interrelationships among student participation, teachers' instructional practice, and learning. International Journal for Educational Research, 63, 79-93. 

  39. Webb, N. M., & Palincsar, A. S. (1996). Group processes in the classroom. In D. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 841-873). New York: Simon Schuster/Macmillan. 

  40. Wood, T. (1998). Funneling or focusing? Alternative patterns of communication in mathematics class. In H. Steinbring, M. G. BartoliniBussi, & A. Sierpinska (Eds.), Language and communication in the mathematics classroom (pp. 167-178). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. 

  41. Wortham, S. (2004). From good student to outcast: The emergence of a classroom identity. Ethos, 32(2), 164-187. 

  42. Yackel, E., & Cobb, P. (1996). Sociomathematical norms, argumentation, and autonomy in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 458-477. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로