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NTIS 바로가기한국해안·해양공학회논문집 = Journal of Korean Society of Coastal and Ocean Engineers, v.31 no.6, 2019년, pp.351 - 355
Load resistance factors for the limit state design of vertical caisson breakwaters are presented. Reliability analysis of 16 breakwaters in nationwide ports was conducted to calculate the partial safety factors and they were converted into load and resistance factors. The final load resistance facto...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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무공케이슨식 방파제의 파력에 대한 파괴모드는? | 무공케이슨식 방파제의 파력에 대한 파괴모드는 활동, 전도, 편심경사하중에 의한 지지력 등이다. 본 연구는 이 중에서 지반과 관련되지 않은 구조적 관점의 파괴모드만을 대상으로 하였다. | |
방파제 설계법은 언제 제시되었나 | 1990년대 초 유럽에서는 PIANC를 중심으로 부분안전계수법에 의한 방파제 설계법을 제시한 바 있다(PIANC, 1992). 2000년대 이후 미국, 일본, 중국 등에서도 항만구조물 설계 기준이 한계상태설계법으로 전환되기에 이르렀다(US army, 2006; 일본항만협회, 2007). | |
하중저항계수 보정을 위한 절차에 대해 설명하라 | 1에 제시하였다. 우선, 전국 주요 항만의 방파제 설계자료를 수집한다. 서해, 남해 및 동해의 특성을 모두 포함할 수 있도록 고르게 방파제를 선정한다. 최종 결과의 대표성을 위해서는 되로록 다양한 방파제를 이용하는 것이 바람직하나 가용한 설계자료의 한계가 있을 수 있으므로 최대한 다양하며 그 수량 또한 많이 확보하는 것이 좋을 것이다. |
Kim, D.H. (2019). Code Calibration of Load Resistance Factor for Limit State Design of Vertical Breakwater Caisson. Proceedings of Korean Society of Coastal & Ocean Engineers 2019 (in Korean).
Japanese Harbor Society. (2018). Harbor Facilities Design Code and Commentaries.
Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs. (2011). Standards for Reliability Based Design of Harbor Structures.
Ministry of Maritime Affairs. (2014). Design Code for Harbor & Fishery Port.
PIANC. (1992). Analysis of rubble mound breakwaters.
US Army Corp. Engineers (2006). Coastal Engineering Manual (CEM), Chapter 6: Reliability based design of coastal structures.
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