$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

충북 소외지역의 영재교육기관 운영에 있어 초등 교사들이 겪는 어려움 및 지원 요구에 관한 사례연구
A Case Study of the Difficulties and Support Needs of Elementary Teachers in the Management of Gifted Institutions in the Rural Areas of Chungcheongbuk-do Province 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.38 no.1, 2019년, pp.55 - 72  

최보미 (각리초등학교) ,  정정인 (청주교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to find out what kind of difficulties teachers face in the management of the elementary gifted institutions in the rural area of Chungbuk province. In this study, rural area was defined that the area where gifted education is difficult to access due to geographical acces...

주제어

표/그림 (3)

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학습 부진아로 저평가되는 경우는? 영재성 발현에 있어 매개 역할을 하는 사회․정서적 능력이나 자아개념은 환경의 영향을 더욱 받는다. 이러한 가운데 경제적 어려움을 겪고 있고, 지역적으로 고립된 곳에 거주하거나 장애를 가지고 있는 등의 이유로 교육적 혜택을 받지 못한 아동들의 경우 오히려 학습 부진아로 저평가되기도 한다. 소외계층 영재 즉 사회적 취약계층 영재란 사회․경제적 지위가 낮은 가정의 학생, 다문화가정의 학생, 지리적으로 영재교육 접근성이 제한된 도서 벽지 학생, 장애가 있는 학생, 북한 이탈주민, 특정 영역에서 수혜가 부진한 학생들로 잠재적으로 영재성이 있으나 영재교육의 기회가 상대적으로 제한되어 있는 계층을 의미한다(Lee et al.
소외계층 과학 영재의 정의는 무엇인가? Lee et al. (2011)에 의하면 소외계층 과학 영재는 ‘학교 성적이 우수한 편이 아니더라도 과학 분야에서 또래보다 뛰어난 성과를 보이지만, 경제적 어려움으로 인하여 학교 교육 이외에 다른 교육 서비스를 받은 경험이 없거나, 지리적으로 교육 기관에 통학이 어려운 먼 거리에 거주하고 있는 자’라고 정의한다. 본 연구에서는 지리적 접근성이라는 이유로 영재교육에 대한 접근이 어렵거나, 영재교육 서비스에서 제한을 받는 지역을 소외지역이라 정의하였다.
소외된 지역의 영재학급 운영을 위해 영재담당 교사들의 전문성이 필수적인 이유는? Swanson (2006)은 소외계층에 대한 이해가 없다면 교사는 소외 계층 학생을 발굴하는 통로가 아닌 영재교육에 입교하지 못하도록 막는 문지기가 될 수도 있다고 하였다. 즉, 교사가 소외계층 영재의 인지적, 사회․정서적 특성, 환경을 이해하지 못하면 높은 성취도 및 높은 사회․경제적 계층 가정의 학생과 비교하여 소외계층 영재의 잠재가능성을 발굴해 내지 못할 수 있다는 것이다. 그러므로 대도시의 저소득층 지역이나 소외된 지역의 영재학급 운영에 있어서 영재담당 교사들의 전문성은 필수적이라고 할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. Bae, J. (2010). Teachers' and parents' recognitions of gifted education at the elementary school. Master's thesis, Konkuk University. 

  2. Cho, S., Lee, M., Hwang, D. & Lee, H. (2006). Finding and educational plan for alienated science gifted: Focusing on the effectiveness of educational program. (Report No CR2006-20), Korean Educational Development Institute Press. 

  3. Choi, B. & Kim, J. (2014). A phenomenological analysis on gifted education experiences of elementary gifted class teachers. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 13(2), 97-116. 

  4. Choi, B. & Lee, M. (2008). Novice teachers' beliefs about gifted education and classroom practices. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 7(1), 95-114. 

  5. Choi, S. (2004). Educational status and policy tasks of the disadvantaged students. (Report No OR 2004-03), Korean Educational Development Institute Press. 

  6. Chung, K., Chun, M. & Choe, S. (2008). Investigation research on gifted education teachers' beliefs of gifted education, identification, class preparations, and supports. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 7(2), 161-177. 

  7. Chungcheongbuk-do Office of Education (2017). 2017 Chungcheongbuk-do gifted education basic plan. Chungcheongbuk-do Office of Education Press. 

  8. Han, K. & Whang, H. (2012). What bothers current gifted education operation?: Gifted education teachers' perception on the operating status and barriers of the gifted education. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 11(2), 147-170. 

  9. Hong, Y. (2013). A study on teachers' recognition about management of gifted classes in elementary school. Master's thesis, Pusan University. 

  10. Jeon, J. (2008). Selection and education of gifted children in social and economically disadvantaged areas - Comparison of recognition of gifted teachers in rural and urban areas (Report No 2006-551-B00069), Korean Research Memory Press, retrieved October 10, 2018, from by https://www.krm.or.kr/krmts/search/detailview/research.html?dbGubunSD&categoryResearch&m201_id10013058 

  11. Jung, H. (2017). Cyber bridge program for underprivileged students (Report No RR2017-019) KAIST Global Institute for Talented Institute Press, retrieved October 10, 2018, from http://kms.kofac.re.kr/openapi/kofac.html 

  12. Joo, Y. & Yoe, S. (2014). A phenomenological study of gifted class management by the teachers of elementary gifted class in science. Journal of Gifted/Talented Education, 24(6), 935-959. 

  13. Kim, H. (2011). A study on elementary school teachers' perception of gifted education as an after school program: Using the concept mapping method. Master's Thesis, Incheon National University. 

  14. Kim, J. (2012). Comparing a teacher's perspective according to principal's perspective for gifted education of elementary school. Master's thesis, Ajou University. 

  15. Kim, M. & Seo, H. (2005). Strengthening gifted education program and studying intelligence. (Report No CR 2005-59), Korean Educational Development Institute press. 

  16. Kim, O. & Kim, H. (2012). A phenomenological study on gifted education experiences of elementary gifted teachers. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 11(2), 47-72. 

  17. Kwon, H. (2014). The awareness difference of unit school gifted class in present situation and obstructive & support factors by school managers and gifted class teachers. Master's thesis, Incheon National University. 

  18. Lee, B., Son, J., Choi, W., Lee, I., Jhun, Y. & Choi, J. (2008). Difficulties experienced by teachers in science gifted education. Journal of Korean Elementary Science Education, 27(3), 252-260. 

  19. Lee, H., Ha, J. & Oh, H. (2009). Disadvantaged gifted students' characteristics and needs in Daegu and Kyongsang-bukdo providence. Journal of Science Education, 33(2), 220-236. 

  20. Lee, J., Yoo, K. & Yeo, S. (2011). Exploring cases and support plans for disadvantaged gifted students. (Report No CR 2011-70), Korean Educational Development Institute press. 

  21. Lee, K. & Lee, S. (2016). Teachers' perceptions of economically disadvantaged gifted students. The Journal of the Korean Society for the Gifted and Talented, 15(1), 5-27. 

  22. Lee, M. (2010). The effect of job stress on gifted education retention and attrition among teachers for gifted. The Journal of Korean Teacher Education, 27(3), 419-436. 

  23. McBee, M. (2006). A descriptive analysis of referral sources for gifted identification screening by race and socioeconomic status. Journal of Secondary Gifted Education, 17(2), 103-111. 

  24. McIntosh, M. & Greenlaw, M. (1986). Fostering the post-secondary aspiration of gifted urban minority students. Roeper Review, 9(2), 104-107. 

  25. Noh, T., Lee, J. & Kang, H. (2012). A case study on the changes in teaching professionalism of beginning science-gifted education teachers through mentioning in the aspects of pedagogical content knowledge. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(7), 1187-1204. 

  26. Seo, H. (2008). Needs assessment of administrative and financial support for effective performance of teacher professionalism of gifted education. Journal of Gifted/Talented Education, 18(2), 175-200. 

  27. Sin, J. (2013). Study on the awareness of parents with specially gifted children attending institutions for the education of gifted children. Master's thesis, Yeonsei University. 

  28. Swanson, J. D. (2006). Breaking through assumptions about low-income, minority gifted students. Gifted Child Quarterly, 50, 11-25. 

  29. Van Tassel-Baska, J. (1983). Profiles of precocity: The 1982 Mis-West talent search finalists. Gifted and Child Quarterly, 27, 139-144. 

  30. Van Tassel-Baska, J. (2003). Contend-based curriculum for low income and minority gifted learner. Research Monograph No. RM 0310. Storrs, CT : The Research Center on the Gifted and Talented. 

  31. Won, U. & Oh, J. (2008). An investigative study on the recognition for the talented children education, classified with parents' upbringing styles. Journal of Gifted/Talented Education, 18(2), 265-292. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로