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모바일 소셜커머스 이용자의 충동구매에 영향을 미치는 요인
Exploring Factors of Consumer's Impulsive Buying Behavior in Mobile Social Commerce 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.17 no.2, 2019년, pp.113 - 125  

문정근 (한라홀딩스) ,  곽나연 (연세대학교 정보대학원) ,  이중정 (연세대학교 정보대학원)

초록
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모바일 소셜커머스는 최근 모바일 쇼핑의 빠른 확산 중에서도 가장 빠르게 성장하는 유통채널이다. 따라서 경쟁이 심화되는 모바일 소셜커머스 시장에서 지속적으로 성장하기 위해 모바일 소셜커머스에서의 고객 구매행동에 대한 이해가 중요하다. 이에 본 연구는 모바일 소셜커머스 시장에서 소비자 태도 실증을 위해 온라인 쇼핑에서 고객 행동 관련 연구에서 다수 활용된 충동구매(Impulsive buying behavior)가 모바일 쇼핑에서 어떻게 적용되며, 충동구매에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 확인했다. 연구는 모바일 소셜커머스 경험자를 대상으로 진행한 설문 중 총 280부의 데이터를 Smart PLS 3.0을 통해 분석하여 진행했다. 결과적으로 개인적 특성 중 소비자의 혁신성과 구매경험이 모바일 소셜커머스에서 충동구매에 영향을 미치고, 제공되는 정보의 속성 중 희소성메세지가 충동구매에 영향을 미치는 것을 확인했다. 본 연구를 통해 기존 온라인 쇼핑에서 많이 활용된 고객 행동 관련 변수인 충동구매를 모바일 쇼핑으로 확장하여 살펴보았다는데 이론적 시사점이 있으며, 실무적으로 모바일 소셜커머스 시장에서의 고객 전략 수립에 유효한 시사점을 제공할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Mobile social commerce is one of the fastest growing distribution channels in recent years. Therefore, it is important to understand customer's buying behavior in mobile social commerce in order to continuously grow in the competitive mobile social commerce market. To achieve the purpose of this stu...

주제어

표/그림 (11)

AI 본문요약
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문제 정의

  • Second, the study analyzes to see the causal differences between different reasons for mobile social commerce customer’s stimuli. Identifying the factors which related to impulsive buying behavior in mobile social commerce is a major contribution of this research. The finding of this research will help practitioners design the effective marketing strategy.
  • Identifying the factors which related to impulsive buying behavior in mobile social commerce is a major contribution of this research. The finding of this research will help practitioners design the effective marketing strategy.
  • The purpose of this research is to identify the antecedents of the influencing impulse buying behavior in social commerce and differences among shopping trigger. In this study, to find out what factors affect impulse buying of social commerce, and to see the moderating effect of the motive of social commerce, the shopping trigger behind social commerce use was divided into three groups and compared among comparison groups.
  • First, Mobile social commerce market has been spreading rapidly, but its characteristics are different between existing online social commerce market. Therefore, it is necessary to conduct a study on mobile context. Thus, this study have a significance that identified factors affecting impulsive buying behaviors of social commerce users in mobile context.
  • We reviewed personal factors and market environment factors related to impulsive buying behavior. This study will focus on those factors to buy impulsively. Therefore, the purposes of this study are as follows: First, the study aims to investigate the antecedent of impulsive buying behavior in mobile social commerce.
  • Therefore, it is necessary to conduct a study on mobile context. Thus, this study have a significance that identified factors affecting impulsive buying behaviors of social commerce users in mobile context. Second, it is turned out through the inter-group analysis that the effect of personal traits and information attributes on impulsive buying behaviors could be different by shopping trigger so it have been identified as important factor

가설 설정

  • H1: Personal innovativeness of social commerce’ user will have a positive (+) impact on the impulsive buying of social commerce.
  • H2: Purchase experience of social commerce’ user will have a positive (+) impact on the impulsive buying of social commerce.
  • H3: Word-of-Mouth will have a positive (+) impact on the impulsive buying of social commerce.
  • H4: Scarcity Message will have a positive (+) impact on the impulsive buying of social commerce.
  • H5: App reputation will have a positive (+) impact on the impulsive buying of social commerce.
  • Scarcity messages in social commerce raise to purchase intention through emotional pressure by limited numbers[37]. Therefore, we hypothesize that the scarcity message in social commerce will have an effect on impulsive buying.
  • Therefore, based on current research and statistical data, we assume that Promotion, Recommendation of an acquaintance and willingness of window shopping is the trigger of customer's shopping intention in the social commerce context. we hypothesize that there are differences between the shopping trigger. This leads to the following hypothesis
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