$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

장애인의 언어장애 유무에 따른 사회인구학적 특성, 수단적 일상생활, 필요한 보건의료서비스의 차이
Differences between Sociodemographic Characteristics, Instrumental Activities of Daily Living, and Healthcare Needs in Disabled Persons with and without Language 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.7 no.1, 2019년, pp.37 - 45  

강소라 (명지대학교 사회교육대학원 언어치료학과 대학원) ,  문종훈 (국립재활원 재활연구소 건강보건연구과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The aim of this study was to investigate the differences in sociodemographic characteristics, instrumental activities of daily living (IADL), and healthcare needs among disabled persons with and without language disorder. Methods : Using raw data from the National Survey of the Disabled Pe...

주제어

표/그림 (3)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구는 장애인의 언어장애 유무에 따른 사회인구학적 특성, 수단적 일상생활, 필요한 보건의료서비스 인식의 차이를 규명하고자 하였다. 저자의 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
언어장애의 정의는? 이 중 언어장애는 조음장애(articulation disorder), 음성장애(voice disorder), 유창성장애(stuttering), 기타(뇌성마비, 지적장애, 청각장애에 따른 언어장애, 언어발달지체, 실어증)로 분류될 수 있다. 언어장애의 정의는 어떠한 문제로 인해 의사소통의 어려움을 받고 사회 생활면에서 정상적인 적응이 불가능한 경우를 말한다(Catts, 1989). 예를 들면, 말이 불완전하거나, 말이 쉽게 이해되지 않거나, 음성이 듣기에 거북하거나, 특정 음성의 변형이 있거나, 발성이 어렵거나 말의 리듬, 음조 혹은 고저에 이상이 있거나, 말이 말하는 사람의 연령, 성, 신체적인 발달정도와 일치하지 않는 특성을 보이는 경우 등이 있다.
장애인복지법에 따른 언어장애는 어떻게 분류되는가? 장애인복지법에 따른 장애유형은 15개로 분류된다(Ministry of Health & Welfare, 2017). 이 중 언어장애는 조음장애(articulation disorder), 음성장애(voice disorder), 유창성장애(stuttering), 기타(뇌성마비, 지적장애, 청각장애에 따른 언어장애, 언어발달지체, 실어증)로 분류될 수 있다. 언어장애의 정의는 어떠한 문제로 인해 의사소통의 어려움을 받고 사회 생활면에서 정상적인 적응이 불가능한 경우를 말한다(Catts, 1989).
언어장애 유무에 따라 필요한 보건의료 서비스는? 본 연구의 결과는 언어장애가 있는 사람의 수단적 일상생활의 도움을 위한 보건의료서비스가 필요하며, 언어장애가 있는 사람의 특성을 고려한 장애관리 프로그램 개발이 필요함을 시사한다. 
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Catts HW(1989). Defining dyslexia as a developmental language disorder. Ann Dyslexia, 39(1), 39-50. 

  2. Cha YJ, Song YJ, Kim EY, et al(2017). Analysis of medical rehabilitation's fee using national health insurance service's big data: focusing on ICF Model. J Korean Soc Occup Ther, 25(4), 1-17. 

  3. Choi HJ(2018). Relationship to ability of discourse comprehension and IADL in patients with amnestic MCI and with mild dementia of Alzheimer's type. Communication Sciences & Disorders, 23(3), 683-691. 

  4. Dodge HH, Kadowak T, Hayakawa T, et al(2005). Cognitive impairment as a strong predictor of incident disability in specific ADL-IADL tasks among community-dwelling elders: the Azuchi Study. Gerontologist, 45(2), 222-230. 

  5. Free C, Phillips G, Watson L, et al(2013). The effectiveness of mobile-health technologies to improve health care service delivery processes: a systematic review and meta-analysis. PLoS Med, 10(1), e1001363. 

  6. Hallahan DP, Kauffman JM(2000). Exceptional learners: Introduction to special education. 6th ed, Boston, MA: Allyn & Bacon. 

  7. Han CG, Hwang SS(2012). Professionalism perception of speech and language pathologists in Korea. J Speech Hear Disord, 21(4), 287-305. 

  8. Hartman-Maeir A, Soroker N, Ring H, et al(2007). Activities, participation and satisfaction one-year post stroke. Disabil Rehabil, 29(7), 559-566. 

  9. Hwang BS, Kim SJ(2002). Conceptual foundations of relative service delivery systems for students with disabilities. Communication Sciences & Disorders, 7(3), 233-251. 

  10. Jeon BY, Kwon SM(2015). Access barriers to health care among persons with physical disabilities: Using three reasons for unmet need as indicators of access. Korean Social Security Studies, 31(3), 145-171. 

  11. Jin HM, Kang CG(2007). The change of older womens ADL, IADL and physical fitness after remedial exercise at an institution for the aged. Journal Korean Physical Education Association Girls Woman, 21(2), 77-90. 

  12. Kang SJ, Choi SH, Lee BH, et al(2002). The reliability and validity of the Korean Instrumental Activities of Daily Living (K-IADL). J Korean Neurol Assoc, 20(1), 8-14. 

  13. Kim BR, Shim MJ, Jang SB, et al(2012). The influence of instrumental activities of daily living on the quality of life of cancer patients at a general hospital. J Korean Soc Occup Ther, 20(3), 81-93. 

  14. Kim JH(2014). Speech therapy approach as a model system of community-based rehabilitation -case series-. J Rehabil Res, 18(3), 211-227. 

  15. Kim JH, Kim KR, Kang JB(2015). A study on supporting status and improvement of rehabilitation service for children with disabilities. J Emot Behav Disord, 31(2), 251-281. 

  16. Kim SH, Bae HA(2013). The disabled child support policy in consider of health and medical law system -focusing on the developmental rehabilitation program for children with disabilities. Journal of Law and Politics Research, 13(4), 1723-1753. 

  17. Kim SH, Kim HS(2017). A study of the voucher service competency of speech-language pathologists: focused on the Ministry of Health & Welfare. J Speech Hear Disord, 26(1), 101-111. 

  18. Kim YT, Kim J, Jeon H, et al(2014). Job analysis of Korea speech-language pathologist using Delphi study. J Speech Hear Disord, 23(3), 147-161. 

  19. Kim CJ, Koo KM(2016). The effects of the exercise participation of the persons with spinal cord injury on the activities of daily living and the instrumental activities of daily living. Korean Journal of Sport Studies, 55(2), 669-676. 

  20. Law J, Boyle J, Harris F, et al(2000). Prevalence and natural history of primary speech and language delay: findings from a systematic review of the literature. Int J Lang Commun Disord, 35, 165-188. 

  21. Lee HS(2014). Everyday life difficulties of persons with disabilities on quality (CQR) research. Journal of Digital Convergence, 12(12), 561-570. 

  22. Lee S, Bae B(2016). Nursing service R&D strategy based on policy direction of Korean government supported research and development. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 22(1), 67-79. 

  23. Lee TH(2010). A study on factors affecting independent living competence of people with visual impairment. The Korean Journal of Visual Impairment, 26(4), 27-46. 

  24. Lim JH, Kim JE, Min SH, et al(2013). The development and validation of a caregiver satisfaction questionnaire for the Korean language development of children from multicultural families provided by the multicultural family support service. The Korean Journal of Human Development, 20(1), 101-117. 

  25. Martin L, Ouellette­Kuntz H, McKenzie K(2017). Care in the community: Home care use among adults with intellectual and developmental disabilities over time. J Policy Pract Intellect Disabil, 14(3), 251-254. 

  26. Ministry of Health & Welfare(2005). Disability registration status. Korea Institute for Health and Social Affairs. 

  27. Ministry of Health & Welfare(2017). Disability registration status. Korea Institute for Health and Social Affairs. 

  28. Moverare T, Lohmander A, Hultcrantz M, et al(2017). Peripheral facial palsy: Speech, communication and oral motor function. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis, 134(1), 27-31. 

  29. Ravesloot CH, Seekins T, Cahill T, et al(2006). Health promotion for people with disabilities: development and evaluation of the living well with a disability program. Health Educ Res, 22(4), 522-531. 

  30. Rimmer JH(1999). Health promotion for people with disabilities: the emerging paradigm shift from disability prevention to prevention of secondary conditions. Phys Ther, 79(5), 495-502. 

  31. Suominen O, Hyvonen E, Viljanen K, et al(2009). Health Finland-A national semantic publishing network and portal for health information. Web Semant, 7(4), 287-297. 

  32. Yang JH, Park SJ(2016). A survey of the actual condition and awareness of special education teacher about speech therapy in school setting: focused on chung-nam region. Journal of Special Education & Rehabilitation Science, 55(3), 537-557. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로