$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

향토관광정보서비스를 위한 모바일 앱 모형
A Mobile Application Model for Local and Tour Information Services 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.36 no.1 = no.111, 2019년, pp.247 - 267  

이용정 (성균관대학교 문헌정보학과) ,  이다정 (성균관대학교 문헌정보학과) ,  이창호 (성균관대학교 문헌정보학과) ,  윤소현 (성균관대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

공공도서관에서 제공하는 향토정보서비스는 낮은 이용률을 나타내고 있으며, 대부분 열람 및 대출형태의 제한적인 서비스를 제공한다. 본 연구는 이러한 문제점을 해결하고 이용자의 정보 요구를 반영하는 새로운 향토정보서비스를 제안하고자, 모바일 어플리케이션 (이하 앱)인 LibPass (Library와 Pass의 합성어)를 개발하였다. LibPass는 향토자원의 특성들이 LibPass의 콘텐츠로 구성되어 이용자가 모바일 앱을 통해 지역의 문화관광자원에 대한 정보탐색을 한 곳에서 간편하게 할 수 있도록 설계되었다. 즉, 관광자원에 대한 소개는 물론이고, 그 이용을 위한 숙박시설, 체험프로그램, 그리고 특화도서관에 대한 정보를 제공함으로써, 향토자원에 대한 효율적인 정보서비스를 도모하고자 했다. 무엇보다도 이 서비스는 국립중앙도서관에서 발행하는 카드로 일원화되어 제공되므로 전국 어디서나 사용이 편리하고, 공공기관의 다양한 콘텐츠를 활용하여 신뢰성과 최신성을 확보하였다. 선행연구를 바탕으로 모바일 관광정보서비스의 품질 평가 요인들을 도출하였으며, 또한 기존의 관광정보서비스 앱을 분석하여 LibPass 앱의 개체들을 구성하고 논리적 개체 관계 모델을 기반으로 프로토타입을 개발하였다. 이 모델은 도서관의 향토정보서비스 이용률을 증가시키고, 더 나아가 이용자 친화적인 앱을 통해 도서관에 대한 긍정적인 인식을 높이는 데 기여할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There has been low use of local information services that public libraries provide, and most of those services are limited only through in-house reading or checkout. Motivated by these issues, the study has developed a mobile application (app, hereafter) entitled as LibPass (a combination of Library...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (30)

  1. Kang, Seong-ho, & Kang, Shin-kyum (2015). The impact of mobile tourism informations services on destination selecting attributes and satisfaction. Tourism Industry Research Institute, 9(2), 246-266. 

  2. Public Administration and Security Committee (ed). (2008). Vitalizations of local economy using local resources. Seoul: Public Administration and Security Committee. 

  3. Kim, Bo-Il, Kim, Myoung-Su, & Ahn, Chang-Ho (2015). A study on community information service activation solution of public library. Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(4), 109-137. 

  4. Kim, Young-Ki (2007). How do people evaluate a web site's credibility. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(3), 53-72. 

  5. Na, Junggyu, & Jeong, Hoe-Hun (2012). Social enterprise activation plan using local resources in Gyeongbuk area. Proceedings of the Korean Association of Governmental Studies, 185-206. 

  6. Noh, Younghee, & Kang, Jung-Ah (2014). A study on vitalization methods of local cultural contents in the public libraries. Journal of Korean Library and Information Science Society, 45(4), 67-93. 

  7. Committee on Library and Information Policy (ed). (2014). The 2nd Comprehensive library advancement plan: 2014-2018. Sejong: Committee on Library and Information Policy. 

  8. Liang, Chen, Chung, Jellna, & Choi, Jeong-Gil (2017). The effect of information resources and information choice attribute on the Chinese tourists' choice of tourism destinations. Journal of Korea Business Administration, 30(1), 99-115. https://doi.org/10.18032/kaaba.2017.30.1.99 

  9. Library Terminology Committee (ed). (2010). The glossary of library and information science. Seoul: Korean Library Association. 

  10. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2018a). International visitor survey 2017. Retrieved from https://kto.visitkorea.or.kr/kor/notice/data/statis/tstatus/forstatus/board/view.kto?id429831&isNoticefalse&instanceId295&rnum3 

  11. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2018b). Korea national tourism survey 2017. Retrieved from https://kto.visitkorea.or.kr/kor/notice/data/statis/tstatus/natstatus/board/view.kto?id430094&isNoticefalse&instanceId296&rnum 

  12. Park, Young-Sik (2017). A study on the effects of social network service tourism information characteristics on tourism attraction and satisfaction preference. The Journal of Internet Electronic Commerce Research, 17(6), 199-215. 

  13. Park, Eun Suk, & Ko, Jong Won (2016). The influence of the phone application systems to the tour-information satisfaction and purchasing intention. Journal of MICE & Tourism Research, 43, 39-52. 

  14. Ban, Dal-Rim (2016). A study on the development of special collection services and the current state pertaining to Daegu public libraries. Master's thesis, Graduate School of Keimyung University, Department of Library and Information Science. 

  15. Bae, Ki-Hyung, & Moon, Hye-Young (2012). A study on the travel information search through the internet website of college students. Journal of Korea Academic Society of Tourism and Leisure, 24(3), 247-262. 

  16. Ministry of Justice (2018). Status of registered foreigners by nationality and region. Retrieved from http://www.moj.go.kr/viewer/skin/doc.html?rs/viewer/result/bbs/160&fn1546651724086101 

  17. Shin, Young-Kee (2017). A study on service quality evaluation and attribute classification of tourism: Information service by smart phone. Journal of Tourism Science, 41(1), 223-239. http://dx.doi.org/10.17086/JTS.2017.41.1.223.239 

  18. Yang, Xu (2018). The evaluation study on user experience of Seoul mobile tourist guide application design: Focused on Chinese users. Journal of Communication Design, 63, 238-249. 

  19. Yu, Seo Yeon, & Kim, Kwan Bae (2015). Derivation study of usability checklist for domestic mobile open market: Focused on user interface design. Journal of Digital Design, 15(2), 193-202. 

  20. Lee, Jeong-Mee (2015). An analysis of perceptions and information use for library: By comparing the differences for the adolescents and college students. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 26(3), 291-314. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.291 

  21. Choi, Dong-Heui (2017). A study on the effects of tourism information on tourism satisfaction: Focusing on the moderating tourism purpose and tourism information sources. Journal of Korea Academic Society of Tourism and Leisure, 29(10), 167-182. 

  22. Han, Kwang-sik (2015). A study on lower level local governments' local resources commercialization process establishment & its promotion strategy. Journal of Tourism Industry Research Institute, 9(1), 107-126. 

  23. Han, Dong-Hyun (2011). A study on mobile service ways of local culture materials. Journal of History Culture, 40, 449-484. 

  24. OCLC (2010). Perceptions of Libraries: Context and Community. Retrieved from http://www.oclc.org/content/dam/oclc/reports/2010perceptions/2010perceptions_all.pdf 

  25. 국제뉴스 (2019, January). 서울시, 외국인 관광객 재방문 - 전년比 6.1% 증가. Retrieved from http://www.gukjenews.com/news/articleView.html?idxno972162 

  26. 내 손 안의 제주 앱 (2019, February). Retrieved from https://play.google.com/store/apps/detail?idcom.mog.jejuinhand&hlko 

  27. 대한민국 구석구석 앱 (2019, February). Retrieved from https://play.google.com/store/apps/details?idcom.visitkorea.kr 

  28. 오디 앱 (2019, February). Retrieved from https://play.google.com/store/apps/details?idkto.smarttour 

  29. CEO& (2019, January). 여행, 스마트하게 즐기자. Retrieved from http://www.ceopartners.co.kr/bbs/board.php?bo_tablebd_05&wr_id828 

  30. VISIT 제주 앱 (2019, February). Retrieved from https://play.google.com/store/apps/details?idcom.intelleaders.androidtourjeju 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로