$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

브랜드 평판이 주가에 미치는 영향: 게임 기업을 중심으로
The Effect of Brand Reputation on Stock Price: Focused on Game Firms 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.19 no.4, 2019년, pp.1 - 11  

이창섭 (세종대학교 경영학부) ,  이현정 (중앙대학교 융합교양학부) ,  우소희 (우송대학교 앤디컷국제대학 글로벌비즈니스학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 게임기업의 가치를 평가할 때 재무제표의 재무적 요인뿐만 아니라 게임 콘텐츠에 대한 소비자 평가와 충성도와 같은 비금융적 요인의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 본 연구에서는 게임 회사의 가치평가를 위한 비재무적 측정요소로서 브랜드 평판을 제시하고, 국내 30대 게임 회사의 자료를 이용하여 브랜드 평판이 게임 회사의 주가에 미치는 영향을 검증한다. 본 연구의 실증분석에서는 브랜드 평판 지수와 게임 회사의 주가 사이에 유의한 정(+)의 상관관계가 나타난다고 보고했다. 이러한 실증결과는 브랜드 평판이 게임기업의 주가에 직접적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구는 게임 기업을 효과적으로 평가하기 위한 비재무적 요인으로서 브랜드 명성의 효과에 대한 실증적 증거를 제시함으로서 자본시장과 학계에 기여할 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, the importance of not only financial factors from financial statements but also non-financial factors such as consumers' evaluation and loyalty to game content is more emphasized when assessing the value of game companies. In this study, we suggest the brand reputation index as an appropri...

주제어

표/그림 (8)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The purpose of this study is to empirically validate that the brand reputation is appropriate as a non-financial component to consider when assessing the value of game companies. Research in the traditional financial and accounting fields used financial information, such as book value (asset, liability, and equity) or profit information (sales, operating profit, and net income), primarily to assess the value of an entity[1].
  • Therefore, there are limitations in assessing the firm value of the game industry as an evaluation method that use financial information only in the past. Therefore, this study introduces the brand reputation index as a non-financial measure for the valuation of game companies and examines empirically whether the brand reputation of game companies can have a great influence on their stock prices.

가설 설정

  • Hypothesis: Game companies’ brand reputation index is positively associated with their stock price.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (22)

  1. C. Rhee, Y. Yoo, and H. Chun, "A case study of equity valuation for green growth company: "Millinet Solar" and "GS Fuelcell," Korea Business Review, Vol.17, No.2, pp.101-135, 2013. 

  2. C. Poe, "A modified real options valuation model for early stage start-ups in the game industry," Journal of Korea Game Society, Vol.13, No.3, pp.69-76, 2013. 

  3. W. Chang, S. Roh, and S. Gye, "Brand reputation factor effect on attitudinal loyalty and behavioral loyalty in cosmetic brand: based on Mediation effect of attitudinal loyalty," The Korean Journal of Advertising, Vol.20, No.5, pp.131-153, 2009. 

  4. C. J. Fombrun and M. Shanley, "What's in a name? Reputation building and corporate strategy," Academy of Management Journal, Vol.33, No.2, pp.233-348, 1990. 

  5. S. S. Standifird, M. Weinstein, and A. D. Meyer, "Establishing reputation on the Warsaw stock exchange: International brokers as legitimating agents," Chicago, IL: Academy of Management Proceedings, 1999. 

  6. Y. Kwon, "An analysis on the qualitative evaluation factors of on-line game company using dephi and AHP(Analytic Hierarchy Process)," Journal of The Korean Society for Computer Game, Vol.2, No.23, pp.13-22, 2010. 

  7. C. Yoo, D. Yang, H. Kim, and E. Heo, "Key value drivers of startup companies in the new media industry- The case of online games in Korea," Journal of Media Economics, Vol.25, No.4, pp.244-260, 2012. 

  8. S. Choi, H. Yun, and D. Rhee, "A study on the qualitative evaluation factors for mobile game company," Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, Vol.8, No.3, pp.125-146, 2013. 

  9. Korea Creative Content Agency, "Korean game white paper," 2017. 

  10. C. Rhee and H. Rhee, "Forecasting Ecosystem Changes in Virtual Reality Game Industry using Scenario Networking Mapping," Vol.18, No.2, pp.15-26, 2018. 

  11. S. Oh and W. Kim, "Valuation of e-business, present and expansion," IITP report, 2001. 

  12. H. Jeon, "The impact of R&D investment on firm value of game companies," Korean Society for Computer Game, Vol.26, No.4, pp.205-210, 2002. 

  13. Korea Game Industry Agency, "A study on firm value evaluation in game industry," 2007. 

  14. American Marketing Association (AMA), "Marketing definitions: A glossary of marketing terms," Chicago, IL: American Marketing Association, 2004. 

  15. D. A. Aaker, "The value of brand equity, Journal of business strategy," Vol.13, No.4, pp.27-32, 1991. 

  16. D. A. Aaker, "Measuring brand equity across products and markets," California Management Review, Vol.38, No.3, pp.102-120, 1996. 

  17. R. Abratt and G. Bick, "Valuing brands and brand equity: methods and processes," Journal of applied management and entrepreneurship, Vol.8, No.1, pp.21-39, 2003. 

  18. C. J. Simon and M. W. Sullivan, "The measurement and determinants of brand equity: a financial approach," Marketing Science, Winter, Vol.12, No.1, pp.28-52, 1993. 

  19. C. J. Fombrun and C. B. Van Riel, "Fame & fortune: How successful companies build winning reputations," FT Press. 2004. 

  20. Reputation Institute, "RepTrack," 2019. https://www.reputationinstitute.com 

  21. Korea Reputation Center, "Brand reputation report," 2017. http://www.rekorea.net 

  22. Naver Finance, "Daily Price," 2017. https://fina nce.naver.com 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로