$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

북한 교과서 중 지구과학 내용의 탐구 경향성 분석
A Study of Inquiry Tendency of Earth Science Contents presented in North Korean Textbooks 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.40 no.2, 2019년, pp.188 - 199  

박기락 (조선대학교 과학교육과) ,  박현주 (조선대학교 과학교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구의 목적은 2013 교육강령의 북한 교과서 중 지구과학 내용의 탐구 경향성을 조사하여 향후 북한 지구과학교육의 이해를 위한 기초 자료로 제공하는 것이다. 연구대상은 초급중학교의 자연과학1 2와 조선지리2, 고급중학교의 지리1 교과서이며, 교과서의 지구과학 내용을 Romey 분석법에 따라 본문 삽화 문제 활동지수 측면에서 분석하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대기과학 문제와 천문학 본문은 탐구적 경향을 나타내었다. 둘째, 해양학의 비중은 상대적으로 작았다. 셋째, 비 탐구적 문제가 많거나 탐구적 문제가 과도하여 문제의 균형이 필요하였다. 넷째, 탐구학습을 강조하지 않는 경향을 보였다. 마지막으로 탐구 경향성의 양적 및 질적 수준의 제고가 필요한 것으로 조사되었다. 향후 북한 교과서 중 지구과학 내용의 질적 분석 및 남북한 교과서 중 지구과학 내용의 탐구 경향성 비교 분석 등을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the tendency of inquiry of earth science content presented in North Korean textbooks of the 2013 National curriculum using Romey's method, and to help use as basic data for better understanding earth science education in North Korea. The content of earth ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 결론 및 제언 단계에서는 분석 결과를 종합하여 결론을 제시하였고, 연구 결론을 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
교과서과 북한 교육을 이해하는 데 필수 요소인 이유는 무엇인가? 북한 교과서는 교육강령에 따라 집필되는 단일의 교과서이다. 또한, 북한 교육은 교과서 의존도가 매우 높기 때문에 교과서는 북한 교육을 이해하는 데 필수 요소이다(Lee and Lee, 2016).
교육과정이란? , 2017). 교육과정이란 교육목적을 달성하기 위하여 선택한 문화 또는 경험을 교육적 관점에서 편성하고 그러한 학습활동을 언제, 어디서, 어떻게 수행할 것인가를 종합적으로 묶은 교육의 전체 계획(DES, 1994)으로 학교 교육을 위한 국가 수준의 기본 설계도이다(Park et al., 2017).
김정은 집권 이후 사회의 변화와 더불어 북한의 교육은 어떻게 변하고 있는가? 김정은 집권 이후 사회의 변화와 더불어 북한의 교육 또한 크게 변하고 있다. 2012년 4월 19일 로동신문 사설에 따르면, 김정은은 ‘교육사업에 대한 국가의 투자를 늘리고 교육의 현대화를 실현하여 사회주의 강성국가 건설을 짊어지고 나갈 세계적 수준의 인재를 키워야 한다.’고 언급하며 교육개혁의 의지를 표명 하였다. 이후 2012년 9월 25일 개최한 최고인민회의 제12기 6차 회의에서, 40년 가까이 유지한 의무교육 및 학제 연한을 11년제(1-4-6)에서 12년제(1-5-3-3)로 개편하고(Kim, 2016; Lee and Kwon, 2017) 그에 따른 교육강령1)을 개정하였다. 이는 사실상 교육개혁을 통해 국제사회에서 북한의 위상을 높이겠다는 김정은의 투철한 의지를 반영한 결과라고 볼 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Cho, J.A., 2014, The direction of educational policy in the Kim Jong-un era and the reform of secondary education curriculum. The journal of Korea institute for national unification. 23(2), 72-97. (in Korean) 

  2. Cho, J.A., Lee, K.D., Kang, H.J., and Jeong, C.K., 2015, Education policy, education curriculum, and textbooks in the Kim Jong-un era. Korea institute for national unification. RRC 2015-03, 315 p. 

  3. Cho, K.S. and Nam, K.S., 1992, Quantitative analysis of science IB (earth science) textbooks in high school (1). Journal of education, 12, 123-128. (in Korean) 

  4. Choi, D.S., 2013, A comparative study on elementary science curriculum and textbooks of Korea and United States. The journal of Korea elementary education. 24(2), 151-166. (in Korean) 

  5. Hong, S.J., 2008, Analysis of inquiry-based high school physics II textbooks of the 7th curriculum using Romey's method. Unpublished M.S. thesis, Inha University, Incheon, Korea, 56 p. (in Korean) 

  6. Jang, W.J. and Lee, H.D., 2018, Comparison of North and South Korean early childhood education. The journal of comparative education research, 28(3), 217-242. (in Korean) 

  7. Kang, S.M., 2005, Analysis of high school Korean geography inquiry learning problem and students' perception. Unpublished M.S. thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 68 p. (in Korean) 

  8. Kim, H.J., 2002, Discovery-oriented disposition analysis in six types of middle school science textbooks based on the 7th educational curriculum by Romey's textbook analysis method: Pointed to the area of energy. Unpublished M.S. thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 59 p. (in Korean) 

  9. Kim, H.K., 2016, Comparative analysis of inquisitive tendency of the units on 'Life & Information' in practical arts textbook. The journal of educational publications, 53, 1-18. (in Korean) 

  10. Kim, J.S., Park, S.R., and Lee, N.Y., 2016, A study of the revised curriculum of North Korea in 2013. The journal of Korean association for learner-centered curriculum and instruction, 16, 349-368. (in Korean) 

  11. Kim, J.Y., 2016, Exploratory tendency analysis of Korean language textbooks of elementary school by Romey's measures. The academy for Korean language education, 107, 67-86. (in Korean) 

  12. Kim, K.M., Park, Y.S., and Choi, S.E., 2008, Analysis of scientific inquiry activities in the astronomy section of school science textbooks. Journal of the Korean earth science society, 29(2), 204-217. (in Korean) 

  13. Kim, M.J., Hong, J.E., Kim, S.H., and Lim, C.S., 2017, Analysis of inquiry activities in the life science chapters of middle school 'Science' textbooks: Focusing on science process skills and 8 scientific practices. Journal of science education, 41(3), 318-333. (in Korean) 

  14. Kim, M.S., Kim, J.S., and Park, S.R., 2017, Investigating the 2013 revised geography curriculum of North Korea. Journal of the Korean association of professional geographers, 25(3), 69-83. (in Korean) 

  15. Ku, I.S., Lee, J.W., and Kang, D.H., 2004, The analysis of inquiry area in middle school science textbooks by the inquiry elements based on the 7th science curriculum -On the chemistry field of science in grade 9- Journal of the Korean chemical society, 48(4), 414-426. (in Korean) 

  16. Lee, E.J. and Kang, S.H., 2012, Sub-component extraction of inquiry skills for direct teaching of inquiry skills. Journal of the Korean association for science education, 32(2). (in Korean) 

  17. Lee, H.H., 2005, The analysis of textbooks for Korean regional geography with Romey's method and inquiry teaching scheme. Unpublished M.S. thesis, Chonnam National University, Gwangju, Korea, 76 p. (in Korean) 

  18. Lee, H.J. and Lee, J.S., 2018, Analysis on the inquiring tendencies of high school home economics textbooks based on the Romey method -Focusing on the core construct of Management- Journal of Korean home economics education association, 30(1), 99-114. (in Korean) 

  19. Lee, J., 2005, A study on the middle-school geography textbooks of North Korea published in 1990 and in 2000. Journal of the Korean association of regional geographers, 11(6), 607-619. (in Korean) 

  20. Lee, K.D. and Lee, J.H., 2016, The analysis of interview with two high school students from North Korea, focusing on their experiences of mathematics lessons in North and South Korea. 19(2), 197-215. (in Korean) 

  21. Lee, S.K. and Kwon, J.H., 2017, Direction of change and characteristic of content composition of geography textbook in North Korea at the era of Jung-Eun Kim. The journal of the Korean association of geographic and environmental education, 25(3), 85-95. (in Korean) 

  22. Lee, Y.B., 1982, Analysis of an American earth science textbook (earth science:patterns in our environment). Journal of science education. 7, 31-39. (in Korean) 

  23. Lee, Y.R., 2000, Comparative study of earth science curriculum and textbooks of secondary school of South Korea and North Korea. Journal of the Korean earth science society, 21(1), 1-12. (in Korean) 

  24. Moon, J.I. and Kim, J.U., 2018, Panmunjom declaration. https://terms.naver.com/entry.nhn?docId5568655&cid43667&categoryId43667 (November 4th 2018) 

  25. Park, H.J., Shim, J.H., and Son, Y.A., 2017, Development and application of an analysis framework to evaluate the consistency between science curriculum and science textbooks. The journal of teacher education research, 56(1), 74-93. (in Korean) 

  26. Park, K.R. and Park, H.J., 2018, Analysis of research trend on conceptual change in earth science. Journal of the Korean earth science society, 39(2), 193-207. (in Korean) 

  27. Romey, W.D., 1968, Inquiry techniques for teaching science. Prentice-Hall, NJ, USA, 342 p. 

  28. Ryu, S.K. and An, S.J., 2005, A comparison and an analysis between South and North Korea in mathematics curriculum. The journal of educational theory and practice, 16, 43-83. (in Korean) 

  29. Schwab, J.J., 1958, The teaching of science as inquiry. Bulletin of the atomic scientists, 14(9), 374-379. 

  30. Schwartz, R.S., Lederman, N.G., and Crawford, B.A., 2004, Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science education, 88(4), 610-645. 

  31. Seo, H.J., 2013, A comparative analysis of the elementary school science curriculum and textbook between Korea and United States -Focus on life style- Unpublished M.S. thesis, Gwangju National University of Education, Gwangju, Korea, 92 p. (in Korean) 

  32. Seo, J.H., 2014, A discovery-oriented disposition analysis of high school chemistry I textbook in 2009 revision education curriculum. Unpublished M.S. thesis, Yonsei University, Seoul, Korea, 74 p. (in Korean) 

  33. Seo, M.H., 1994. Analytical study on the contents of science teacher's guide books in the 5th curriculum of the middle school in Korea. Unpublished M.S. thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 51 p. (in Korean) 

  34. Seon, W.S.M., 1992, Comparison of the earth science (meteorology and oceanography) of high school textbooks in Korean, Japan and U.S.A. Unpublished M.S. thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 73 p. (in Korean) 

  35. Seoul national university institute of education, 1994, Dictionary of educational Studies, Hawoo, Seoul, Korea, 3060 p. 

  36. Song, K.H., 2002, An analysis on the inquiry of life area in high schools science textbooks of the seventh curriculum. Unpublished M.S. thesis, Yonsei University, Seoul, Korea, 54 p. (in Korean) 

  37. Sung, I.J., 1989, The quantitative analysis for the inquiry tendency of physics textbooks in the high school course by the Romey's method. Unpublished M.S. thesis, Gyeongsang National University, Jinju, Korea, 63 p. (in Korean) 

  38. Woo, Y.K., Lee, E.W., and Kim, H.S., 1993, Analysis of high school earth science textbook according to Romey's method. Journal of science education, 24(1), 1-26. (in Korean) 

  39. Yum. J.H., 2006, A comparative analysis of inquiry oriented tendency in chapter of rate of reaction in the high school science textbook for 10th grade. Unpublished M.S. thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea, 78 p. (in Korean) 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로