$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학생을 위한 가정 신문 활용 척도의 개발 및 타당화
Development and Validation of Home Newspaper Utilization Scale for Elementary School Students (HNUS-E) 원문보기

Family and environment research : fer, v.57 no.2, 2019년, pp.225 - 241  

최나야 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과, 생활과학연구소) ,  정수정 (가톨릭대학교 아동학, 시흥대야초등학교, 가톨릭대학교 교육대학원 유아교육전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study develops and validates an objective scale to measure newspaper use at home by elementary school students and parents. We developed a preliminary scale of 59 items through the review of literature on newspaper use and mediation as well as the examination of content validity by education ex...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
신문의 역할은? 신문은 성인들에게 정보를 전달할 뿐만 아니라, 아동의 발달에도 긍정적인 영향을 미친다. 지금까지 축적된 다수의 연구 결과는 신문을 활용한 교육 활동(NIE: Newspaper in Education)이 아동의 언어 및 인지 발달에 효과적이라는 증거를 보여주었다. NIE의 효과를 분석한 연구들은 아동의 논리적 사고(Lee, et al.
최근 신문에 대한 관심이 줄어든 이유는? 그러나 뉴미디어 기술의 발전과 스마트기기의 보급으로 최근 신문에 대한 관심이 줄어들어 가정의 신문 구독률 자체가 크게 낮아졌다. 특히 종이신문 열독률은 2002년 82.
신문 활용 중재의 각 유형은 어떤 특징이 있는가? Yu와 Jung (2012)은 자녀에 대한 부모의 신문 활용 중재를 ‘설명·토론형 중재’와 ‘제한·지도형 중재’유형으로 분류하였다. 설명·토론형 중재는 자녀에게 어려운 내용을 설명해 주거나, 신문을 함께 읽고 토론하는 적극적 교육 유형인 반면, 제한·지도형 중재는 자녀에게 신문에서 읽어야 하는 내용, 읽지 말아야 할 내용을 지정해주고 정해진 시간 동안 읽도록 독려하는 유형이다. 디지털·영상매체에 대한 중재연구(Ahn, 2003; 2008; Lee, 2002; Nikken & Jansz, 2006)에서는 텔레비전, 인터넷, 게임 등 미디어의 부정적인 효과로부터 자녀들을 보호하는 보호주의적 관점으로 부모의 중재행위를 바라본 반면, 신문의 활용은 교육적 효과를 증진시킨다는 점에서 제한·지도형 중재는 이용시간을 제한하거나 폭력적인 콘텐츠를 금지하는 중재와는 달리, 신문에서 읽어야 할 내용과 시간을 정해주는 교육적 목적의 제한이라고 생각할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Ahn, J. I. (2003). A study on styles and determinants of parental television mediation in Korea. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 47 (6), 332-353. 

  2. Ahn, J. I. (2008). Types of internet mediation and its relationship with precedent variables. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies , 22 (6), 230-265. 

  3. Austin, E. W. (1993). Exploring the effects of active parental mediation of television content. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 37 (2), 147-158. https://doi.org/10.1080/08838159309364212 

  4. Bae, B. R. (2014). Structural equation modeling with AMOS 21 : Principles and practice. Seoul:Chungram Publishing. 

  5. Brooks, B. S., & Kroop, J. (1994). Persuading children to read: A test of electronic newspapers . Paper presented to the Newspaper Division of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, Atlanta, GA. 

  6. Burgess, S. R., Hecht, S. A., & Lonigan, C. J. (2002). Relations of the home literacy environment (HLE) to the development of reading related abilities: A one year longitudinal study. Reading Research Quarterly , 37 (4), 408-426. https://doi.org/10.org/10.1598/RRQ.37.4.4 

  7. Bybee, C., Robinson, D., & Turow, J. (1982). Determinants of parental guidance of children's television viewing for a special subgroup: Mass media scholars. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 26 (3), 697-710. https://doi.org/10.1080/08838158209364038 

  8. Choi, I. Y. (2015). A qualitative case study on NIE instruction by children's english magazine (Unpublished master's thesis). Chung-Ang University Graduate School of Education, Seoul, Korea. http://www.riss.kr.libproxy.catholic.ac.kr/link?idT13688827 

  9. Choi, S. H. (2015). Understanding and utilization of NIE in digital age (revised edition). Seoul: Communication Books Publisher. 

  10. Chung, H. S., Oh, E. H., & Kim, J. Y. (2016). Relationship between parental support on student's reading at home and students' reading attitude and voluntary reading. Journal of Reading Research, 40, 173-212. https://doi.org/10.17095/JRR.2016.40.6 

  11. Comrey, A. L. (1988). Factor-analytic methods of scale development in personality and clinical psychology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56 (5), 754-761. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.5.754 

  12. Deroche, E. F. (1991). The newspaper: A reference book for teachers and librarians. Santa Barbara, Calif: ABC-CLIO. 

  13. Hong, S. H. (2000). The criteria for selecting appropriate fit indices in structural equation modeling and their rationales. Korean Journal of Clinical Psychology, 19 (1), 161-177. 

  14. Hwang, C. S. (2007, February 1). Finland rising as NIE mecca. Newspapers and Broadcasting, Retrieved February 5, 2019, from http://www.kpf.or.kr/site/kpf/research/selectNewsPaperView.do?seq547231 

  15. Hwang, Y. S., & Kim, J. S. (2016). Study of academic effect of NIE. International Journal of Contents, 16 (6), 695-705. https:doi. org/10.5392/JKCA.2016.16.06.695 

  16. Hwang, Y. S., Park, J. W., & Kim, W. G. (2011). NIE and its educational effect. Seoul: Korea Press Foundation. 

  17. Jeong, M. S., Kim, Y. E., & Choi, S. H. (2010). The effect of NIE on academic achievement and creative problem solving ability. Seoul: Korea Press Foundation. 

  18. Kang, M. K. (2013). An analysis on a study on the NIE for mathematical communication: based on a statistic of grade six class (Unpublished master's thesis). Busan National University, Busan, Korea. 

  19. Kim, H. J. (2007). The effect of thematic integrated learning using newspaper on improving children's learning interest and self-directed learning ability (Unpublished master's thesis). Soongsil University Graduate School of Education, Seoul, Korea. 

  20. Kim, H. R. (2015). The action research on NIE activities and improvement in creativity of children (Unpublished master's thesis). Jeju National University Graduate School of Education, Jeju, Korea. 

  21. Kim, J. I. (2005). A study on the outlook of teachers and parents on NIE and its reality in early childhood education institutes in Kyonggi province (Unpublished master's thesis). Kyonggi University Graduate School of Education, Kyonggi, Korea. 

  22. Kim, Y. J., & Kim, H. R. (2015). The effect of an English Newspaper making activity on elementary school students'reading-writing abilities and learning motivation. English Language Teaching , 27 (3), 155-174. https://doi.org/10.17936/pkelt.2015.27.3.005 

  23. Korean Association of Newspapers (2009). The effect of NIE lessons on improving academic achievement: Focusing on communication ability. Seoul: Korean Association of Newspapers. 

  24. Korea Press Foundation (2017). 2017 survey on the opinions of the media audience: The 22nd . Seoul: Korea Press Foundation. 

  25. Lee, E. M. (2002). The influence of parental guidance pattern on children's television viewing. Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 16 (3), 337-421. 

  26. Lee, Y. M., Yi, S. Y., Kim, G. S., Oh, Y. S., Kim, D. H., Choi, Y. R., et al. (2013). The effect of the newspaper in education program on the logical thinking of elementary school students. Educational Research, 56, 133-155. https://doi.org/10.17253/swyeru.2013.56.005 

  27. Moon, S. B. (2009). Understanding and application of structural equation modeling. Seoul: Hakjisa Publisher. 

  28. Newspaper Association of America Foundation (2004). Growing lifelong readers: The impact of student involvement with newspapers on adult readership. Retrieved February 7, 2019, from http://www.naafoundation.org/pdf/Growing_fn.pdf 

  29. Nikken, P., & Jansz, J. (2006). Parental mediation of children's video game playing: A comparison of the reports by parents and children. Learning, Media & Technology, 31 (2), 181-202. https://doi.org/10.1080/17439880600756803 

  30. Peiser, W. (2000). Cohort replacement and the downward trend in newspaper readership. Newspaper Research Journal, 21 (2), 11-22. https://doi.org/10.1177/073953290002100202 

  31. Sargent, S., Mwavita, M., & Smith, M. (2009). Newspapers for boys? Newspapers for girls? Newspapers for everyone!. Reading Improvement, 46 (4), 227-238. 

  32. Street, C. (2002). Teaching with the newspaper. The Social Studies, 93 (3), 131-133. https://doi.org/10.1080/00377990209599897 

  33. Seo, Y. A. (2018, August 6). Improved mathematics grades for students who read newspapers frequently. The Dong-A Iilbo. Retrieved February 1, 2019, from http://news.donga.com/home/3/all/20180802/91343762/1 

  34. Seol, K. J., Lee, D. H., & Kim, M. J. (2010). Basic research for school NIE curriculum development. Seoul: Korea Press Foundation. 

  35. Shin, D. H. (2013). A study of improving English writing ability through studying English newspaper (Unpublished master's thesis). Kookmin University Graduate School of Education, Seoul, Korea. 

  36. Yu, H. S. (2008). A study on game mediation types and relevant variables : Focused on preschoolers, elementary school students and their mothers, Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, 22 (1), 86-120. 

  37. Yu, H. S. (2011). Study on the use of newspapers.magazines for children. Seoul: Korea Press Foundation. 

  38. Yu, H. S., & Jung, S. H. (2012). A study on children newspaper's parental mediation and relevant variables. Korean Journal of Journalism & Communication Studies, 56 (1), 418-440. 

  39. Yu, J. P. (2012). Structural equation model: Concept and understanding AMOS 4.0-20.0. Seoul: Hannarae Publishing Co. 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로