최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series A. The Mathematical Education, v.58 no.2, 2019년, pp.283 - 298
Among the measurement attributes included in the elementary school mathematics curriculum, perimeter, area, volume and surface area are intensively covered in fifth and sixth graders. However, not much is known about the level of student performance and difficulties in this area. The purpose of this...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
단위 오류란? | 6%)이 높았기 때문이다. 단위 오류는 답란에 수치만 적고 단위를 누락하거나, 부적절한 단위를 적은 경우인데, 그림이 없는 문장제로 제시된 경우 학생들이 문장에 포함된 단위를 포착하는 것이 쉽지 않은 듯하다. 또한 그림이 있는 문제가 cm 단위를 사용한 반면, 그림이 없는 문제가 m 단위를 사용한 것도 영향을 주었을 가능성이 있으나 이 연구 결과만으로는 단언하기 어렵다. | |
그림의 유무가 입체도형의 겉넓이와 부피 문항의 정답률에 별로 영향을 미치지 않은 이유는? | 평면도형의 둘레와 넓이 문항에서는 그림의 유무가 정답률에 큰 영향을 미쳤으나, 입체도형의 겉넓이와 부피에서는 영향을 별로 미치지 않았다([Table 16]). 그 이유는 입체도형의 겉넓이와 부피 측정 검사문항에서 모두 센티 미터(cm) 단위만 사용했기 때문에 학생들이 단위에 주의할 필요가 없었기 때문일 것으로 추정된다. | |
계단형 평면도형의 넓이 측정에서 나타나는 오답 유형 중, 식 오류가 높은 비중을 차지한 이유는? | 5%), 기타(1%) 순으로 나타났다([Table 12]). 식 오류가 높은 비중을 차지한 이유는 계단형 도형의 넓이를 구하기 위해서는 혼합산을 이용해야 함에도 불구하고 많은 학생들이 제시된 수치를 무조건 곱하거나 더하는 식으로 계산한 경우가 많았기 때문이다. 또한 수치를 잘못 대입하거나 큰 직사각형의 넓이만 구하고 비어있는 부분의 넓이를 빼지 않는 등 정보처리의 미숙함을 보인 경우도 많았다. |
Ahn, S. Y. & Pang, J. S. (2006). An analysis of the relationship between teachers' pedagogical content knowledge and teaching practice: focusing on the area of plane figure. Journal of Educational Research in Mathematics 16(1), 25-41.
Ahn, Y. K. & Kim, S. H. (2011). The variation of emotions in mathematical problem solving. Journal of Educational Research in Mathematics 21(3), 295-311.
Altieri M. B., Balka D. S., Day R., Gonsalves P. D., Grace, E. C., Krulik S., ..., Vielhaber K. (2009). Math connects, grade 5. Macmillan/Mcgraw-Hill.
Bae, C. S (2002). Study on teaching method for finding areas of irregular figures using manipulative materials. Master thesis, Incheon National University of Education.
Collars, C., Lee, K. P., Hoe, L. N., Leng, O.B., & Seng, T. C. (2005). Shaping math 5-A. Singapore: Marshall Cavendish Education.
Hershkowitz, R. & Vinner, Sh.(1982). Basic geometric concepts-definitions and images. In Proceedings of the sixth international conference for the psychology of mathematics education, A. Vermandel(Ed.) Universitaire Instelling, Antwerpen, 18-23.
Hong, G. J., Choi, Y. G., An, S. Y., & Kim, K. U. (2008). On the approach for the volume and the surface area of solid figures in the middle school. Journal of Educational Research in Mathematics 18(1), 81-101.
Jeong, D. G (2001). On developing mathematical thinking ability through teaching area measure. Science Education Center in Incheon National University of Education 13(13), 1-36.
Jeong, P. W (2005). A study on the utilization of cuisenaire rods in elementary education of the width of plane figure. Master thesis, Gyeongin National University of Education.
Kang, M. B., Kang, H. K., Kim, S. M., Park, K. S., Park, M. H., Seo, D. Y., ..., Chong, Y. O.(2005). Understanding of elementary mathematics education. Seoul: Kyungmoon
Kim, J. B (2000). A study on the segmentation and teaching methods of shape. The Journal of the Institute of Science education 21, 1-18
Lee, D.H (2001). Analysis of intuitive thinking of high school students in mathematical problem solving process. Ph. D. Thesis, Korea National University of Education.
Lee, D. H (2002). An analysis of understanding about the relationship between perimeter and area of geometric figures of elementary school students. Education of Primary School Mathematics 6(2), 85-91.
Lee, K. H. (2001). Teaching measurement based on activities and intuition-focused on area and perimeter. The Journal of the Institute of Science education 22, 99-118.
Lee, S. Y (2006). Analysis on elementary school students' construction of the area formula of plane figures. Master thesis, Gyeongin National University of Education.
Ma, L.(1999). Knowing and teaching elementary mathematics: teachers' understanding of fundamental mathematics in China and th United State. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Ministry of Education (2015a). Elementary school mathematics textbook 5-1. Seoul: Chunjae Education.
Ministry of Education (2015b). Elementary school mathematics textbook 6-1. Seoul: Chunjae Education.
Morrow P., Connelly R., Johnston J., Keyes B., Jones D., Davis M., ..., Brown T. (2005). Math makes sense, grade 6. Pearson/Addison Wesley
Morrow P., Connelly R., Johnston J., Keyes B., Jones D., Davis M., ..., Brown T. (2005). Math makes sense, grade 5. Pearson/Addison Wesley
National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). (2000). Principles and standards for school mathematics (Vol. 1). National Council of Teachers of Mathematics.
Pang, J. S., Kim, S.H., & Park, K.R. (2006). Development of teaching and learning materials for elementary school teachers to foster pedagogical content knowledge in mathematics. Institute for Education Research (KRF-2005-030-B00045)
Park, H. G., Kim, Y. H., & Jeon, P. G. (2006). An analysis of fifth Graders' knowledge in measuring the area of Plane Figure. In Proceedings of the Korea Society of Mathematical Education Conference. Korean Society of Mathematical Education, 79-90.
Song, M. J (2004). Analysis of mathematics learning achievements of elementary students in measurement. Master thesis, Jinju National University of Education.
Wertheimer, M. (1959). Productive thinking (enlarged ed.). New York: Harper & Row(originally published in 1945)
東京書籍 (2013). 新しい算數5-上. 東京書籍
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.