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NTIS 바로가기大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.56 no.3, 2019년, pp.273 - 280
윤근항 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) , 여동진 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소)
Predicting ship manoeuvrability is attracting widespread interest in the field of analyzing maritime accident to simulate a highly accurate track of a ship in abnormal accident situations. This study investigated the manoeuvrability of a ship in abnormally heeled condition. Free Running Model Tests ...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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선박의 조종성능을 추정하는 전통적인 방법은 무엇인가? | , 2017). 선박의 조종성능을 추정하는 전통적인 방법으로는 구속모형시험과 자유항주모형시험이 있는데(Kim et al., 2011), 이러한 방법은 선박의 일반적인 운항 상황을 가정하고, 그 운항범위 내에서 시험조건이 결정되고 시험이 수행된다. | |
선박의 무게중심 변화를 구분할 수 있는 방법은? | 한편, 선박의 횡경사각, 종경사각은 설계 조건 혹은 운항 조건에 따라 결정되는 선박의 고정된 무게중심 위치와 선박의 경사각 변화에 따라 이동하는 부력중심 위치가 연직하방으로 같은 선상에 일치하는 곳에서 결정된다. 선박의 무게중심 변화는 횡방향, 종방향, 상하방향의 이동으로 구분할 수 있다(Fig. 1). | |
횡경사상태에 놓인 선박의 특성을 무엇으로 확인할 수 있는가? | 횡경사상태에 놓인 선박은 수선면의 좌우비대칭과 그에 따른 유입류 변화로 인하여 선박의 저항이 변하게 되고, 직선으로 항해하는 것을 방해받게 된다. 이는 모형선의 초기속도 변화, 중립 타각 변화, 0도 타각에서의 선수동요각속도를 확인하여 그 특성을 확인할 수 있다. |
Kim, D.H., 2018. A study on the maneuvering characteristics for a damaged surface combatant ship, Ph.D Thesis. Seoul National University.
Kim, Y., Seo, M.G. & Lee, J.H., 2017. Numerical simulation of Sewol ferry capsize. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment, 233(1), pp.186-208.
Standards for ship manoeuvrability, IMO Resolution MSC.137(76)(adopted on 4 December 2002).
Yeo, D.J., Kim, Y.G. & Yun, K., 2015. A Study on Captive Model Test of a Ship at Large Heel Condition. Proceedings of the International Conference on Ship Manoeuvrability and Maritime Simulation, Newcastle, UK, 8-11 September 2015.
Yeo, D.J., Yun, K. & Kim, Y.G., 2016. Manoeuvring Captive Model Tests of KCS in Large Heel Conditions - Static Tests. Proceedings of 16th Asian Conference on Maritime System and Safety Research, Busan, Korea, 18-19 August 2016.
Yun, K., Yeo, D.J. & Kim, D.J., 2018. An Experimental Study on the Turning Characteristics of KCS with CG Variations. Proceedings of the International Conference on Ship Manoeuvrability and Maritime Simulation, Halifax, Canada, 12-16 August 2018.
Yun, K., Yeo, D.J., Ryu, G. & Lee, Y.J., 2015. Experimental study on manoeuvrability of KVLCC2 in shallow water by free running model test. Proceedings of the International Conference on Ship Manoeuvrability and Maritime Simulation, Newcastle, UK, 8-11 September 2015.
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