$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

치기공학과 전공심화과정 학습자의 참여 동기, 교육기관 기대 및 교육만족도가 학습참여에 미치는 영향
A Study of the Effects of Motive, Expectation and Satisfaction upon the Participation Level or the Students of the Advanced Course for Bachelor of Dental Technology 원문보기

대한치과기공학회지 = The Journal of Korean Academy of Dental Technology, v.41 no.2, 2019년, pp.113 - 122  

강월 (대구보건대학교 치기공과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study analyzed the difference in participation motive, expectation for educational institution and educational satisfaction depending on participation level of students of advanced course for bachelor of dental technology. Methods: 81 students of advanced course for bachelor of dental ...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 그러나 치기공학과 전공심화 학습자들에 관한 연구는 아직까지 이루어지지 않았다. 그러므로 본 연구는 치기공학과 전공심화 학습자들의 참여 동기, 교육기관 기대 및 만족도가 학습참여도에 미치는 영향에 대하서 알아보았다
  • 현재까지 전공심화 학습자의 학습참여에 미치는 영향에 관한 연구는 치위생과(Yu, 2011)를 대상으로 한 연구가 이루어져 있고, 치기공학과 전공심화 학습자들을 대상으로 하는 학습 참여에 관한 연구는 아직까지 이루어 지지 않았기 때문에 학습참여에 긍정적으로 영향을 미칠 수 있는 방법을 모색하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전공심화과정이란 전공심화과정은 실무중심의 학사학위 과정으로, 전문대학 졸업자에게 전공분야의 계속교육을 통한 학사학위 취득의 기회를 제공함과 동시에 학교와 산업체의 연계를 강화하고, 심화된 전문 인력을 양성하고자 만들어진 제도이다. 또한 학교와 일터의 순환교육체제를 구축하여 산학일체형, 미래지향적인 선진국형 평생교육의 체제를 구축하고자 설치되었다(Yang et al, 2008).
전공심화과정 학습참여자의 특성은? 전공심화과정 학습참여자들은 일반 학습자들과는 다른 특성을 나타내는데, Yang et al.(2008)과 Gwon(2009)의 연구에 따르면 전공심화과정의 학습자는 전문대학 출신의 학습자가 대부분이며, 대개 학업과 직장 일을 병행하고 있었다. 또한 교육만족도에 따라서 학습참여를 지속할 지 결정할 수 있는 특성을 가지고 있었다.
전공심화과정에 참여하는 대상은? 전공심화과정에 참여하는 학습자들은 주로 성인학습자들이다. 성인학습자들은 주로 정규 학생들보다 높은 연령층이고, 직업을 가지고 있기 때문에 직장과 과정에서의 책임을 유지하면서 학교에서 수업을 받게 된다(Seok & Na, 2010).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Beak US. Study on actual condition of educational training institutions of academic credit bank system. Korean Educational Development Institute. 2005. 

  2. Bean JP & Metzner BS. Aconceptual models of nontraditional undergraduate student attrition. Revies of Educational Research, 55(4), 485-540, 1985. 

  3. Byun ZS. Structural analysis of factors influencing learning outcomes in ceramic education programs at lifelong educational institutes. Graduate School of Korea National of Education Chung-Buk, Unpublished master's thesis, 2009. 

  4. Choi GY. The relationship between lifetime education satisfaction and perceived performance of adult learners. The Graduate School Ajou University, Unpublished master's thesis, 2010. 

  5. Choi MS & Kang JH. Qualitative study about experience of students' dropping out. Korean Journal of Youth studies, 15(7), 203-225, 2008. 

  6. Darkenwald GG & Merriam SB. Adult education: Foundation of practice. New York: Harper & Row, 1981. 

  7. Gwon CU. How to activate the degree program in bachelor degree major. Korean Higher Vocational Education Association, 8, 87-129, 2009. 

  8. Harvey C. The inquiring mind: A study of the adult who continues to learn. Madison: University of Wisconsin Press, 1995. 

  9. Houle CD. The inquiring mind: A study of the adult who continues to learn. Madison: University of Wisconsin Press, 1961. 

  10. Jeong JJ. Moderating effect of employee turnover rate on the relationship between investment on HRD and organizational performance: a case of manufacturing industry in the republic of korea. A Study on the Development of Vocational Competency, 11(2), 193-214, 2008. 

  11. Kaye AR. Computer conferencing and mass distance education. Mitton Keynes: Institution of Instructional Technology, CITE report NO.98, 1990. 

  12. Kim AR. A study on learning outcome perceived by adult learners in university continuing education institutions. Journal of Lifelong Education, 10(2), 129-165, 2004. 

  13. Kim CW. A subjectivity study on the satisfaction of intensive major course in bachelor degree major college. study. The Journal of the Korea Contents Association, 18(9), 648-660, 2018. 

  14. Kim EH. A study of skin and hair care department graduates' satisfaction with their jobs and processes of beauty care education. The Graduate School of Seokyeong University, Unpublished master's thesis, 2011. 

  15. Kim HD, Completion of vocational education system centering on junior colleges. Korean Higher Vocational Education Association, 21(4), 2001. 

  16. Lee CG. Soo UY, Ahn HG, Lim GS, Cha SR, Ha JH and et al A study on the establish and management of advanced course of architectural design in college. Korean Council for University College Education, Unpublished master's thesis, 1998. 

  17. Lee JY. A study of factors influencing learners' participation and satisfaction in online course. Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education, 9(4), 27-61, 2006. 

  18. Lee SW. An analysis of influencing factors on adult learners' persistence in university attached lifelong education institutions. The Graduate School Ewha Womans University, Unpublished master's thesis, 2003. 

  19. Na SI, Ahn KH, Shin YH, Baek JH,Kim BH, Kim JS. The Development of Instructional Models Relevant to the Junior College Education. The Korean Society for Agricultural Education and Human Resource Development. 2001. 

  20. Park MG. A study on the motivation to participate in, and the level of satisfaction with, the social education programs of community welfare center. The Graduate School Seongkyunkwan University, Unpublished master's thesis, 2001. 

  21. Seok YM. The relationship between learning motivation and enrollment valence, selfefficacy, goal orientation, attribution for academic success and failure of learners in bachelor's degree courses at junior colleges. The Graduate School of Seoul National University, Unpublished master's thesis, 2010. 

  22. Seok YM, Na SI, The relationship between learning motivation and enrollment valence, self-efficacy, goal orientation, attribution for academic success and failure of learners in bachelor's degree course at junior colleges. Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 42(4), 125-147, 2010. 

  23. Shin HS. Improving the web bulletin board system to enhance participation of instructors and learners. Hanyang University, Unpublished mater's thesis, 2002. 

  24. Yang HJ, Han JS, Yoon SM, Hwang GM. A study on the actual condition of operation of deepening course in bachelor degree. Korean Council for university College Education, Unpublished master's thesis, 2008. 

  25. Yu JS. A study of the effects of motive, expectation and satisfaction upon the participation level of the students of the advanced course for bachelor of dental hygiene. Graduate School of Hannam University, Unpublished docter's thesis, 2011. 

  26. Won HH. Techer's self-assesment ot improve the quality of teaching activity. The Journal of Korean Teacher Education, 19(3), 147-168, 2002. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로