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NTIS 바로가기한국추진공학회지 = Journal of the Korean Society of Propulsion Engineers, v.23 no.3, 2019년, pp.119 - 126
조남경 (Engine Test & Evaluation Team, Korea Aerospace Research Institute) , 서대반 (Engine Test & Evaluation Team, Korea Aerospace Research Institute) , 유병일 (Engine Test & Evaluation Team, Korea Aerospace Research Institute) , 김승한 (Engine Test & Evaluation Team, Korea Aerospace Research Institute) , 한영민 (Engine Test & Evaluation Team, Korea Aerospace Research Institute)
For rockets using cryogenic liquid hydrogen or liquid oxygen, chilling is required to avoid cavitation and surge problems. Chilling is categorized by the initial chilling/filling stage and the low-temperature maintenance stage. In addition, to improve satellite insertion capability, a multi-ignition...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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냉각과 관련된 운용단계는 어떻게 구분되는가? | 냉각과 관련된 운용단계는 크게 극저온 액체로 충전하기 위한 냉각/충전단계와 충전 후 온도유지 단계로 구분된다. | |
온도상승을 방지할 수 있는 방법은 무엇인가? | 따라서 온도상승을 방지할 수 있는 방법이 마련이 되어야 한다. 이러한 방법에는 재순환 방법과 배출시키는 방법으로 나눌 수 있다. 두 방법 모두 탱크의 상대적으로 차가운 산소가 온도가 높아진 액체산소를 대체하는 방법이다. 차가운 액체산소는 탱크에서 대기압 벤트 상태를 유지할 경우 지속적으로 공급할 수 있다. | |
산화제 주밸브 전단의 냉각의 목적은 무엇인가? | 엔진 냉각은 크게 연소기로 들어가는 산화제 주밸브(main oxygen valve)의 전단 냉각과 산화제 주밸브 후단 냉각으로 나눌 수 있다. 산화제 주밸브 전단의 냉각은 터보펌프에 대한 충분한 냉각을 통해 케비테이션(cavitation) 방지를 목적으로 한다. 주 산화제 유입밸브(차단밸브)는 드레인(drain) 기능이 있어서 액체산소가 터보펌프 냉각을 위해 흐른 후에 배출되게 한다. |
Journal of Thermal Science and Engineering Applications Deepak 8 1/011005 1082 2015 "Pressure surge during cryogenic feedling chilldown process"
"Two Phase Flow Characteristics and Boiling Heat Transfer Rates During Cryogenic Chilldown and Transport in Reduced Gravity" Jacob 2008
Rocket Science 1 Chung 1st ed. 2014
“Microgravity two-phase flow and heat transfer“ Delil 1999
Operation of a Cryogenic Rocket Engine, Springer Kitshe 1st edition 2009
"Mathematical Modeling of Cryogenic Feedline Chilldown Process" Agrawal 28 2013
“Cooldown of Cryogenic Transfer Lines: an Experimental Report” Brennan 1966
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오픈액세스 학술지에 출판된 논문
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